Har flyttat köksfläkten, och funderar på vad som är enklaste sättet att få tätt mellan ventilationsröret och ångspärren/plastfolien? Röret går rakt upp på en kallvind.

Har läst lite på forumet, åldringsbeständig tape verkar vara ett (omständigt) alternativ. Fungerar tex fogskum? Något annat?

Ulf_RTCW skrev:
Har flyttat köksfläkten, och funderar på vad som är enklaste sättet att få tätt mellan ventilationsröret och ångspärren/plastfolien? Röret går rakt upp på en kallvind.

Har läst lite på forumet, åldringsbeständig tape verkar vara ett (omständigt) alternativ. Fungerar tex fogskum? Något annat?
Ta byggtejp, du. Det är nog enklast!

/Herman

Om du skall göra en sådan sak helt rätt så skall du kontakta sotaren. En imkanal från köksfläkt skall besiktigas. Den skall vara brandisolerad. Tanken är att om det börjar brinna i stekpannan och lågorna slår upp så att dom antänder fett i köksfläkten, så kan du få brand med lågor som slår upp genom hela kanalen. Då får det inte kunna börja brinna i väggmaterial och andra byggnadsdelar på vägen ut.

Ett alternativ som är lättservat är att bygga en manschettlåda av tex. plywood. Denna fungerar då som permanent genomföring och man kan fästa upp plastfolien mot densamma. Imkanalen drar du sedan igenom lådans öppning, kompletterar med folie runt kanalen och fyller sedan med isolering uppifrån.

Tack för svaren
Den skall vara brandisolerad.
Jag isolerar med ca 40mm stenull, åtminstone fram till kanalfläkten. Tror det skall räcka. Fläkten i sig skall vara brandisolerad.

Ett alternativ som är lättservat är att bygga en manschettlåda av tex. plywood.
Förstår inte riktigt syftet? Spiskåpans plåt går ända upp till tak, så imkanalen är inte synlig. Problemet som jag såg det var att få det ångtätt, så att inte fuktig luft från köket läcker upp och kondenserar på kallvinden (eller inne i isoleringen).
Vid närmare inspektion av vinden ser jag att jag har mängder av genomföringar i plasten, all el går tvärs igenom ångspärren, även ovanför badrum. På 70-talet satte man tydligen plastfolie, men brydde sig inte om dess funktion!?

Så tipset jag egentligen undrar över är, vad är smidigaste sättet att täta genomföringar i plasten!
Jag hade hoppats på att någon använt något sådant som silikon eller fogskum eller något liknande, så att man enkelt och snabbt kan få en beständig och tät fog!

Du måste ha brandisolering runt ventilationsröret (spirorör genom bjälklaget), minst 30mm. Därför blir frågeställningen lite knas, plasten skall aldrig tätas mot röret, för där skall det vara isolering.

Johans modell blir ju så tät den kan bli - han bygger en låda runt röret som han fyller med isolering. Plasten ansluter mot lådan. Det man kan fundera på är möjligen hur långt förbi denna låda byggs bjälklaget. Isoleringen bör gå en bra bit förbi bjälklaget (helst längs hela spiroröret), dvs en bra bit ner i din fläktkåpas skorsten.

Jag skulle strunta i att det inte blir helt tätt, att fukt kan vandra i isoleringen runt röret nerifrån och upp. Jämfört med alla andra tiotusen hål du antagligen har i plasten är fuktpåslaget antagligen försumbart.

Jag har själv gjort helt fel med ovanstående, ingen isolering och inget spirorör GENOM bjälklaget. Som tur är är det en lätt fix - Sticksågen med långa bladet löser detta lätt.

Hmmm.. Trodde att man ville ha ångtätt mellan kökets varma, fuktiga luft och kallvinden? :-/
Borde bli möjlighet till fuktproblem där.
Förstår i och för sig att brandhänsyn är viktigare, så det får bli att fylla utrymmet med mineralull!

Om du låter schaktet runt röret gå genom kallvinden så har du löst detta problem. Bygg schaktet av något fukttåligt material (minerit) och dåt det ventileras uppifrån så slipper du fukt på vinden.

Jag har sett att man brukar täta skorstenar med någon form av gummidamask som plasten ansluter till.

En gammal tråd, men ett aktuellt ämne för mig...

Hur gör man för att täta köksfläkt och skorsten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.