En fråga från en absolute beginner på husfixning.Tog ner några eternitskivor vid vår uteplats, då en av dem spruckit så fult. Tog ner dem enligt konstens alla regler och skyddskläder efter att ha läst bl a på detta forum.
Men sen händer det jag inte var beredd på: undertill fanns isoleringsmaterial och träregler. Här ska jag häfta upp plast och tejpa över klammrarna, och sedan spika upp paneler. Men bredvid trät, invid fasaden på kanterna, är öppet. Hur kan jag täta här? Den gamla fogmassan satt som berget, fick karva loss. Jag måste väl ta bort all gammal fogmassa antar jag, men på bilderna sitter den kvar.
Är det svårt att sätta fogmassa över glappet ordentligt själv? Ska jag göra detta innan jag sätter fast panelen?
Men sen händer det jag inte var beredd på: undertill fanns isoleringsmaterial och träregler. Här ska jag häfta upp plast och tejpa över klammrarna, och sedan spika upp paneler. Men bredvid trät, invid fasaden på kanterna, är öppet. Hur kan jag täta här? Den gamla fogmassan satt som berget, fick karva loss. Jag måste väl ta bort all gammal fogmassa antar jag, men på bilderna sitter den kvar.
Är det svårt att sätta fogmassa över glappet ordentligt själv? Ska jag göra detta innan jag sätter fast panelen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack båda för tipsen. Hm det där med plast över isoleringen, det var vad de sa på byggvaruhuset.cecar33 skrev:
Men egentligen var jag mer orolig över glipan in bredvid trät., än över partiet med trä och isolering. Skulle vindskyddsplasten vara över glipan?? Eller i stället för vanlig byggplast över trä/isolering Om det ska vara över glipan,hur ska man fästa den?
Jag har fått tipsen om att knöla in gullfiber bäst det går i glipan, sedan bre ut fogmassa över detta, så att den fäster i stenpanelen och i trät. Vad tros om det? Ska jag i så fall göra detta innan panelen, så att den fäster i träregeln, eller efter, så att den fäster i panelen? Ska jag lämna en marginal mellan träpanelen och stenväggen så att jag kan täta med massa där?
Tack för tipset om att akta mig för den gamla fogmassan. Andningsskydd på!
Produkter som diskuteras: "Andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Aha. Bottningslist alltså. Den ska alltså fästas mellan stenfasaden till vänster och den nya träfasaden jag sätter upp till höger? Börjar alltså med att spika upp fasaden med marginal till sidorna?
En annan fråga. när jag tog ner eterniten var det papper över reglarna som trillade bort. Ska jag sätta upp nytt papper mellan reglarna och den nya panelen?
En annan fråga. när jag tog ner eterniten var det papper över reglarna som trillade bort. Ska jag sätta upp nytt papper mellan reglarna och den nya panelen?
Ja du använder bottningslisten i stället för att trycka in isolering som någon sagt och därefter fogmassa.
Det du pratar om papper det var förmodligen vindskyddspappen som du nu skall ersätta med någon vindskyddsfolie det finns olika fabrikat t.ex. Tyvek eller Bison finns på byggmarknaden i din närhet
Det du pratar om papper det var förmodligen vindskyddspappen som du nu skall ersätta med någon vindskyddsfolie det finns olika fabrikat t.ex. Tyvek eller Bison finns på byggmarknaden i din närhet
Eller regeln, vet inte om det kallas så, den där brädan som sitter där som man ser på bilden. Kan man fästa bottningslisten där? Har en känsla av att det är bättre att fästa den i skälva panelen. Vilket är bäst eller går båda lika bra?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden