Hej

Har kommit till källaren i mitt Vent/FTX-projekt. Har tagit ned gamla eternitkanaler och tänkte återanvända hålen i väggarna för kanaldragning för ventilationen.
Initialt tänkte jag bara täta runt rören med fogskum/makroflex då ytskikt ska renoveras snart, men hur tätar man runt kanaler genomföring innerväggar bäst.
Är lättbetong/blåbetong från 1963.

• Ett gammalt hål i en källarvägg för kanaldragning, omgiven av lättbetong och rester av tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett befintligt hål i en vägg av lättbetong fyllt med fogskum, redo för ventilationkanaldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Richard,

har tyvärr inget svar åt dig men letar själv efter svar på samma fråga. Jag ska täta runt en ventilationskanal under mitt fönster och nyfiken på vad du använde till sist?

D Daniel Gr skrev:
Hej Richard,

har tyvärr inget svar åt dig men letar själv efter svar på samma fråga. Jag ska täta runt en ventilationskanal under mitt fönster och nyfiken på vad du använde till sist?
Hej Daniel

Ursäkta sent svar. Rent tekniskt tror/tycker jag att det borde finnas tekniska fördelar att använda typ en tak/väggstos vid genomföring. Dels har man något "fast" att fästa respektive ände av röret mot och det borde även ge en tätare "spärr" mellan två rum eller våningsplan.
Rent estetiskt kan en stos ställa till det, och även utrymmesmässigt då det inte går (tror jag) att montera en sådan dikt mot tak/vägg).
Vidare har jag på vissa ställen i mitt hus varit tvunga att påbörja en sväng redan vid genomföringen av rören. Då hade det inte varit möjligt att använda stos heller.
Den genomföring som är på bilden i mitt inlägg har jag inte hunnit göra klart än. Jag kommer mest sannolikt att "fixera" rören men lite isolering för att sedan antingen använda gipsbruk/gypsum eller mur-/putsbruk C för att fylla igen genomföringen.
Hur gjorde du?

Jag använde fogskum för att fixera mina genomföringar. Jag stoppade in munstycket så att jag började skumningen i mitten av väggen. Sen så behöver man inte spruta i så mkt utan istället låter man skummet expandera och fylla ut utrymmet. Var med med papper och ta kontinuerligt bort allt överflöd som blir. Jag sparade ett 3 cm (djup) runt rörkanten för så att jag sen kan putsa upp det sista runt röret med att kunna få till en helt slät övergång med putsbruk.

R RichardRR skrev:
Hej

Har kommit till källaren i mitt Vent/FTX-projekt. Har tagit ned gamla eternitkanaler och tänkte återanvända hålen i väggarna för kanaldragning för ventilationen.
Initialt tänkte jag bara täta runt rören med fogskum/makroflex då ytskikt ska renoveras snart, men hur tätar man runt kanaler genomföring innerväggar bäst.
Är lättbetong/blåbetong från 1963.
Hej!

Vi har samma typ av eternitkanal som jag vill få bort och också använda hålet för spirorör. Undrar därför om du vågade ta bort den själv. Funderar på att göra det men har väldigt stor respekt för eterniten och är väldigt osäker på vad jag ska göra om jag råkar spräcka kanalen. Tips? Hur gjorde du? Känns vanskligt att bila bort den eller?

B Bennca skrev:
Hej!

Vi har samma typ av eternitkanal som jag vill få bort och också använda hålet för spirorör. Undrar därför om du vågade ta bort den själv. Funderar på att göra det men har väldigt stor respekt för eterniten och är väldigt osäker på vad jag ska göra om jag råkar spräcka kanalen. Tips? Hur gjorde du? Känns vanskligt att bila bort den eller?
Jag satte på mig långärmad tröja och byxa samt en gasmask. Dock märkte jag efteråt att min gasmask enbart hade ett gasfilter och inget partikelfilter så den gjorde ingen nytta.
Då jag hade blåbetong i väggarna där eternitkanalerna satt tog jag bara hammare och stämjärn och hackade ur runt kanalen. För att få loss kanalen var jag tvungen att spräcka den och slog då hål på den (jag vet, inte optimalt). På ÅVC där jag bor får man slänga eternit i en speciell container om man slår in den i dubbla lager med tjockare plast.
Vet inte vad det skulle kosta att ta in firma. Jag har en kanal kvar att ta ner, men då kommer jag att köpa en "skyddsoverall" och en mask med rätt sorts partikelfilter.

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.