Hej,

Jag har haft några hantverkare hemma och dem har lämnat tätskikt vid dörr enligt bilder jag lagt upp. Kan någon som är kunnig förklara om det är ok? Om inte, vad kan man göra åt detta ?

• Tätskikt med märkningen 'Kerdi' vid en dörrtröskel mellan trägolv och plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvyta med tätskikt nära en dörröppning, ojämnt avslutat vid tröskel med synlig trästruktur och kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duken ska vikas upp mot tröskeln, som inte är monterad. Ser ut som dom kanske har någon tanke där eftersom dom släppt några extra cm. Sidorna vid karmens placering verkar dock sakna duk helt.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Ser inte ut att vara ngt tätskikt bakom kaklet heller.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Tack för återkoppling!

Det är kanterna som skrämmer mig mest. Det fattas tätskikt på båda sidorna, tänker om det är stor risk för fukt?

Jag undrar även om det räcker med att ta sönder den raden med kakelplattorna och sen lägge ny tätskikt som går hela vägen ?

Fast fukten ska ventilationen ta hand om.........det är inte så att det vid dörröppningar och sånt automatiskt blir att fukten sugs in i byggmaterialet för att hålet finns där och spärren abrupt slutar där.

Ligger badrummet i en äldre källare?

• Gilla
multix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ligger badrummet i en äldre källare?
Badrummet ligger nere i suttäreng, den delen är under jordytan.

• Ledsen
multix
  • Laddar…
Nej detta är tyvärr fel,sen är det osb bakom gips när det ska vara 15mm plyfa.
Ser också ut som dom använt silicon ner mot golv/vägg och så gör inte en kakelsättare.
Du har inte fler bilder på tätskiktet innan kakelsättning?

Det blir mera komplicerat då, t.ex. hur plattan är gjuten med isolering under, om den är omgjord, etc, för det räknas som källarkonstruktion.
Är det fall mot golvbrunn i badrummet skulle jag inte vara orolig för tätskiktet vid dörren som det ser ut.

• Gilla
multix
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej detta är tyvärr fel,sen är det osb bakom gips när det ska vara 15mm plyfa.
Plyfa behövs bara där man har behov av att kunna fästa upp saker. OSB funkar bra i en dörrsmyg.
Dock vet vi ju inte hur resten av väggarna ser ut. Har man använt Plyfa där så verkar det konstigt att man inte hade en remsa över att sätta vid dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.