Jag har precis byggt om min 1-plansvilla till en 2-plans.
Jag ska montera imkanal och utluft från en mekanisk frånluftsvärmepump genom yttertaket.
Jag såg inte hur dessa grejer var monterade i det gamla taket så jag bli nu osäker på hur jag ska täta rören vid genom föringen i taket. Jag har ett råsponttak med takpapp på och sen tegel förstås.
Jag lägger in två bilder på röret och plåthuven. På röret sitter en "aluminumkrage", den vet jag ska va på insidan på taket. Kan se det på spikmärkena i den.
Ska jag täta röret i taket på ovansidan med en sån här takstos i gummi? eller finns det något annat sätt man ska göra det på?
Isolerat ventilationsrör med aluminiumkrage och plåthuv på byggmaterialbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerat ventilationsrör med aluminiumkrage och plåthuv på byggmaterialbakgrund.
Skapa konto
Svart plåthuv med ansluten rund ventilationskanal mot en silverfärgad yta, placerad på en ljus träbänk.
Skapa konto

Ingen som har koll på det här?

bmwjohan bmwjohan skrev:
Ingen som har koll på det här?
Ja det är lämpligt att täta med en takstoss i genomföringen av takpappen.

Takstoss, asfaltklister och takpapp.

Den första plåten är ett så kallat underbeslag. skall sitta ovanför råsponten övre delen skärs in under pappen smeta bra med tätmassa under innan monteringen.

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Den första plåten är ett så kallat underbeslag. skall sitta ovanför råsponten övre delen skärs in under pappen smeta bra med tätmassa under innan monteringen.
Ja och därefter bör han lägga en takstoss och ny papp bit med asfalt klisterveftersom det är svårt att lägga plåten/underbeslaget under nuvarande papp.

Japp helt riktigt i det här fallet. Men absolut inte under taket.

• Gilla
Filip94
  • Laddar…
Antar att delarna på bilden hör till samma genomföring?
Har du gemensam för im-kanal och avluft?

Du behöver skära en skåra i takpappen och trä in övre delen av plåten.
Täta med takmassa i skarvar och på skruvar.
Den övre bilden ser man ju antagligen från undersidan, den borde ha en upphöjd kant på andra sidan plåten.

Det behöver inte vara fukttätt kring hålet om du har kallvind. Men försök få det tätt för ventilationen.

Det är ganska standard tillvägagångsätt, så du kan kika på andra plåthuvars montageinstruktioner.
Du får mäta in dig noggrant innan du mäter ut hålet, så att du hamna rätt med huven jämfört med pannorna.

Tänk till ordentligt om du lägger dit en ny takpappsbit. Gör du fel så kan du skapa en skarv som blir öppen mot nock så det kan rinna in vatten.

Peter1986 Peter1986 skrev:
Tänk till ordentligt om du lägger dit en ny takpappsbit. Gör du fel så kan du skapa en skarv som blir öppen mot nock så det kan rinna in vatten.
Lägg takpapp biten som en triangel upp mot nock över takstossen så att den skär vattnet. Och lägg ordentligt med asfalt klister under takpapp biten.

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.