Goddagens på er

Så har det äntligen blivit dags för att tätskikta badrummet inför kommande kakelsättning.
Ljuset i tunneln börjar komma närmre :D En dusch till julafton hade ju inte varit helt fel...

MEN!

Så kommer vi till det här med utförande osv osv.
Vi har valt att lägga plastmatta på golvet och nu skall ju tätskiktet anslutas till detta. Men hur mycket behöver man överlappa uppviket av golvmattan med folien? Jag kommer använda mig av Kiilto´s system med folien. Sen skall ju änden på tätskiktsfolien förseglas genom att måla på ett lager på folien&mattan, men hur mycke skall man kladda på där i skiftet från folien till plastmattan? (hur långt ner på mattan alltså)

Och slutligen till det estetiska, hur har ni gjort ni som har matta på golv med kakel på vägg gjort? Hur långt upp från golv skall man börja med första kakelraden för att det skall se "snyggt" ut? eller hur långt upp bör man börja? Satt på golvet ett tag i går kväll och kände mig fram men det kan va kul med lite andra tankar och erfarenheter.

Hade varit gott å få tummen ur och bli klar med badrummet nu när vintern börjar närma sig och ett varmt bad lockar nått så inni...

MVH // H vdv

Redigerat:
På jobbet har vi toa med matta på golvet och kakel på väggar och underkant första raden är cirka 5cm ovan golvet. Och det ser helt ok ut! Så om nu mattläggaren kör med ett uppvik på ca 10 cm så har du ju 5cm att leka med - låt folien gå över några cm och försegla sen skarven med ett par cm.

Om jag inte misstar mig så ska det vara 50mm överlapp på mattan med remsa/duk, kanten ska också ruggas.
Jag tycker själv att 5cm blir i minsta laget tycker att 7-8cm är snyggast där det är som högst, 15cm uppvik brukar bli bra.
Tejpa gärna mattan ca 5mm under kanten där remsan/duken slutar så slipper du få kladd på mattan

Härligt med lite tips :D

Satte igång idag med väggen längst bort ifrån duschen för att få prova på lite och det gick förbannat smidigt om jag ska vara ärlig, dock inga rörgenomförningar och så ännu men det får man prova på i morgon nu när klockan börjar bli natten, glömde dock rugga upp kanten på mattan men det kanske inte är hela världen? får komma ihåg det tills i morgon

Något speciellt att tänka på när man tar hål för tappvattenrören i tätskiktet? skall man mäta sig till det innan eller kommer det naturligt när man väl får folien på plats?

Om jag har räknat rätt och vägt in perfekt med laser/ögonmåttet :D så borde kakelraden börjar någonstans mellan 6-7 cm ovanför golvet och det blir nog kanon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.