Hallå
Jag har ett ganska nytt hus med en altan som är byggd med äldre glaspartier. Altanen är ett fuskbygge och läcker när det regnar.
När jag köpte huset fixade jag så att altanen i alla fall inte läcker mot huset. Sen tänkte jag att altanen kan få sin tid för att sedan rivas.
Nu har jag tänkt om. Jag vill rädda den

Trots allt läckage är allt trä i rätt bra skick.
Det läcker mest från skenorna under fönster och dörrar. Där rinner vattnet i kanterna rakt in mot reglarna. Under alla fönster finns fönsterbleck som saknar uppvikt kant baktill och i sidorna.
Det jag undrar är om min lösning är smart:
Jag monterar bort alla underskenor och sätter dit underbleck/fönsterbleck. Typ denna:
https://www.plannja.se/konsument/pr...onsterbeslag-detaljer/underbleck-326560_17628
Jag viker upp kortsidorna på blecken (med korrekt infällning i foder) sätter dessa på plats. Sedan monterar jag tillbaka underskenorna så att dessa ligger i bakkant mot blecken. Tyvärr måste jag ju skruva genom blecken, men det kan jag nog få tätt.
Vad tror ni om detta? Finns det något bättre än fönsterbleck? Jag är alltså ute efter profilgeometrin som fönsterbleck har. Tyvärr kan de ju inte luta utåt eftersom det är platt där de ska sitta, men då kan det ju i alla fall inte rinna inåt. Jag tänker att jag även får sätta dit en list bakom blecken, mot deras "rygg". Jag får ju även vika "ryggen" så vinkeln blir 90 grader.