Jag vill tipsa om Sveriges första(?) tvåtumfyratävling.
Designa och bygg något av en standard byggregel, 45*95*2500 mm. En klass för möbler och en fri klass. Fina priser till vinnarna.
Läs fullständiga regler här: https://www.verktygsproffsen.se/sida/tvatumfyratavling2017
(Och ja, jag jobbar hos arrangören, tävlingen är min idé och jag sitter i juryn - moderator får bedöma om detta är av tillräckligt allmänintresse.)
Designa och bygg något av en standard byggregel, 45*95*2500 mm. En klass för möbler och en fri klass. Fina priser till vinnarna.
Läs fullständiga regler här: https://www.verktygsproffsen.se/sida/tvatumfyratavling2017
(Och ja, jag jobbar hos arrangören, tävlingen är min idé och jag sitter i juryn - moderator får bedöma om detta är av tillräckligt allmänintresse.)
Kul tävling, och väldigt fina priser! 
Jag blev dock lite förvirrad av första stycket och tillåter mig att vara lite messerschmit så här på fredag eftermiddag:
"Utgångspunkten för alla är en standardregel på 45x95 mm i längden 250 cm i furu eller gran. En sån som du kan köpa i bygghandeln. Inget övrigt trä får tillföras och bara en planka får användas per tävlingsbidrag. Du betalar själv för träbiten."
En regel i den dimensionen kan nämligen inte vara en planka
.
Jag blev dock lite förvirrad av första stycket och tillåter mig att vara lite messerschmit så här på fredag eftermiddag:
"Utgångspunkten för alla är en standardregel på 45x95 mm i längden 250 cm i furu eller gran. En sån som du kan köpa i bygghandeln. Inget övrigt trä får tillföras och bara en planka får användas per tävlingsbidrag. Du betalar själv för träbiten."
En regel i den dimensionen kan nämligen inte vara en planka
mexitegel: mitt misstag! I ivern att inte upprepa regel, regel, regel använde jag en felaktig synonym. Jag lovar att tillbringa fredagkvällen i skämsvrån
.
Ola C: Hmm, trixig fråga faktiskt. Blir det orättvist om vi tillåter andra kvaliteter än de som alla kan köpa enkelt? En fin planhyvlad bit i 45*95 mm ger ju också mer material än en byggregel med rundade kanter.
Vad tycker ni som läser här?
Ola C: Hmm, trixig fråga faktiskt. Blir det orättvist om vi tillåter andra kvaliteter än de som alla kan köpa enkelt? En fin planhyvlad bit i 45*95 mm ger ju också mer material än en byggregel med rundade kanter.
Ja det är trixigt, häng inte upp dig på vad jag tycker, mitt deltagande är högst tveksamt, har som sagt annat att göra.L Lambr1 skrev:mexitegel: mitt misstag! I ivern att inte upprepa regel, regel, regel använde jag en felaktig synonym. Jag lovar att tillbringa fredagkvällen i skämsvrån.
Jag tror dock ni kanske förlorar en del duktiga snickare som inte är så sugna på att lägga massa tid o möda på att bygga nåt av en knastig regel som spricker o slår sig när den torkar....o vars knastar är rätt bra på att sabba hyvelstål.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Det beror väl lite på målgruppen helt enkelt..risken är att man förlorar en del av oss vanliga dödliga istället... Tar mer än 5 veckor för mig att lyckas komma till ett ställe som ens tillhandahåller ngt sånär torrt virke..Ola C skrev:
Och knastarna ingår ju i utmaningen
Spontant tycker jag inte det spelar ngn roll vad folk bygger av så länge virkesmängden är densamma (är det finvirke får man väl runda kanterna för att simulera en regel). Så länge tävlingsdomare klarar av att bortse från att något ser snyggare ut i finträ jmf med en fin knast mitt i konstverket..
Ok, efter noggrant övervägande har vi nu uppdaterat reglerna så att de lyder:
"Utgångspunkten för alla är en standardregel på 45x95 mm i längden 250 cm i furu eller gran. En sån som du kan köpa i bygghandeln eller motsvarande storlek på träbit, inga andra dimensioner är tillåtna. Om du sågar till eget virke vill vi att du dokumenterar storleken (45x95x2500 mm) innan du börjar snickra. Inget övrigt trä får tillföras och bara en träbit får användas per tävlingsbidrag. Du betalar själv för materialet."
"Utgångspunkten för alla är en standardregel på 45x95 mm i längden 250 cm i furu eller gran. En sån som du kan köpa i bygghandeln eller motsvarande storlek på träbit, inga andra dimensioner är tillåtna. Om du sågar till eget virke vill vi att du dokumenterar storleken (45x95x2500 mm) innan du börjar snickra. Inget övrigt trä får tillföras och bara en träbit får användas per tävlingsbidrag. Du betalar själv för materialet."
Läste reglerna.
En tvåtum fyra ??
En tvåtum fyra ??