10 771 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Tätskikt från Kiilto eller CC Höganäs?
Ja jo det ligger helt klart någonting i det du säger!
Vill man ta det säkra före det osäkra så är det klart bästa att ta så vattensäkra material som möjligt, våtrumsskivor, våtsäker golvspån osv.
Det blir ju lite upp till var och ens egna samvete. Talar jag för mig själv så kan jag inte motivera den extrakostnaden utan lägger hellre lite mer tid på att se till att tätskiktet kommer sitta perfekt!
Men svaret på tidigare fråga är i vilket fall att kartonggips är godkänt av Kiilto och om man vill använda våtrumsskiva så måste dessa vara godkända av GVK eller BKR
Vill man ta det säkra före det osäkra så är det klart bästa att ta så vattensäkra material som möjligt, våtrumsskivor, våtsäker golvspån osv.
Det blir ju lite upp till var och ens egna samvete. Talar jag för mig själv så kan jag inte motivera den extrakostnaden utan lägger hellre lite mer tid på att se till att tätskiktet kommer sitta perfekt!
Men svaret på tidigare fråga är i vilket fall att kartonggips är godkänt av Kiilto och om man vill använda våtrumsskiva så måste dessa vara godkända av GVK eller BKR
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Lite lustigt att de ger mailsvar som vad jag kan utläsa inte linjerar med monteringsanvisningen. Duger det att ha ett mail från tillverkaren som ger klartecken om det fortfarande står i anvisningen att man ska göra annorlunda?
Ja det blir minst sagt en tolkningsfråga. Kiilto skriver att man ska välja en lämplig våtrums el byggskiva.Bernieberg skrev:
Och i BBR 15:1 står följande:
"Skivor/skivkonstruktioner i våtrum ska av tillverkaren vara dokumenterat lämpade/ avsedda som underlag för keramiska tätskiktssystem i våtrum samt vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar. Träbaserade skivor ska inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning."
Det tolkar jag som att det är skivtillverkaren och inte tätskiktstillverkaren som uttryckligen ska säga att skivan är godkänd för våtutrymme.
Går man in på Danogips för att ta någon tillverkare så avråder dem ifrån att använda kartonggips, men säger att dem godkänner det i zon 2 förutsatt att man använder sig av ett foliesystem.
Många bud och mycket att hålla koll på kort och gott!
Jag håller med @Bernieberg om att Kiilto i det här fallet skickar dubbla bud. Produktchefen skriver i mejlet att det är OK, medan dess monteringsanvisning säger tvärtom. Samtidigt håller jag med @Jarlsgård om att det blir en tolkningsfråga. Vad är rätt och vad är fel egentligen? 
Ju fler kockar, desto sämre soppa, brukar man säga!
Bygg Badrummet Rätt
Tillsammans med branschorganisationerna; GVK, MVK, BKR, byggföretagen; JM, NCC, PEAB, Skanska och småhustillverkarna (TMF), försäkringsbolagen; Dina försäkringar, Folksam, GAR-BO, If, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa samt Svensk Byggtjänst har Säker Vatten arbetat med projektet Bygg Badrummet Rätt.
Man har där tagit fram gemensamma typlösningar för badrummet, och specifikt tittat på hur en våtrumsvägg som även är en yttervägg, samt ett mellanbjälklag bör vara utformat för att undvika vattenskador och få en trygg konstruktion.
2012 presenterades typlösningen för en våtrumsvägg som en innervägg fram, och nu kan den alltså kompletteras med ytterligare delar i våtrummet.
Ju fler kockar, desto sämre soppa, brukar man säga!
Bygg Badrummet Rätt
Tillsammans med branschorganisationerna; GVK, MVK, BKR, byggföretagen; JM, NCC, PEAB, Skanska och småhustillverkarna (TMF), försäkringsbolagen; Dina försäkringar, Folksam, GAR-BO, If, Länsförsäkringar och Trygg-Hansa samt Svensk Byggtjänst har Säker Vatten arbetat med projektet Bygg Badrummet Rätt.
Man har där tagit fram gemensamma typlösningar för badrummet, och specifikt tittat på hur en våtrumsvägg som även är en yttervägg, samt ett mellanbjälklag bör vara utformat för att undvika vattenskador och få en trygg konstruktion.
2012 presenterades typlösningen för en våtrumsvägg som en innervägg fram, och nu kan den alltså kompletteras med ytterligare delar i våtrummet.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ska köra med KeraSafe jag med och hade bestämt mig för att kosta på mig våtrumsgips. Mest för att helgardera mot försäkringsbolagen. Ringde till lokala Optimera för att höra om de hade 2700 mm i lager. Men han menade på att de hade inte några våtrumsgips alls i lager, det är ingen som använder det längre. Kanske nån gång när arkitekt föreskrivit och byggaren inte vågar annat än följa, sa han. Men då får man beställa hela paket om 42 st. Så nu är jag villrådig igen... Får väl maila Kiilto jag med så att man får lite personliga monteringsanvisningar att lägga till handlingarna 
Jag var förbi Byggmax i helgen och de hade iaf fortfarande sina gula våtrumsgipsskivor på hyllan...nzsc skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja jag vet att det finns på både Bauhaus och Byggmax i stan men de hade ingen BKR-godkänd 2700 mm lång skiva och ska man ha nåt lite speciellt brukar det vara lättare att vända sig till ”proffshandeln”. De har ju lite olika målgrupper, är det så att konsumenthandeln skor sig på regelrädda hemmafixare som tycker att det ”är bra med våtrumsgips för säkerhets skull”, och att de prispressade proffsen bara köper kartonggips?
Någon yrkessnickare som känner igen att kartonggips är helt dominerande framför våtrumsgips?
Någon yrkessnickare som känner igen att kartonggips är helt dominerande framför våtrumsgips?
Klicka här för att svara