Hej!
Hoppas någon här vill dela sin erfarenhet.
Under sommaren har luftfuktigheten pendlat dagligen, mellan en 63-73% relativ luftfuktighet. Konstant under hela dygnen. I säkert åtminstone 3-4 månader (så länge vi bott här)
En unken jordig mögeldoft har upplevts under regniga perioder, oklart exakt från var i lägenheten.
Vid ett tillfälle upplevde vi att det verkade lukta mer när man satt på golvet. Så misstanke finns att doften kan komma från golvet.
Mellan ”plankor” i golvet är det svart. Kan detta vara ett första tecken på ett fuktskadat golv? Eller ett senare tecken om mögeltillväxt skett under golvet över tid, och börjar tränga upp mellan ”plankorna”.
Se bifogade bilder hur det ser ut,
När det har varit väldigt fuktigt i luften har det varit lite ”mjukt” att gå på vissa delar av golvet, som att man mjukt sjunker ner lite” en konstig känsla.
I lägenheten har foton och papper blivit fuktskadade och fuktiga vid förvaring, mögeltillväxt på vissa papper, foton och inuti pärmar med mera. Vid helt normal förvaring. Foton har blivit bubbliga av den höga fukten. Inomhusluften upplevs obehaglig när luftfuktigheten varit som högst.
Är det rimligt att misstänka mögel någonstans i lägenheten utifrån dessa upplevelser? Inget synligt mögel på väggar eller tak, men är detta ett första synligt tecken på golvet?
Och det är det jag skulle vilja fråga om.
Vad säger ni om detta? Se bifogade bilder.
Kan det vara tecken på mögel under golv, eller med andra ord är det så det brukar se ut och visa sig vid mögelskador (att det blir svart mellan ”plankorna” sådär?)
Är golvet något som behöver kollas upp, utifrån övriga tecken som lukt, fuktskador på saker i lägenheten och den höga luftfuktigheten?
Vad säger ni om den här situationen?
Tack på förhand!
Hoppas någon här vill dela sin erfarenhet.
Under sommaren har luftfuktigheten pendlat dagligen, mellan en 63-73% relativ luftfuktighet. Konstant under hela dygnen. I säkert åtminstone 3-4 månader (så länge vi bott här)
En unken jordig mögeldoft har upplevts under regniga perioder, oklart exakt från var i lägenheten.
Vid ett tillfälle upplevde vi att det verkade lukta mer när man satt på golvet. Så misstanke finns att doften kan komma från golvet.
Mellan ”plankor” i golvet är det svart. Kan detta vara ett första tecken på ett fuktskadat golv? Eller ett senare tecken om mögeltillväxt skett under golvet över tid, och börjar tränga upp mellan ”plankorna”.
Se bifogade bilder hur det ser ut,
När det har varit väldigt fuktigt i luften har det varit lite ”mjukt” att gå på vissa delar av golvet, som att man mjukt sjunker ner lite” en konstig känsla.
I lägenheten har foton och papper blivit fuktskadade och fuktiga vid förvaring, mögeltillväxt på vissa papper, foton och inuti pärmar med mera. Vid helt normal förvaring. Foton har blivit bubbliga av den höga fukten. Inomhusluften upplevs obehaglig när luftfuktigheten varit som högst.
Är det rimligt att misstänka mögel någonstans i lägenheten utifrån dessa upplevelser? Inget synligt mögel på väggar eller tak, men är detta ett första synligt tecken på golvet?
Och det är det jag skulle vilja fråga om.
Vad säger ni om detta? Se bifogade bilder.
Kan det vara tecken på mögel under golv, eller med andra ord är det så det brukar se ut och visa sig vid mögelskador (att det blir svart mellan ”plankorna” sådär?)
Är golvet något som behöver kollas upp, utifrån övriga tecken som lukt, fuktskador på saker i lägenheten och den höga luftfuktigheten?
Vad säger ni om den här situationen?
Tack på förhand!
- Det ser ut som parkett, inte laminat.
