Hej
Håller på att renovera en liten toa på två kvadrat beläget på vån 2 i en villa.
Har kommit till momentet för tätskikt och har lite fundering.
Tänkte köra med kiiltos tätskiktssystem, och där står det ju uttryckligen att skivmaterial på golv inte skall utgöra direkt underlag för tätskikt, har så klart 22mm golvspånskiva på träbjälklag med 600mm avstånd.
Tänkte bara kolla med er vad ni anser jag har för alternativ. Behöver jag flytspackla för att få ett annat underlag? Finns ingen golvbrunn bör tilläggas. Finns det nån formstabil golvskiva för ändamålet? Har jag missat något, räcker det att prima skivorna och lägga på tätskikt eftersom det inte finns dusch etc (tveksamt men slänger med frågan) Helt kort, vad är mina alternativ?
Renoveringsprocess i litet badrum med spacklade väggar och golvspånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du ska följa beskrivningen är det golvgips eller flytspackel som gäller. Blir det matta eller klinker?

• Gilla
Flaska
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska följa beskrivningen är det golvgips eller flytspackel som gäller. Blir det matta eller klinker?
Ja, det är väl det som gäller då förmodar jag. Det blir med stor sannolikhet inget av ovan utan ett pergo vinylgolv, https://www.pergogolv.se/sv-se.
Mailade lite med produktchefen för kiilto i sverige (han sa inte mycket matnyttigt) men på honom lät det som att det bara fanns två alternativ, matta eller klinker och deras system var gjort för klinker. Jag tänkte inte ha något av det (pga bygghöjden, vinyl bygger lite) och vad jag förstått så behöver jag det inte heller då det enbart är en toalett utan vinylgolvet skall fungera bra att lägga där, men har också tolkat det som att ett tätskikt ändå behövs. Och det är ju absolut inga fel tänker jag utan hade nog valt det även om det inte var branschkrav.
Verkar som att de flesta guider, howtos etc kretsar mycket kring badrum och våtzon 1 men när det enbart kommer till en toa utan dusch så finns inte lika mycket, därför funderade jag på om jag var ute och cyklade och det var overkill med flytspackla underlaget på toaletten.

Okay, jag skulle nog inte kört tätskikt alls då men det är ju aldrig fel. Kanske prima på skivorna och sen på med tätskikt. Golvet fästs inte i undergolvet va?

• Gilla
petes
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Okay, jag skulle nog inte kört tätskikt alls då men det är ju aldrig fel. Kanske prima på skivorna och sen på med tätskikt. Golvet fästs inte i undergolvet va?
Ok, men behövs inte tätskiktet alls på toan ? vill bara kolla så jag får alla förutsättningar korrekt :) Vinylgolvet är enl tillverkaren vattentätt men är ju inte klassat som tätskickt

Ska man följa regelverket är det tätskikt på golv och uppvik på vägg.

• Gilla
Flaska
  • Laddar…
Reglerna säger tätskikt på golvet och uppvik 10cm på väggen (både tvättstuga och toalett)

• Gilla
viggo007 och 1 till
  • Laddar…
Pergo-golven är väll bara avsedda i torra utrymmen? Plastmatta som är uppdragen 10cm räknas som tätskikt i sig.

• Gilla
Flaska
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Reglerna säger tätskikt på golvet och uppvik 10cm på väggen (både tvättstuga och toalett)
Perfekt, det är precis så jag tolkat regelverket också.

A anis16 skrev:
Pergo-golven är väll bara avsedda i torra utrymmen? Plastmatta som är uppdragen 10cm räknas som tätskikt i sig.
Ja, men det skall vad jag förstår inte vara ett hinder då toaletten inte räknas som våtrum och därmed skulle man kunna ha parkettgolv eller heltäckningsmatta om man så önskar förutsatt tätskiktssystem. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Lägg vilket golv du vill, speciellt om du har lagt tätskikt under. Det värsta som händer är att du får lägga nytt golv vid en större vattenskada. Men det är inte så sannolikt att tappvattten till handfat eller wc-stolen ska stå och spruta som en fontän i flera timmar.

• Gilla
Flaska
  • Laddar…
Det blir nog till att armera och flytspackla golvet med så låg nivå som möjligt för att uppfylla kraven för tätskiktet. Köra på tätskikt med uppvik och sen golv. Då skall det uppfylla kraven åtminstone.

Jag har ungefär samma fråga (samma layout som TS), om underlaget till tätskiktet: Måste man alltså armera och flytspackla även om man inte har behöver fall och inte har golvbrunn?

Jag har inte hittat något information om själva tätskiktet (tänkt mig folie) där det inte står något om flytspackling eller dylikt. På GVK står det lite luddigt om golvgips men det står inte i samband med informationen om tätskiktet.

Om man bygger genom att lägga golvgips, primer, våtrumsfolie, fix och till sist klinker. Har man gjort rätt då?

M MagnusMaggie skrev:
Jag har ungefär samma fråga (samma layout som TS), om underlaget till tätskiktet: Måste man alltså armera och flytspackla även om man inte har behöver fall och inte har golvbrunn?

Jag har inte hittat något information om själva tätskiktet (tänkt mig folie) där det inte står något om flytspackling eller dylikt. På GVK står det lite luddigt om golvgips men det står inte i samband med informationen om tätskiktet.

Om man bygger genom att lägga golvgips, primer, våtrumsfolie, fix och till sist klinker. Har man gjort rätt då?
Ja!

J Jörgen Ö skrev:
Ja!
Var det svar på armering och flytspackling eller ordningen sist i mitt inlägg?

M MagnusMaggie skrev:
Var det svar på armering och flytspackling eller ordningen sist i mitt inlägg?
Sorry, svaret var för sista ordningen :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.