Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart sätter man kakel på inbyggnaden men nu menar jag så att säga locket ovanpå inbyggnaden.
Eftersom det blir som en hylla som man gärna ställer saker på så blir det sjukt mycket bättre med en hel skiva istället för kakel och fogar.
Men du gör som du vill, det var bara ett tips.

Man lägger ju klinker på hela golvet innan man bygger in toaletten. Förstår inte varför man ska låta bli en yta på typ 25x80cm eller nåt.
Tätskiktsfolie ska alltid täckas över.
Alla tips uppskattas!

Våra hantverkare vill lägga väggarna först och det är delvis där problemet ligger. Ska väggarna kaklas måste toaletten vara på plats.
Den andra delen är att de inte kommer hinna kakla klart väggarna på tre dagar. Det gör att vi helst inte ska lägga tätskikt på golvet samtidigt som väggarna eftersom Kiilto vill att man ska lägga fix och kakla inom tre dagar för att slippa bubblor på folien.

Paul-Staffanstorp
Förstår jag inte alls.
Man tätskiktar allt.
Sätter alla väggplattor i hela badrummet.
Fogar väggarna innan golvet läggs då man oftast har olika fogfärg på väggar och golv.
Sätter alla golvplattor i hela badrummet.
Fogar golvet.
Monterar dit stativet till toaletten.
Bygger in toalettstativet och plattsätter det.

Jag har aldrig varit med om att något tätskikt bubblar sig på den tiden men om man nu riskerar det kan man ju tätskikta väggarna med ett utvik på golvet med 10cm.
Sen när väggarna är plattsatta kan man tätskikta golvet och lägga de plattorna ju.

Stativet ska ju inte monteras på plats förrän all plattsättning är klar då det ska monteras mot plattorna.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår jag inte alls.
Man tätskiktar allt.
Sätter alla väggplattor i hela badrummet.
Fogar väggarna innan golvet läggs då man oftast har olika fogfärg på väggar och golv.
Sätter alla golvplattor i hela badrummet.
Fogar golvet.
Monterar dit stativet till toaletten.
Bygger in toalettstativet och plattsätter det.

Jag har aldrig varit med om att något tätskikt bubblar sig på den tiden men om man nu riskerar det kan man ju tätskikta väggarna med ett utvik på golvet med 10cm.
Sen när väggarna är plattsatta kan man tätskikta golvet och lägga de plattorna ju.

Stativet ska ju inte monteras på plats förrän all plattsättning är klar då det ska monteras mot plattorna.
Hade helt ärligt inte tänkt på att toaletten ska fixeras mot kaklet. Men det är ju självklart nu när jag tänker på det. Tätskiktet kan ju inte vara utan kakel bakom fixturen heller.

Ang bubblor har jag dels läst det här på forumet men även de hjälpsamma försäljarna på kakelplattan sa det till oss. Tror det har med kiiltos lim att göra.

Stort tack!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Toalettenfixturen limmas eller skruvas i klinkersen på golvet?

Paul-Staffanstorp
Andreas266 Andreas266 skrev:
Toalettenfixturen limmas eller skruvas i klinkersen på golvet?
Inga hål mer än avloppen i golvet
Alltså lim eller nedre väggfästen också.

• Gilla
Andreas266
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.