- Det är normalt att det ser ut så i skarvarna.
- Att bryta upp golv för att leta mögel tycker jag man bör undvika.
- Tycker ni luftfuktigheten är för hög är steg ett att gå igenom ventilationen och kolla så att ventiler är öppna och att inga kanaler är täta.
- Vill man snabba på avfuktningen är det en god idé att använda avfuktare,
Tack för svar. Ventilationskontroll är gjort och visar inget konstigt, vilket gör att det hela känns som att ett större problem ligger bakom.Bönhas skrev:
- Det ser ut som parkett, inte laminat.
- Det är normalt att det ser ut så i skarvarna.
- Att bryta upp golv för att leta mögel tycker jag man bör undvika.
- Tycker ni luftfuktigheten är för hög är steg ett att gå igenom ventilationen och kolla så att ventiler är öppna och att inga kanaler är täta.
- Vill man snabba på avfuktningen är det en god idé att använda avfuktare,
Okej! Tack. Det var väldigt lugnande. Jag tycker dock att det här golvet känns och ser väldigt ”plastigt” ut. Och inte riktigt som parkett jag sett tidigare.Düsseldorff skrev:
Se bilder där det är rätt djupa ”hack” i golvet, det blänker mkt och känns och ser väldigt plastigt ut, är det verkligen parkettgolv då?
Dom mörka kanterna i skarvarna kommer från skurning med för mycket vatten, men i övrigt ser det väldigt bra ut och det skulle det inte göra om det skulle vara mögelpåväxt underifrån av fukt
Parkett skall rengöras med mer åt 'dammtorkning med lätt fuktad trasa' hållet' - dvs moppar och annat skall vara ordentligt urvridna innan man dra över ytan och på sin höjd lämna en lätt fuktad yta som nästan omedelbart torkar upp.
Fundera i stället på vad luften strax över golvytan kommer ifrån vid regn, tex. luftinsläppsventiler etc. bakom element, underkant vid fönster etc. , då det är inte mycket luft som kommer igenom själva parkettgolvet, sedan kanske det uteluftens doft du känner och inte är skapad av något internt i huset, då utomhusdoften är allt annat än doftfri vid regn och det kommer upp mycket 'jorddofter' vid tidpunkten.
Nu är det rötmånadstider och det har regnat och luften utomhus har varit rejält fuktig länge, vilket förstås gör inomhusmiljön blir allt fuktigare när golv och väggmaterial börja närmar sig balans med utomhusluftens genomsnittliga fuktighet och innan uppvärmningsperioden börjar så kommer inomhusluften att följa utomhusluften med en ganska rejäl utjämnande fördröjning.
Vänta till februari - är luftfuktigheten 50-60% Rh även då, ja då är det något problem med ventilationen i ett läge när de flesta inomhus har Rh under 30% och många nere på 20 och tom. under 10% Rh
Parkett skall rengöras med mer åt 'dammtorkning med lätt fuktad trasa' hållet' - dvs moppar och annat skall vara ordentligt urvridna innan man dra över ytan och på sin höjd lämna en lätt fuktad yta som nästan omedelbart torkar upp.
Fundera i stället på vad luften strax över golvytan kommer ifrån vid regn, tex. luftinsläppsventiler etc. bakom element, underkant vid fönster etc. , då det är inte mycket luft som kommer igenom själva parkettgolvet, sedan kanske det uteluftens doft du känner och inte är skapad av något internt i huset, då utomhusdoften är allt annat än doftfri vid regn och det kommer upp mycket 'jorddofter' vid tidpunkten.
Nu är det rötmånadstider och det har regnat och luften utomhus har varit rejält fuktig länge, vilket förstås gör inomhusmiljön blir allt fuktigare när golv och väggmaterial börja närmar sig balans med utomhusluftens genomsnittliga fuktighet och innan uppvärmningsperioden börjar så kommer inomhusluften att följa utomhusluften med en ganska rejäl utjämnande fördröjning.
