Har gett mig på att täta en anslutning som har droppat. Det är en gammal radiator och jag hade förväntat mig lekande mutter med kona som tätar. Det var det på den övre anslutningen som inte läckt:
uploadfromtaptalk1378323486985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det verkar vara två plana metallytor som pressas mot varandra, ingen packning :
uploadfromtaptalk1378323545393.jpg
Skapa konto

uploadfromtaptalk1378323563617.jpg
Skapa konto

Hur ska den funka?

P
Packning!

• Gilla
Jajjan
  • Laddar…
Krilleman
Inte ska det vara packning mellan kopplingarna på radiatorer. Alltså böj/nippel med mutter och returventil/termostat... Jag tycker mig se klart och tydligt på den översta bilden att delen är starkt konisk. Och inte har slät-ände!

Jag har inte sett en enda sådan, med packning, på mina år i branschen.

P
Sätter mina besparingar på att de ska vara packning av någon sort, är ingen koniskt tätning på dessa!

Krilleman
Det finns en distinkt yta som tydligt legat an och är konisk... Lite "koppar-färgad" ton på ytan.
upload.jpg
Skapa konto

Rengör båda motsvarande ytor och smörj med locher. Så tätar det allt!

Var ser du ytorna för planpackningen att täta Pherra?

Som jag förstod första inlägget visar översta bilden den övre kopplingen som inte läckt, medan de två följande bilderna visar den nedre kopplingen som läckt. De två senare verkar inte ha någon konisk yta.

Krilleman
Jo, jag ser det som att det fortfarande är koniska ytor på dessa!

Syns tydligt på den understa. Då skulle inte infasningen finnas där.

rengör - smörj - dra åt

upload2.jpg
Skapa konto

Ja precis det är den undre kopplingen som inte har kona. Jag kikade igen och fasningen på undre bilden är ganska djup, djupare än utskicket på andra delen. Jag ska köpa en R34 packning nånstans. På rinkaby hade de endast gummi i den storleken såg jag.

P
Jäklar missade helt översta bilden så håller helt med krilleman känns som en konisk tätning! Köp vvs tätning på biltema å smeta på och dra åt och låt härda en kvart sen ska de va tätt!!

Jag har satt dit en gummipackning nu i all fall. Det är helt klart bara yta mot yta, ingen konform. Det höll tätt i 5 minuter i alla fall innan jag blev tvungen att tömma system igen för att jag drog sönder en gänga på ett annan ställe.

Det kan vara så att radiatorn är ganska gammal, över 100 år, det skulle kanske kunna förklara att det är en ovanlig lösning.

• Gilla
mulpac
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.