Jag är ny på detta och jag har sökt och läst men alla är mest intresserad av att ta bort gamla asbestkanaler, inte reparera dom.

Jag har ett litet problem med fukt/kondens på vinden (kall) och sökte runt med värmekamera och hittade en tydlig varm punkt och det är på imkanalen (frånluft från köksfläkt). Lite grävande under nån glasfiberskiva och massa spån senare hittade jag ett solklart problem, stort läckage i skarven mellan vinkeln och asbeströren.

Hur kan jag täta detta på lämpligt sätt? Det ska helst vara relativt enkelt att få bort utan att bearbeta asbesten, för jag kommer byta ut kanalerna vid ett senare tillfälle men tid+pengar går till mer brådskande projekt så det är år bort...

• Asbeströr med vinklad koppling, täckt med spån på vinden, visar ett läckage i skarven mellan rördelarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några varv tejp.

S
Ventilationstejp :) eller enkel byggtejp

useless useless skrev:
Några varv tejp.
Måste inte imkanalen vara brandklassad?

Algol Algol skrev:
Inte om det är en tillfällig lösning... 😉

useless useless skrev:
Inte om det är en tillfällig lösning... 😉
Haha, min "tillfälliga" lösning ska fungera flera år och jag är väldigt pedantisk av mig så vill ha det rätt och riktigt. Köksbrand är nog illa men sprider det sig till spånet på vinden är huset borta :(

Karrock
Gips/spackel eller liknande då?

Algol Algol skrev:
Asbest brinner inte, så kanalen i sig är ju lugn. Men det där sågspånsbadet kanalen ligger i... Aja, det är ju inte mitt hus och jag hoppas TS är lugn med fritösen.

Som svar på frågan finns ventfogmassa. Då inget ändå är brandklassat borde den göra jobbet.
https://ventilation.se/sv/products/ventfogmassa

H Hans G2 skrev:
Asbest brinner inte, så kanalen i sig är ju lugn. Men det där sågspånsbadet kanalen ligger i... Aja, det är ju inte mitt hus och jag hoppas TS är lugn med fritösen.

Som svar på frågan finns ventfogmassa. Då inget ändå är brandklassat borde den göra jobbet.
[länk]
Så det är inte bara jag som reagerade på placeringen i spånet... Mitt första hus så mycket om äldre konstruktioner jag inte har koll på än.
Följer inte moderna rekommendationer heller då det är flera 90 graders vinklar...

Gipsbinda var en tanke, lite kladdigt men enkelt att hantera och rätt enkelt att få loss senare också.
Ventfogmassa eller liknande borde vara bäst om man trycker in det i skarven men frågan är hur svårt det blir att få isär delarna sen?

Jag har börjat titta lite i spånet och det fanns lite allt möjligt där, mest träbitar, plank och annat löst men även lite kabel och olika rör som går ned i huset som jag inte vet vars de tar vägen än.
Enda 230 kabeln (lampsladd) var åtminstone utan spänning till min glädje dock inte hittat vars den tar vägen än...

Claes Sörmland
Silikon.

ELASTIC Brandklassad Silikonfogmassa
https://www.bygma.se/produkter/bygg...ning/brandfog-silikon-elastic-1000-vit-310ml/

Denna verkar lovande borde vara likvärdig med essve firestop linear. Snäppet vassare än vanligt silikon och borde vara lättarbetat nu och relativt enkelt att skära upp i efterhand. Samt i lager i lokala butiken som är på vägen hem vilket är ett stort plus.

Frågan är om det är lönt att gräva ut lite extra spån och lägga en stenullsskiva runt kanalerna också? Har inga planer på att starta en brand i köket så är sugen att skjuta på denna delen till en större renovering med nya rör och bättre dragning.
https://www.bygma.se/produkter/bygg...rema-ei15-30x0600x6000mm/?entryCode=613012221

En tub brandklassad silikon senare. Efter de första två skarvarna tänkte jag att det var lika bra att fortsätta och följa kanalen till den går ut. Inspektionsluckan eller vad det är tänkt att vara hade också ett "litet" läckage. Får inte många poäng för estetiken men tätt ska det åtminstone vara.
Tryckte ut så gott det gick med sprutan men enklast vara att smeta ut med plasthandskar så det blev "jämnt och fint". Fäste även bättre då eftersom jag säkert inte fått det helt dammfritt innan applicering.

Bara att åka iväg och köpa fler tuber medan detta härdar. Ska bli spännande att se hur mycket mer överraskningar som gömmer sig under spånet och glasfibern/stenullen(?). Det ligger någon isolering med papp och nät som ett U över kanalen men inget undertill vilket också lär behövs om det ska ge något skydd.

