Jag håller på och skruvar ihop mitt IKEA-kök, och jag kommer ställa en diskmaskin till höger om diskbänken, mot en vägg. Hur mycket glipa bör man ha mellan skåpet till vänster och diskmaskinen, samt hur mycket mellan diskmaskinen och väggen till höger?

Jag tänkte in klämma fast maskinen där, men räcker det med nån millimeter på var sida så att man kan ta ut maskinen vid service/byte?.

Kommer montera stenskiva ovanpå med.

• Diskmaskin installerad i ett IKEA-kök, placerad mot en vägg bredvid underskåp och diskbänk, med plats kvar för stenskiva ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fria måttet för diskmaskinen brukar vara 600 mm, diskmaskinen brukar vara någon mm smalare.
Samma mått som överskåpet.
Passbiten höger om diskmaskinen bör/ska ha samma bredd som passbiten bredvid överskåpet.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Kontrollera installationsanvisningen för maskinen. Jag håller precis på med ombyggnad av köket i fritidshuset. Såg att för min diskmaskin (Siemens) skall man ha något monteringskit som inte följer med, om den skall monteras mot en vägg som i ditt fall.

• Gilla
Scuttle
  • Laddar…
K
Demmpa Demmpa skrev:
Fria måttet för diskmaskinen brukar vara 600 mm, diskmaskinen brukar vara någon mm smalare.
Samma mått som överskåpet.
Passbiten höger om diskmaskinen bör/ska ha samma bredd som passbiten bredvid överskåpet.
Instämmer i vad @Demmpa skriver, men skulle själv ha kastat ett öga på manualen trots det.

Tänkt på att det ofta finns behov av att kunna fästa maskinen både till höger och vänster.
Själv satte jag en hel sida på den sida det inte fanns skåp när jag satte vårt kök (distanser mot vägg och täcksida utanpå det).

Jag tittar i installationsbladet från Miele och den här bilden tolkar jag som att det räcker att skruva fast maskinen i vänster sida?

Sen vill dom att man ska skruva fast i bänkskivan med, hur det ska gå med en stenskiva är jag ju dock lite tveksam till....

• Installationsbild som visar hur en maskin skruvas fast i vänster sida och bänkskivan, med detaljerade skruvanvisningar och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte skriva uppåt du kan dra åt sidan på höger sida också.
Felet med att inte skriva fast blir att diskmaskinen känns lös och om det inte sitter på båda sidor nör man drar i luckan.
600mm brukar räcka.

• Gilla
Scuttle
  • Laddar…
Då gör jag så, sätter en bit skiva som jag skruvar fast i väggen, sen skruvar jag diskmaskinen i den

• Gilla
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.