anders07 anders07 skrev:
Jo, kanske, men du får inte upp fukthalten utan mer trä. Medan du värmer bastun ska väggar och lavar blötas flera gånger... :cool:
detta är nog en personlig preferens, inte ngt man "måste" göra. Har aldrig varit med om at ngn skulle blötat alla träytor i bastun i flera omgångar för bad.

däremot har jag varit med om at man har slängt på vatten lite för man går inn.

Att blöta bastun under oppvärmning har ingen större funktion, det enda man uppnår är ökt energiåtgång under oppvärmning då vatten fordampes och drivs ut via ventilation(om man inte har hermetiskt stängt basturum....
Det är tyrkisk bastu/ångbastu där luftfuktigheten är konstant hög.
mvh
Sakke

Redigerat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
De bastar inte på riktigt, ur ett finskt perspektiv. De sitter bara en stund i ett varmt rum.
Ööh, hur tänker du då? Det går att ösa vatten på aggregatet och få upp luftfuktigheten under bad precis som i panellerad bastu? Bara man har ordentlig aggregat med bra stenmagasin.

betonväggar med kakel gör att oppvärmning tar tid och att det är lite annan atmosfär, men bastuupplevelsen lär vara när identisk.

mvh
Sakke

D drsakke skrev:
detta är nog en personlig preferens, inte ngt man "måste" göra. Har aldrig varit med om at ngn skulle blötat alla träytor i bastun i flera omgångar för bad.

däremot har jag varit med om at man har slängt på vatten lite för man går inn.

Att blöta bastun under oppvärmning har ingen större funktion, det enda man uppnår är ökt energiåtgång under oppvärmning då vatten fordampes och drivs ut via ventilation(om man inte har hermetiskt stängt basturum....
Det är tyrkisk bastu/ångbastu där luftfuktigheten är konstant hög.
mvh
Sakke
Nej du, bastu är något jag kan och som finne har jag både byggt och badat i väldigt många...

Många svenskar ser bastu = torrbastu, alltså där luftfuktigheten är låg.

Blötläggandet av väggar och lavar driver upp luftfuktigheten och ger en mycket behagligare luft/känsla i bastun. Badet (vatten på spisen) ger en temporär förhöjnining av luftfuktigheten men att ha en hög luftfuktighet "i grunden" är A och O!

anders07 anders07 skrev:
Nej du, bastu är något jag kan och som finne har jag både byggt och badat i väldigt många...

Många svenskar ser bastu = torrbastu, alltså där luftfuktigheten är låg.

Blötläggandet av väggar och lavar driver upp luftfuktigheten och ger en mycket behagligare luft/känsla i bastun. Badet (vatten på spisen) ger en temporär förhöjnining av luftfuktigheten men att ha en hög luftfuktighet "i grunden" är A och O!
Intressant. Utan att detta skal bli ngn "pissing contest" så kan jag berätta att jag är född och uppvuxen i Finland. Så är rimligt "finsk" jag också. Anser mig kunna bastu brukbart bra, bara i familjen har jag tilgång till 8 bastun, varav en traditionell rökbastu. Har också varit med att bygga och byggd själv flera bastun-så som du.

har aldrig varit med om det du beskriver- att blötlägga allt i bastun så att allt är fuktigt genom hela seansen inkluderat uppvärmningsperioden, det torkar ju upp rimligt fort från väggarna.

Som sagt har varit med om att man slänger vatten på väggarna precis för man går inn och under badandet men ser inte poänget med att göra det så mycket förr.

Jag utesluter inte att ngn/en del folk kan göra det, men ngn regel för ett godt bad är det nog inte.
Väldigt hög konstant luftfuktighet kombinerat med hög temperatur gör att man inte sitter i bastun väldigt länge då man inte kan göra sig av med kroppsvärmen(svett förångas inte av snabbt nog)

Så Jodå. Det är precis vad det är-personlig preferens. det som är viktigast är att satsa på en god aggregat/ugn och se til att ventilationen är bra.

Med hänvisning til et annat kommentar så är det praktiskt taget ingen som bygger bastu som rum-i-rummet i finland.

mvh
Sakke

Redigerat:
  • Gilla
Buster12
  • Laddar…
Düsseldorff
D drsakke skrev:
Ööh, hur tänker du då? Det går att ösa vatten på aggregatet och få upp luftfuktigheten under bad precis som i panellerad bastu? Bara man har ordentlig aggregat med bra stenmagasin.

betonväggar med kakel gör att oppvärmning tar tid och att det är lite annan atmosfär, men bastuupplevelsen lär vara när identisk.

mvh
Sakke
Det var ett så kallat skämt.

• Gilla
drsakke
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det var ett så kallat skämt.
Missade den:rofl::rofl::rofl:

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
JAg är helt med på hur du tänker. Hur mycket bygger isoleringen.. i minsta fall?
om man bygger som jag har gjort(det kan du också göra iom att väggen är väldrenerad och isolerad utvändigt) så bygger hela konstruktionen ca 6-6,5cm. Kingspan 3cm, läkt 20-23mm, panel 12mm.
https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/
1,47x2m är mer än nog, men dimensionerna på aggregatet samt placeringen av den utgör ganska mycket.
farsan satte inn en väggmodell från Iki i sin bastu med ungefär den storleken
https://www.ikisauna.net/wall_iki_6kw.htm

men hörnmodell hade varit ännu bättre

https://www.ikisauna.net/corner_iki_9kw.htm

jag hade en bastu med inre mått 1.36x1.75 där jag hade Helo saunatonttu (hörnmodell som var 48 cm i radius) och det fungerade bra också. Men om det går så är det en fördel att det finns lite mer dyp, 1.5m är ganska bra.

mvh
Sakke

• Gilla
michfris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.