Överväger att kasta isoleringen som ligger där nu, ser lite småunket ut och pappen frasar sönder när den böjs pga åldern.

Isolering med träflis och glasfiber runt ett ventilationsrör, delvis täckt med sliten papp och nät, i en äldre byggnad.
Skapa konto
Ventilationskanal med silikonfyllda fogar, omgiven av sågspån och trä, i en pågående renovering av ett utrymme.
Skapa konto
Rör med brandklassad silikon i ett utrymme fyllt med sågspån, isolering och inspektionslucka; tecken på reparation och tätning synliga.
Skapa konto

S
Har du så att de enkelt går att byta så bara byt ut den.

Annars är asbestkanalerna bra, bara dom sitter där som ska.

De som kan bli problematiskt är övergångarna om de är bitar du ej kan byta ut. Dvs från runt till fyrkantig asbest...

Nu är kanalen utbytt till 160mm spirorör och dragen genom ytterväggen direkt ovanför köksfläkten istället för genom taket typ 8 m bort. Godkänt av sotaren också.
Med facit i hand fanns det ingen tätning någonstans utan eternitkanalen låg bara på plats med gravitationen och läckage i alla skarvar...

Jag isolerade med 40mm nätad isolering (kravet är 30mm) men jag hittade en öppnad rulle 40mm på vinden.
Hålet borrades med en 160mm borrkrona från amazon, funkade fint med borrhammaren även om det inte blev helt perfekt rakt, men inte lättaste att stå på stege och borra utifrån i -25...
Jag ville inte borra inifrån eftersom det dammar enormt mycket.

Jag behövde även ta bort en av de tunna reglarna mot ytteväggen just där röret skulle gå igenom, förstärkte med skruv och vinkeljärn i de tvärgående reglarna för extra säkerhet även om det inte borde påverka.

Det blir kondens i röret så se till att det sluttar utåt från kröken så eventuell kondens och vatten rinner ut och inte tillbaka ned i köksfläkten.

Köpte en holk och ett galler för utblåset så det inte ska riskera att komma fukt/vatten längst efter fasaden. Detta är inget krav i mitt fall eftersom fasaden är i icke brännbart material. Jag har därmed också klarat mig utan brandspjäll (har bara kallrasskydd).

Passade även på att trycka in lite isolering runt röret och bredvid i köket. Inget syfte sett till brandsäkerhet. Kunde inte ha isolering hela vägen runt röret pga kryddhyllan som ska tillbaka. Men detta minskade ljudnivån inne i köket ganska mycket. Mindre buller men suset är kvar vilket är väntat.

Det enda jag ångrar är att jag inte bytta ut befintliga 150mm genomföringen vid innertaket, det hade varit smartare för framtiden om det blir byte av köksfläkt.
-20 till -25 är inte bästa arbetstemperaturen heller...

Brandinspektionen av sotaren gick på 2000 kr, holken 1800 kr, rör och isolering på det samt borrkronan så landade hela kalaset på ca 6000 kr, arbete är givetvis gratis...

• Isoleringsmaterial inlindat i hönsnät ovanpå ett rör, omgivet av träspån och träbitar.
    Skapa konto
  • Isoleringsmaterial täckt med nät och märkt "Paroc" installerat i en väggyta med träspån på golvet.
    Skapa konto
  • Ventilationshuv i rostfritt stål monterad på en röd tegelvägg.
    Skapa konto
  • Närbild av en insida av ett 160 mm spirorör för ventilation, med synliga kondensdroppar på rörväggen, monterad genom en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Spirorör på 160mm installerat genom yttervägg ovanför köksfläkt, omgiven av sågspån och fastsatt med skruvar.
    Skapa konto
  • Metalliskt spirorör monterat genom vägg, omgivet av spån och träbitar, del av ett köksventilationssystem.
    Skapa konto
  • Hål i tegelvägg med nyligen installerat 160mm spirorör för köksventilation, omgärdat av borrdamm och vinkeljärnsförstärkning.
    Skapa konto
  • Hål i vägg med tegel och trä synliga, förberett för installation av spirorör i renoveringsprojekt av köksventilation.
    Skapa konto
  • Bilden visar en vind med isolering och ett nytt spirorör monterat genom en vägg. En spade och ett måttband ligger på golvet bland träspån.
    Skapa konto
  • Öppen köksskåpsinstallation med fläktkåpa, isolerad ventilationskanal och eluttag.
    Skapa konto
  • Gilla
roger.lehrberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.