Moving
Vad ska jag med det till när skatten blivit en avgift, se till att hålla det under brytpunkten?

Undrar samma sak!

Det har betydelse om man säljer under marknadsvärde (normalt inträffar detta bara när man säljer till närstående, t.ex barn). Taxeringsvärdet används för att avgöra om det är ett köp eller en gåva, och det påverkar om latent vinstskatt ska betalas eller skjutas upp.

Det har även betydelse för hur stor avgift man får betala, det är fortfarande en viss procent av taxeringsvärdet som man betalar i avgift. Har man ett lågt taxeringsvärde får man betala mindre än normalvärdet på avgiften. Händer väl inte så ofta i Stockholmstrakten förstås, men i resten av landet.

Moving
Mr B skrev:
Det har även betydelse för hur stor avgift man får betala, det är fortfarande en viss procent av taxeringsvärdet som man betalar i avgift. Har man ett lågt taxeringsvärde får man betala mindre än normalvärdet på avgiften. Händer väl inte så ofta i Stockholmstrakten förstås, men i resten av landet.
Vad jag minns är det tvärtom samma avgift för alla så en del klagar. Är det dyrare hus fanns förslag att en del ska betala mer.

Moving skrev:
Vad jag minns är det tvärtom samma avgift för alla så en del klagar. Är det dyrare hus fanns förslag att en del ska betala mer.
Det finns numera ett tak som väldigt många når som innebär en låg avgift (typ 7000) - men har man tillräckligt lågt taxeringsvärde blir avgiften lägre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.