Skulle behöva täta "övergången" mellan grunden och fasaden på stugan. Sticker man in fingrarna hittar man massor med små öppningar.

Är det någon som har erfarenhet av musborste? Inte direkt gratis, skulle behöva ungefär 20 meter. Men funkar det...

https://www.skadedjursshop.se/sakring-av-hus/musborste-10-meter

Finns det några alternativ. Fogskum armerad med ihoprullat hönsnät? Har någon framgångsrikt löst detta?

Tack på förhand! (y)

• Röd stuga med vit grund där övergången mellan grunden och fasaden behöver tätas.
Jag funderar på samma sak men även för att minimera onödigt drag som tar sig in till isoleringen.
Fogskum i håligheten mellan grundsockel och nedre fasad stoppar väl både möss och vind utan att täta för mycket så länge det finns luft mellan vindskydd och panel/läkt ytterst?

Jag skulle prövat med bara fogskum först.
Är det tillräckligt djupt in så tror jag inte mössen orkar ta sig igenom.

Tack för svaren! Det låter rimligt att inte mössen orkar sig så långt upp. Men är det ur fuktsynpunkt ok att täta där? Tänkte så att man inte ställer till det med något.

Y
Jag använde finmaskigt aluminiumnät + spikband längst undersidan av panelen.
Och stålull i en öppning.

Fick in möss ändå då dom troligen klättrar på utsidan eller hittar öppningar jag missat.
Håller på att ta bort mina lösningar. Dels är jag rädd att stålullen var lite för tät, då dessa öppningar trotsallt är till för ventilation. Tveksam till fogskum som mössen lätt gnager (gillar ej stålull), och som riskerar suga åt sig fukt, samt brukar bli söligt.
Däremot blev jag nyfiken på den borsten,önskar jag såg den tidigare men hittade bara band man sätter i samband med ny panel, ska studera måtten på den om sådan verkligen går att peta upp. Lite tveksam till att den är plast istället för metall.

Tänk på att klippa gräset och annat vid husgrunden så mössen inte har skyddad miljö att lugnt leta ingångar utan att rovdjuren tar dom. Funderar på att testa leksaksorm och plastuggla ifall det skrämmer dom.

Och man bör inte ha bär i närheten då dom lockas till mat, drar med sig det in i huset för att äta gott i den varma isoleringen.

Redigerat:
Y Yrrol skrev:
Jag använde finmaskigt aluminiumnät + spikband längst undersidan av panelen.
Och stålull i en öppning.

Fick in möss ändå då dom troligen klättrar på utsidan eller hittar öppningar jag missat.
Håller på att ta bort mina lösningar. Dels är jag rädd att stålullen var lite för tät, då dessa öppningar trotsallt är till för ventilation. Tveksam till fogskum som mössen lätt gnager (gillar ej stålull), och som riskerar suga åt sig fukt, samt brukar bli söligt.
Däremot blev jag nyfiken på den borsten, ska studera måtten på den om sådan verkligen går att peta upp.
Musborsten verkar kräva rätt stort avstånd. I mitt fall är det endast 10 mm på sina ställen så det är för tajt för musborste eller ”museband”.

Ja det verkar påhittiga de små rackarna. Just köpt stugan och renoverar lite. Hittade musbajs i elskåpet vilket kändes mindre bra. Så ett försök tänkte jag göra.

• Gilla
T@to
  • Laddar…
Y
Finns säkert sådana borstar i mindre format om man bara kommer på vad dom egentligen kallas. :)

• Gilla
SAPSmurf
  • Laddar…
Sätt upp en uggleholk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.