Halloj,
Det är första gången jag vänder mig till detta fantastiska forum och hoppas att någon kanske har lite bättre idéer än vi själva just nu.

Vi har ett stenhus från 1700talet som vi älskar men det finns några projekt som vi är lite osäkra på hur vi löser på ett vackert men hållbart sätt.
Våra ytterdörrar är nästintill helt oisolerade (gammalt fårskinn instoppat i sidorna) och det funkar inte nu vid kallare tider.
Mina två frågor till er är :

En enklare lösning för att få det tätare just för denna vinter, hur hade ni gjort då?

Ett större projekt för att få det riktigt tätt, byggt innerdörr och då gjort ytterdörrarna utgående utan att förstöra stenen runtom?

Tacksam för tips,

• Gammaldags grå dubbeldörr i en tegelvägg, med litet ljus som sipprar igenom under dörren. Dörrarna har enkel, rektangulär paneldesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppna trädörrar visar en grönskande trädgård med träd i bakgrunden. En dörr har en julkrans av grönt med rött band.
    Skapa konto
  • Gammal, brun, dubbel trädörr med en julkrans av granris och röd rosett hängande i mitten. Ljuslykta med vit blockljus bredvid dörren.
    Skapa konto
surris
F Fagersomenros skrev:
Halloj,
Det är första gången jag vänder mig till detta fantastiska forum och hoppas att någon kanske har lite bättre idéer än vi själva just nu.

Vi har ett stenhus från 1700talet som vi älskar men det finns några projekt som vi är lite osäkra på hur vi löser på ett vackert men hållbart sätt.
Våra ytterdörrar är nästintill helt oisolerade (gammalt fårskinn instoppat i sidorna) och det funkar inte nu vid kallare tider.

En enklare lösning för att få det tätare just för denna vinter, hur hade ni gjort då?

Ett större projekt för att få det riktigt tätt, byggt innerdörr och då gjort ytterdörrarna utgående utan att förstöra stenen runtom?

Tacksam för tips,
Trevliga dörrar 😀ändra inte till utåtgående dörrar, det förstör utseendet för mycket. Går det sätta innerdörrar längre in i hallen (därifrån ni fotat ungefär)? så att det blir som en kall farstu. Då går det ju fint att ha båda inåtgående.

Annars kan man göra ny utåtgående ytterdörrar som man hänger dit på vintern. Ganska vanligt på äldre trähus där man har inåtgående dörrar. Dock så behöver man göra lite åverkan i stenen för att få dit gångjärnen. Det är lite tråkigt...

Ser ut som rätt stora springor så ullsnöre mot stenkarmen gör kanske inte så stor skillnad, men kanske lindrev i någon lämplig tjocklek?

• Gilla
Fagersomenros
  • Laddar…
Fogskum i lämplig mängd mellan karm och vägg, gummilist skruvad och limmad på insidan av karmen som tätar mot dörrbladets "finsida".

• Wow
  • Ledsen
  • Arg
gaia och 4 till
  • Laddar…
surris
I InsidersUnited skrev:
Fogskum i lämplig mängd mellan karm och vägg, gummilist skruvad och limmad på insidan av karmen som tätar mot dörrbladets "finsida".
Fogskum i ett 1700-tals stenhus, det är ju som man börjar gråta nästan..

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Nästan?

Det borde vara brottsligt!

Väldigt vackra dörrar!

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
surris
M Maledictus skrev:
Nästan?

Det borde vara brottsligt!

Väldigt vackra dörrar!
Jag håller med😉

C
Som @surris är inne på ser det inte ut att vara tänkt att utrymmet innanför porten skall vara uppvärmt.

Frågan är om det är ett alternativ att låta det vara så?

surris surris skrev:
TS efterfrågar det här:

"En enklare lösning för att få det tätare just för denna vinter, hur hade ni gjort då?"

Man kan dreva med vad man vill, men fogskum är definitivt enkelt, täck med trälist så kan man ha det permanent.

surris surris skrev:
Trevliga dörrar 😀ändra inte till utåtgående dörrar, det förstör utseendet för mycket. Går det sätta innerdörrar längre in i hallen (därifrån ni fotat ungefär)? så att det blir som en kall farstu. Då går det ju fint att ha båda inåtgående.

Annars kan man göra ny utåtgående ytterdörrar som man hänger dit på vintern. Ganska vanligt på äldre trähus där man har inåtgående dörrar. Dock så behöver man göra lite åverkan i stenen för att få dit gångjärnen. Det är lite tråkigt...

Ser ut som rätt stora springor så ullsnöre mot stenkarmen gör kanske inte så stor skillnad, men kanske lindrev i någon lämplig tjocklek?
Tack för tipsen och tankesnurror, vi vill/kan såklart inte ändra utseendet för mycket då detta är ett väldigt historiskt hus som har sina utmaningar (därför vi älskar det).

Tillfälliga dörrar var en ny idé, man kanske kan bygga en dörrkarm innanför stenkarmen där man kan både täta omkring och hänga en annan dörr som är bättre isolerad för vintern. Då kanske man slipper riskera att sätta något i stenen. Men jag får kika.

Men en farstu innanför med en innerdörr är något vi har diskuterat då det är ett ganska djupt valv, vi har nämligen två entréer som är likadana med likadana dörrar, så i framtiden måste det kunna kopieras till andra entrén också. Idag är den andra delen ”vingen” kallutrymme.

Vi har köpt lindrev nu som vi skall se om vi kan täta med tillfälligt för denna vinter så man får det mindre dragit. Så får man kika på en mer hållbar lösning som passar huset när vi går mot varmare tider. 👍🏼

Tack igen 🤗

• Gilla
gaia
  • Laddar…
C
F Fagersomenros skrev:
Men en farstu innanför med en innerdörr är något vi har diskuterat då det är ett ganska djupt valv, vi har nämligen två entréer som är likadana med likadana dörrar, så i framtiden måste det kunna kopieras till andra entrén också. Idag är den andra delen ”vingen” kallutrymme.
Fortfarande lite nyfiken på hur det är tänkt från början? Av bilderna att döma ser det ju som sagt inte ut som ett "möblerat rum" innanför dörrarna, utan med det rätt grovhuggna putsade valvet och stengolvet mer som ett trapphus, portal eller förstuga/stövelrum.

Stämmer, det är en mindre hall med stengolv som sedan har en stentrappa upp till övervåning samt två dörrar som leder till kök åt ena hållet och åt ett annat rum som vi har som grovhall ungefär.

Det var mest när det blev -10 ute en vecka och vi insåg hur ohållbart det var med den nuvarande situationen med dörren.
I ett sådant hus hade man ju dörrar och dubbeldörrar till alla andra rum så det är ju en kall farstu typ, men hade varit gött att inte ha -5 i trapphuset på vintern 😂

C
F Fagersomenros skrev:
hade varit gött att inte ha -5 i trapphuset på vintern 😂
Förstår hur du tänker, måste ni passera trapphuset/entrén när ni rör er i huset?
Kanske varit flera lägenheter från början som är sammanslagna?

Ja det måste vi, detta är vår trappa till övervåningen och hallen som leder till vårt större badrum samt kök så vi använder utrymmet mycket.
Man förstår ju varför det är och varit dörrar vid varenda rum samt i övre hall som trappen leder till.

Huset är en herrgårdsflygel i sten som varit bland annat kök/tjänstebostad till herrgårdshuset som inte står på platsen längre samt bostad vid renovering av huvudhuset senare 1800tal.
Så hela huset är ett helt hus om du förstår vad jag menar. Bara ett väldigt stort hus 😂

C
F Fagersomenros skrev:
Så hela huset är ett helt hus om du förstår vad jag menar. Bara ett väldigt stort hus 😂
Ja, jag förstår. Misstänker dock starkt att huset inte från början disponerats på ett sådant sätt att man haft anledning att röra sig i trapphuset "opåklädd". Kanske var flera mindre tjänstebostäder? Är själv uppväxt i en bostad med en liknande entré från vilken det fanns dörrar in till kök, kapprum och WC. Men då gick det också att gå runt på insidan, förutom till dasset.

Paletten100
F Fagersomenros skrev:
Halloj,

Tacksam för tips,
Superfina dörrar!
Ni borde också ta kontakt men en byggnadsantikvarie på det lokala museet. Antikvarien kan ge gratis tips om lämpliga åtgärder, och kan dessutom rådgöra om vad ni får göra enligt lag, beroende på husets eventuell skyddsklassificering.
Lycka till! 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.