Vänta till februari - är luftfuktigheten 50-60% Rh även då, ja då är det något problem med ventilationen i ett läge när de flesta inomhus har Rh under 30% och många nere på 20 och tom. under 10% Rh
Några mer lågoddsare är:
1. Mögel i våtrum. Kolla om det finns i duschkabin eller liknande. Blir lätt om man inte städar.
2. Fukt i tak/vägg från rör/annan lägenhet.
1. Mögel i våtrum. Kolla om det finns i duschkabin eller liknande. Blir lätt om man inte städar.
2. Fukt i tak/vägg från rör/annan lägenhet.
Lukten kommer inte utifrån. Det känns som en vägg när man går in i lägenheten utifrån, när det luktar. Jag reagerar också rätt starkt på något i lägenheten, (irriterade ögon och luftvägar) och som jag bara reagerar på just där. Inte ute, eller någon annanstans. Så det är nåt riktigt skumt och som inte står rätt till.X xxargs skrev:Dom mörka kanterna i skarvarna kommer från skurning med för mycket vatten, men i övrigt ser det väldigt bra ut och det skulle det inte göra om det skulle vara mögelpåväxt underifrån av fukt
Jag har aldrig bott någonstans innan där foton och papper har blivit fuktiga, ändrat form eller möglat av den höga luftfuktigheten. Och det har ju varit sommar och rötmånad var jag än bott, och aldrig varit med om liknande någon annanstans. Så det är något som inte stämmer alls. Luftfuktigheten har legat mellan 60-73% nästan hela tiden, (ofta runt 68%) och då är det inte efter torktumling eller dusch, då har den gått upp högre. och har gjort flera månader.
Det låter inte som särskilt hög luftfuktighet för den här tiden på året.J jojo1 skrev:Lukten kommer inte utifrån. Det känns som en vägg när man går in i lägenheten utifrån, när det luktar. Jag reagerar också rätt starkt på något i lägenheten, (irriterade ögon och luftvägar) och som jag bara reagerar på just där. Inte ute, eller någon annanstans. Så det är nåt riktigt skumt och som inte står rätt till.
Jag har aldrig bott någonstans innan där foton och papper har blivit fuktiga, ändrat form eller möglat av den höga luftfuktigheten. Och det har ju varit sommar och rötmånad var jag än bott, och aldrig varit med om liknande någon annanstans. Så det är något som inte stämmer alls. Luftfuktigheten har legat mellan 60-73% nästan hela tiden, (ofta runt 68%) och då är det inte efter torktumling eller dusch, då har den gått upp högre. och har gjort flera månader.
Vad är det för byggnad du bor i? Det kanske helt enkelt har varit bättre ventilation i dina tidigare boenden?
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Skulle nästan helt säkert säga att det är parkett, en mäklare sa till mig en gång att om det var märken och hack så var det parkett, ett laminatgolv blev inte repigt påstod hon.J jojo1 skrev:
Tack för svar, men relativ luftfuktighet mellan 63–73 % är faktiskt inte normalt för inomhusklimat under längre perioder, oavsett årstid.S sprucetwig skrev:
Enligt Folkhälsomyndigheten och Boverket ligger ett hälsosamt inomhusklimat mellan 30–50 % RF, och över 60 % innebär en faktisk risk för mögel, särskilt vid dålig luftväxling och organiskt material som golv, papper och textilier.
Att jag aldrig haft problemet i tidigare boenden beror alltså inte på “bättre ventilation” utan på att den här bostaden helt enkelt inte fungerar som den ska.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
60-73% relativ luftfuktighet, om det är ett korrekt uppmätt värde, borde inte kunna påverka papper och foton på det sättet. I en lägenhet (om det inte är marklägenhet på platta) borde det inte heller kunna skilja särskilt mycket mellan golv och tak. Däremot i t ex en källare kan dålig luftomsättning göra att du har över 80% nära golvet trots normala värden mitt i rummet, så då gäller det att mäta på rätt ställe.