Paul-Staffanstorp
Bambi skrev:
Freddy,

Jag ska inte strida om detta, jag är bara intresserad och nyfiken :)

Paul> Hur ser du på riskerna ovan, där det troligtsvis är ok tills en vattenslang till tvättmaskinen brister och det blir stående vatten runt rören, badrummet funkar ju till något sådant sker, vad säger försäkringsbolagen om badrummet funkar vid normalbruk annars?

Vad är annars rimlig ersättning mot en sån miss, vad kan ske, ska man godta den eller är det omgörning som gäller?
De säger ju ingenting så länge du inte får en skada som du vill ha ersatt. ;)

Fick idag höra av en vaktmästare i ett bostadsrättsområde att han skulle gå upp i en lgh och slå sönder ett badrum och jag bara tittade på honom och frågade varför... :rolleyes:

Han berättar då att lägenhetsinnehavaren haft någon som gjort vid badrummet och i samband med detta byggt in de nya stammarna (rören) inkl. ballofixer (avstängare) vilka han nu skulle byta...
Problemet var ju att de sitter inne i en låda som är tätskiktad och kakelsatt och vad händer då när han måste slå i sönder detta för att komma åt ballofixerna... :x

Gör om , gör rätt blir det då och en dryg kostnad för kunden som redan innanbetalat sjuuukt mycket svart för att få gjort vid sitt badrum...
Badrummet är 1200 x 1600 x 2700mm men de hade betalt 40000.- svart bara för arbetet med att riva ut, fixa till underlag och tätskikt samt plattsättningen...
Sen tillkom material, vvs och elarbeten ovanpå detta...

Man slutar aldrig förundras varför inte folk kollar vad en seriös firma ska ha VITT så de dessutom har ett papper på jobbet och kan reklamera vid ett tillfälle som detta...

Paul-Staffanstorp skrev:
..

Man slutar aldrig förundras varför inte folk kollar vad en seriös firma ska ha VITT så de dessutom har ett papper på jobbet och kan reklamera vid ett tillfälle som detta...
Man lär sig mycket av dig. Nu har jag ångest...

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Man lär sig mycket av dig. Nu har jag ångest...
Varför ångest för detta då ? :rolleyes:

Paul-Staffanstorp skrev:
Varför ångest för detta då ? :rolleyes:
Mina badrum är icke godkända...

Brädan skrev:
Njut i stället kamilenski :)

Det händer säkert inget.

Sen har jag en förhöjningsring jag oroar mig för, den är inte nertryckt i botten på standardbrunnen utan nederkanten på ringen slutar 3-4mm upp, kan det inte tryckas upp vatten mellan förhöjningsring och brunnen då?
Vet inte. Men jag vet att det går att köpa typ lim på tub som silicon i vit färg som tätar även om man lägger den mot fuktig underlag.

Och visst njuter jag. Men Paul påminner mig då och då om mina slarv...
Så är det om man renoverar ett badrum i 4 år. Under tiden hinner rekommendationer ändras ett antal gånger. Mina rör kommer rakt från golvet. Idag får man inte göra så......ETC

Paul-Staffanstorp
kamilenski skrev:
Vet inte. Men jag vet att det går att köpa typ lim på tub som silicon i vit färg som tätar även om man lägger den mot fuktig underlag.

Och visst njuter jag. Men Paul påminner mig då och då om mina slarv...
Så är det om man renoverar ett badrum i 4 år. Under tiden hinner rekommendationer ändras ett antal gånger. Mina rör kommer rakt från golvet. Idag får man inte göra så......ETC

Njae... sanning med modifikation... ;)

Är det högst orimligt att ändra inkommande rör så får man lov att frångå detta.

(Utdrag ur branschreglerna)
#
Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen.
#

Nyligen gjorde jag vid ett badrum där vattenrören kom upp genom betongplattan och den enda chans att ändra detta hade varit att riva väggen mellan badrummet och köket, montera ner köksinredningen och riva upp golvet i köket samt bila upp en rejäl krater i köks/badrumsgolven för att dra upp rören i väggen och detta är helt orimligt vilket gör att man frångår detta med att rören kommer upp ur golvet.

Redigerat:
Jag tycker att reglerna är bra om än en smula överdrivna. Det är bra att undantagen finns. Bila upp ett helt j-vla golv bara för att rören till handfat kommer upp genom golvet är enligt mig bara fjantigt. Riskkonstruktionerna är golvbrunn samt duschdel och dess kopplingar.

Paul-Staffanstorp
Personligen tycker jag dessutom att rör som är ingjutna i en betongplatta och kommer upp ur golvet är en mindre riskfaktor än rör som kommer ut ur en vägg bestående av skivmaterial eftersom det är svårare att få tätskiktet att bli 100% i de fallen än där rören sitter stenhårt fast i betongen.

Men det är min högst personliga uppfattning ! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.