Hej. Har ett problem vid badrumsrenovering i bostadsrätten. Rörkillen säger att rören kommer bli för kort efter fix o kakel. Skulle det vara ok ar ha tätbrickan direkt mot tätfolie/manchetter och kakla runtom istället?

VVS-installation med rör och tätbricka synlig vid vägg inför badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är nog ok enligt branschregler då det oftast är tätskiktet man förhåller sig till. Men det kommer se illa ut.

Bara det blir enligt gällande regler så är jag nöjd. Jag ska prova prata med en annan röris om det går att förlänga de utanför väggen. Själv har jag ingen aning vad det är för slags koppling som sitter där nu och hur långt rören sticker ut från väggen.

Krilleman
Du måste ju helt demontera väggbrickorna för att få det helt OK. Men det kan vara lite kinkigt med FMM:s avdragare.

Sidan 68 här:
http://www.fmmattsson.se/globalassets/fm-mattsson/dokument/pdf/instruktioner_aldre_web.pdf

Vad har du bakom väggen där rören går in? Är det inte möjligt att öppna upp och koppla om så du får ut längre rör? På äldre stammar är det ju redan skarv i vägg/slits. Kanske inte helt optimalt, men i ditt fall ser jag ingen skillnad på en lödning från 1968 eller 2018.

Tack för infon! :) Med min styrelseordförande så får jag tydligen inte ens peka på nåt rör eller golvbrunn eller något i huvudtaget. Golvbrunnen måste bytas för att den inte är typgodkänd idag och rören är ett problem också vid nytt tätskikts applicering men men. Jag gjorde misstaget att sänka taket 5-6 cm utan att fråga om lov och efter det är det tvärnit. Jag känner mig som en kriminell när jag pratar med honom. Blir anklagad för saker som jag frågar om så som jag skulle gjort de redan. Fick lov av honom att byta ut elementet mot handdukstork men allt skulle gå att återställa när nästa flyttar in. Hur går man tillväga egentligen med renoveringar som kräver godkännande? Till exempel golvbrunn, finns det papper att fylla i eller är det muntlig överenskommelse som gäller? Det är en bostadsrätt.

Ord
jankalaika jankalaika skrev:
Tack för infon! :) Med min styrelseordförande så får jag tydligen inte ens peka på nåt rör eller golvbrunn eller något i huvudtaget. Golvbrunnen måste bytas för att den inte är typgodkänd idag och rören är ett problem också vid nytt tätskikts applicering men men. Jag gjorde misstaget att sänka taket 5-6 cm utan att fråga om lov och efter det är det tvärnit. Jag känner mig som en kriminell när jag pratar med honom. Blir anklagad för saker som jag frågar om så som jag skulle gjort de redan. Fick lov av honom att byta ut elementet mot handdukstork men allt skulle gå att återställa när nästa flyttar in. Hur går man tillväga egentligen med renoveringar som kräver godkännande? Till exempel golvbrunn, finns det papper att fylla i eller är det muntlig överenskommelse som gäller? Det är en bostadsrätt.
Ordförandes problem är att när den som köper lägenheten efter dig klagar på att badrummet är kallt och fuktigt (i fall ni har självdrag) blir det hans/hennes problem att du bytte bort uppvärmningen mot en handukstork. Talar av egen erfarenhet.

Rekommenderar dig att ordna en ordentlig projektplan som sen godkändes av styrelsen. Är ju faktiskt så att det är du som vinner mest på att din badrumsrenovering blir riktigt gjord och att föreningen har åsikter är ju inte så konstigt då de får ta den stora ekonomiska smällen om något går fel.

Redigerat:
jankalaika jankalaika skrev:
Du har väl fått svar ovan men några tillägg. I föreningens stadgar finns angivet vilket ansvar som gäller för förening och medlem. När det gäller påverkan på det som föreningen ansvarar för så bör det vara ett tydligt och helst skriftligt medgivande / beslut som anger vad som gäller. Om det av något skäl blir problem i framtiden så är drt viktigt att veta vad som gäller. I normalfallet förs ansvar sedan över till ny ägare när du säljer , därför bör drt dokumenteras så att det är tydligt vid överlåtelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.