4 165 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Tätskikt på golvet lite senare....
Det kommer ta mig en bra stund att få upp allt kakel på väggarna i badrummet - jag vill därför inte lägga gummi på golvet långt innan jag sätter golvplattorna. Tanken är därför att lägga primer en bit ut på golvet så att jag kan sätta armeringen med gummi enligt anvisning och sedan täta väggarna och sätta plattor där. Golvet tar jag i sin helhet (primer, tätskikt, plattor) när resten är klart.
Jag har inte hittat något som motsäger att detta är ett ok sätt att göra det på - har ni några synpynkter innan jag skrider till verket?
Jag har inte hittat något som motsäger att detta är ett ok sätt att göra det på - har ni några synpynkter innan jag skrider till verket?
en fråga också.. !
ska du inte ha fall? har inte kommit riktigt så långt som du har själv men..
Primar man inte innan man spaklar fall.. på spaklet primar man väll sedan inte.. på Spaklet ska gummit på och sedan kakel fix o klinkers..
På golv med golvvärme ska det i allfall vara... Skiljer sig lite mella olika lev förståss..
Fog
Klinkers
Fästmassa
Tätskick
Värmegolvs spakel (även fall byggnad här)
Elkabel/matta (golvvärme el)
Primer
Befintligt golv..
eller har jag missförtått dig? :
som vanligt 
Primar man inte innan man spaklar fall.. på spaklet primar man väll sedan inte.. på Spaklet ska gummit på och sedan kakel fix o klinkers..
På golv med golvvärme ska det i allfall vara... Skiljer sig lite mella olika lev förståss..
Fog
Klinkers
Fästmassa
Tätskick
Primer
Befintligt golv..
eller har jag missförtått dig? :
Jag använder Alfix primer och tätskikt, där finns inga sådana restriktioner. Vad jag kan minnas har inte LIP eller Optiroc det heller.Per-Erik skrev:
Jag har redan fallet fixat med betongkakan. OM jag skulle ha fall som du pratar om skulle jag först fixa fallet (med primer under om det behövs) och sedan lägga primer, tätskikt och plattor.Per-Erik skrev:en fråga också.. !
Fog
Klinkers
Fästmassa
Tätskick
Primer
Befintligt golv..
eller har jag missförtått dig? :som vanligt
![]()
Det finns inget tätsystem som ser ut som primer, spackel, tätskikt, så så skulle jag inte våga göra. Men det är ju fullt möjligt att dom som "kan" gör så ändå.
Ja men då så bara o köra med andra ord.. vet att Maxit har "innom två dygn"MathiasS skrev:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/spackla_golv.pdf
Och cascose har 36 timmar
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/Förbereda underlag.pdf
Lite merkligt att det skiljer så pass mycket i mellan dom olika märkerna... Det är ju en klar fördel att arbeta utan tidspress..
Humm.. tror det gör det faktiskt..MathiasS skrev:Jag har redan fallet fixat med betongkakan. OM jag skulle ha fall som du pratar om skulle jag först fixa fallet (med primer under om det behövs) och sedan lägga primer, tätskikt och plattor.
Det finns inget tätsystem som ser ut som primer, spackel, tätskikt, så så skulle jag inte våga göra. Men det är ju fullt möjligt att dom som "kan" gör så ändå.
Enligt denna iallfall...
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/spackla_golv.pdf
Tryck fels nisse?
Men vad jag kan se på samtliga andra så ska man även Prima som du tänker göra..
i mitt fall tänker jag göra så här.. nu när jag har kollat upp det ordentligt.. Har just Primat första gången.. i kväll ska Golvvärmen lägags ut & i morrgon tänker jag Spakla om allt går som det ska.. :
tät-gucka
primer
spakel
Primer
Befintligt golv
Ja det är så jag har tänkt. Förbi armeringen och sedan lite till. Jag kan ju tillochmed täcka för denna yta med skyddspapper för att undvika slabb (för slabba kommer jag görabackef skrev:
Ja sull blir det.
Har precis skrapat bort massa fix från golvet efter att ha kaklat väggarna. Nu skall jag bara foga också. Har annars gjort precis som du tänker göra, dvs guckat väggarna och en decimeter ut på golvet. Kommer efter fogningen att prima och sedan gucka golvet.
/Gojan
Har precis skrapat bort massa fix från golvet efter att ha kaklat väggarna. Nu skall jag bara foga också. Har annars gjort precis som du tänker göra, dvs guckat väggarna och en decimeter ut på golvet. Kommer efter fogningen att prima och sedan gucka golvet.
/Gojan
Klicka här för att svara