9 017 läst ·
55 svar
9k läst
55 svar
Tätning av rörgenomföringar.
Om man hård drar det finns det inga godkända metoder att delreparera ett tätskikt idag enligt Bkr. Du kan alltså inte få detta badrum godkänt enligt gällande branschregler. (Det är därför alla försäkringsbolag tillåter att hela badrummet rivs ut vid en vattenskada).Claes Sörmland skrev:
Varför skulle inte detta vara godkänt? Detta tycks ju vara standardförfarande i många trådar när det uppdagas problem med kakelplattor och golvbrunnar i nya badrum.
En annan variant är ju att inte avlägsna någon kakelplatta utan bara lirka ut rören och silikonfylla hela väggenomföringen och sätta dit några förkromade huvar för att slippa se eländet. Jag tror i praktiken detta är en mycket säker lösning. Eller fanns det branschregler som gällde när badrummet byggdes (3,5 år sedan) som hindrar att man borrar och skruvar genom tätskiktet i zon 1?
Däremot finns det metoder att delreparera ett tätskikt.
Att få dit en fackman som utför arbetet och lämnar garanti tror jag blir ytterst svårt.
Jag känner inte till någon firma som skulle utföra detta och lämna garanti och då har jag varit i branschen i ca 20 år.
Då får TS hoppas på en pragmatisk och vettig styrelse.Krille-72 skrev:
Om man hård drar det finns det inga godkända metoder att delreparera ett tätskikt idag enligt Bkr. Du kan alltså inte få detta badrum godkänt enligt gällande branschregler. (Det är därför alla försäkringsbolag tillåter att hela badrummet rivs ut vid en vattenskada).
Däremot finns det metoder att delreparera ett tätskikt.
Att få dit en fackman som utför arbetet och lämnar garanti tror jag blir ytterst svårt.
Jag känner inte till någon firma som skulle utföra detta och lämna garanti och då har jag varit i branschen i ca 20 år.
Detta är viktigt för det begränsar styrelsens möjligheter att tvinga TS till åtgärd. Men styrelsen kanske tolkar det annorlunda. Om jag var TS så skulle jag i så fall ta strid i denna fråga. Inte river man ett nästan nytt badrum för ett par rör genom en vägg. Det tar man vid nästa renovering om 20 år.Jonatan79 skrev:
Det borde rimligen bli lättare att gå på föregående ägare som i sin tur kan gå på utföraren.Claes Sörmland skrev:
Men med tanke på hur det ser ut är risken stor att föregående ägare skrivit på en avvikelserapport eller så finns inte företaget kvar.
Som jag tolkar det har Riksbyggen påtalat att rören måste åtgärdas för 3 år sedan. Att man sedan inte följt upp att åtgärden har utförts är lite märkligt. Inträffar en vattenskada i detta läge så kan Ts få stora problem. Detta beror lite på hur man formulerat sig varför rören måste åtgärdas.Claes Sörmland skrev:
Detta är viktigt för det begränsar styrelsens möjligheter att tvinga TS till åtgärd. Men styrelsen kanske tolkar det annorlunda. Om jag var TS så skulle jag i så fall ta strid i denna fråga. Inte river man ett nästan nytt badrum för ett par rör genom en vägg. Det tar man vid nästa renovering om 20 år.
Jag får inte ihop åldern på det här badrummet.
TS som just köpt lägenheten gissade på 3,5 år gammalt med det ser så mycket äldre ut än så. Puderfärgade kakel 10x10 cm på väggen. T ex den här blandaren med stor röd knopp och plastic feeling. Det är väl rimligen inte 2017? Jag hittar inte en enda sådan i köpladorna idag.
Jag tror badrummet är mycket äldre. Tidigt 2000-tal skulle stämma med stilen.
TS som just köpt lägenheten gissade på 3,5 år gammalt med det ser så mycket äldre ut än så. Puderfärgade kakel 10x10 cm på väggen. T ex den här blandaren med stor röd knopp och plastic feeling. Det är väl rimligen inte 2017? Jag hittar inte en enda sådan i köpladorna idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krille-72 skrev:
Enligt protokollet, klassas detta som ett A = allvarligt, kan förstöra andras egendom.
Jag tycker också det är märkligt att säljaren inte hade åtgärdat det trots en efterkontroll.
Nu hamnar vi liksom i skiten. Om det skulle rinna vatten. Går liksom vattnet rakt ner genom bjälklagret?
Nu när du påpekar detta så känns det äldre än 3,5 år. Allt annat ser nytt och fräscht ut förutom blandaren..Claes Sörmland skrev:
Jag får inte ihop åldern på det här badrummet.
[bild]
Det spelar ju ingen jätteroll men är det äldre och det inte har uppstått en läcka via rören ännu så talar det ju för att i det här fallet så är det inget problem.J Johnd91 skrev:
Men branschreglerna att inte dra rör genom vägg i dusch har varit med länge så de fanns där även om badrummet skulle vara från tidigt 2000-tal. Konstigt nog, för denna lösning var standard i alla äldre badrum verkar det som. Jag har banne mig inte ägt ett enda badrum som inte har haft rören genom vägg i duschen. Men då talar vi gamla installationer, 70/80/90-tal.
Tyvärr så är ju alla möjligheter till reklamation via gamla lägenhetsägare bortsopade om badrummet är äldre än 2011. Men det kanske inte var ett realistiskt alternativ i alla fall.
I GVKs regler (relevant för Riksbyggen) för från tidigt 2000-tal, t ex 2004 års utgåva så står det:Krille-72 skrev:
(Ja jag tror fortfarande att det är åldern på badrummet, de där rosa klinkersen känns så 2002-fräscha på något sätt.)
Med en duschkabin kan man kanske hävda att platsen för dusch är inne i själva kabinen, inte vid väggen.
Men även det inte är i överenstämmelse med tidens branschregler så sätter duschkabinen stopp för bostadsrättsföreningen att vida några åtgärder på TS bekostnad. De får de nämligen bara göra om TS försummar sitt ansvar för lägenhetens skick i sådan utsträckning att annans säkerhet äventyras eller det finns risk för omfattande skador på annans egendom. Och det gör det ju inte med en duschkabin.