28 933 läst ·
30 svar
29k läst
30 svar
Tätskikt toalett hur fungerar det?
Vi får hoppas att Ts redan är klar såhär två år senareoscarwww skrev:
Men att flytspackel är att föredra är en sanning med modifikation, även flytspackel kan spricka.
Hänger helt o hållet på förutsättningar och ändamål.
Annars håller jag med dig...
Det är klartJ Jörgen Ö skrev:
La du inte ner ameringsnät före flytspackling? Eller varför sprack det?F Flaska skrev:Det är klartskall väl försöka att lägga upp en resultatbild också. Det blev tätskikt, flytspackel och vinylgolv, eftersom det bygger så lite på höjden. Flytspacklet sprack mycket riktigt. Eller sprack kanske är att ta i, jag hällde ut det och plana ut det. På natten sen vakna jag av en smäll, det hade blivit en sättningsspricka i spacklet märkte jag när jag kikade på morgonen. Det var dock en spricka tunt som ett hårstrå, sen dess har det inte märkts något. En liten toa är bra att göra själv, man lär sig mycket och kan ta tid på sig då man oftast har en till. Är glad att jag Flytspackla också, det var inte så lätt som det ser ut och man måste ha lite tempo när man väl börjat. Sen är det ju lite bökigt i ett så litet utrymme, men bra erfarenhet att ha med vid större projekt.
När farsgubben flytspacklade deras badrum blev det en hel del små fina sprickor. Spackeltillverkaren tittade på det och kom fram till att det var fel på spacklet men intygade att det inte skulle påverka tätskikt eller annat.
Jo, jag lade armering innan jag hällde ut, tyckte jag gjorde allt rätt och blanda exakt enl föreskriften på förpackningen, så vet inte riktigt varför det sprack. Temperaturväxling kanske eftersom värmen var avstängd på våningen jag jobbade på. Men det blev ju inga minusgrader direkt. Sprickan var dock väldigt tunn, knappt så man såg den ståendes. Oroar mig inte direkt för den.oscarwww skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte världens bästa bild men den jag hitta. Detta är strax innan det var helt klart.
Logga in
Skapa konto
Innan inredningen var klar
Logga in
Skapa konto
Så här såg det ut när jag hällde på flytspackel
Logga in
Skapa konto
Här är det klart, sprickan har redan uppkommit, men syns inte. Som ni ser är det lite vågiga färgskiftningar i spacklet, vet inte om det är naturligt eller om det kan bero på för långsam uthällning kanske, att spacklet redan hade börjat brinna när det sista hälldes ut. Hittar inte bilden på sprickan just nu, men minns att det var svårt att fånga den på bild, hade nästan behövts macrolins.
Aja så blev det. Det var första gången för mig med i princip alla steg så ha överseende
Edit:
Logga in
Skapa konto
Hittade bilden på sprickan,så såg den ut, men tror inte den påverkar så mycket i mitt fall.
Logga in
Skapa konto
Fick förövrigt feeling och gjöt en skiva till konsolen som handfatet är monterat på. Gjöt med flytspackel och hade i lite svart pigment för roligare färg, den blev bra
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tänk på att flytspackel inte står emot vatten så det ska alltid "täckas av annat ytmaterial"...F Flaska skrev:
Pigmenteringen kanske gör att den står emot vatten mer eller så blir den inte så utsatt så du klarat dig från problem, men kan vara bra och veta.
Tack för tipset, hade stenimpregnering på skivan så den har klarat sig bra. Kanske snart är dags att lägga på ett lager till. Sen hade jag även en bit armeringsnät i så den blev rätt rejäl, var lite orolig att den skulle knäckas vid hantering men den var stabil.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...F Flaska skrev:
Ja, oftast är det ju fiberarmerat så det är nog inga problem men bra du behandlat den.
Kasta ett öga på den bilden jag lade upp på min spricka, liknar den det din farsgubbe råka ut för ? Jag använde kiiltos grejer.mexitegel skrev:
Jag är inte orolig för min spricka men kan vara bra och känna till. Men om jag gör en större yta tar jag nog in proffs. Man kommer ju bara så långt med hinkar och en borrmaskin till visp, och det gäller ju att ha lite tempo när man väl startat
Tack, det är sånt kunnande som är bra att ha med sig. Kände inte heller att den var något att oroa sig för. Hade det blivit en skiftning i nivå samt kanske tom flisning i sprickans kanter hade jag reagerat och gjort ett omtag.J Jörgen Ö skrev:
Kan tänka mig att det är viktigt att ha underarbetet ordentligt gjort så att inte fukten sugs ur spacklet för snabbt av underlaget för att minska riskerna för detta. Primade själv golvskivorna innan. Temperatur kanske också kan spela in men har för mig att den var relativt stabil
Rörgenomföring genom golv är väl emot gällande branchregler?