Hej,

Med hjälp av en ventilationskompis har jag i vårt hus adderat ett frånluftssystem och ett system för köksfläkt.
Båda två går in på olika pipor på murstocken.

Jag vill täta dessa genomföringar, jag hade tänkt ta kalkbruk och fylla igen med. Men temperaturen i sthlm är runt nollan och det är en kallvind. Så jag är nojig för att temperaturen är för kall. Jag har ingen lust att ställa upp en värmefläkt uppe på vinden med kutterspånsisolering p.g.a. brandrisk.

Frånluften har så pass lågt flöde att jag tror inte det är risk att det åker in igen. Men köksfläkten har ett kraftigt flöde och fel positionering på röret och luften sprutar tillbaka in på vinden. Jag är inte super sugen att pumpa in varm vattenånga upp på kallvinden :)

Jag har läst lite om diverse andra tätningsmedel men de har också +5 som kalaste arbetstemperatur. Dessutom så måste ju genomföringen in i murstocken kunna ta lite mekanisk belastning.

Hur hade ni gjort ? Känns segt att vänta 2-3 månader innan köksfläkten kan startas.

Tack på förhand !

C
Det är väl enkelt - stenullsisolering är ju ok ur brandsynpunkt, så fyll med det. Sen om du vill diffusionstäta också så sätt tejp som tål värmen. Blir flexibelt också. T-flex hade jag kört - tål upp till 110 grader, så köksutblås bör vara ok under normala förhållanden (TÄTNINGSTEJP T EMBALLAGE T-FLEX 25M (bauhaus.se))

Så kan du fixa en permanent lösning med kalkbruk sen när det är varmare.

C cffol skrev:
Det är väl enkelt - stenullsisolering är ju ok ur brandsynpunkt, så fyll med det. Sen om du vill diffusionstäta också så sätt tejp som tål värmen. Blir flexibelt också. T-flex hade jag kört - tål upp till 110 grader, så köksutblås bör vara ok under normala förhållanden (TÄTNINGSTEJP T EMBALLAGE T-FLEX 25M (bauhaus.se))

Så kan du fixa en permanent lösning med kalkbruk sen när det är varmare.
Tack, ja det kanske är det som är lösningen. hade hoppats att det fanns någon "gegga" att spruta in. Men det blir väl att försöka dreva med stenull och sedan tejpa.

Varför inte bara lite fogskum?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara lite fogskum?
Inte fogskum det är ett H-E att få bort sedan och är inte brandhärdigt. Oavsett det ska en tillfällig lösning, bara packa fult med stenull i alla springor, börja med att rulla lite korvar som är lite tjockare är glipan, sen finns det stosar att sätta på rör och mot skorstenen i olika storlekar typ en sån här

• Tak- och väggstos för ventilation med texten "100 Mm Spiro Fresh".
Blev så här till våren ! Får kika upp på vinden om några veckor för att säkerställa att allt är tätt fortfarande.

• Metallrör som går igenom en vägg med isoleringsskum runt kanterna för tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör som går genom en vägg isolerat med grön tejp, på en oisolerad vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Inte fogskum det är ett H-E att få bort sedan och är inte brandhärdigt. Oavsett det ska en tillfällig lösning, bara packa fult med stenull i alla springor, börja med att rulla lite korvar som är lite tjockare är glipan, sen finns det stosar att sätta på rör och mot skorstenen i olika storlekar typ en sån här
problemet med denna modell är att röret kommer inte igenom murstocken. Vad jag förstått så vill man att pipan ska gå fram till insida murstock. Kanske har det med erodering och fukt att göra. Vet ej helt. Men det var därför jag inte ville ha den lösningen iallfall.

Ja det kan bli kondens i teglet om röret slutar innan genomgång, men då blir det själva pipan i stället om draget inte är stort nog, det var självdrag du har och vintertid är det lite större än sommaren om det finns underhållsvärme i huset.

J jonaserik skrev:
Ja det kan bli kondens i teglet om röret slutar innan genomgång, men då blir det själva pipan i stället om draget inte är stort nog, det var självdrag du har och vintertid är det lite större än sommaren om det finns underhållsvärme i huset.
Mekanisk frånluft är installerat enligt gällande normer. 30 l/s är uppmätt och bostadsytans luft byts ut en gång på 2h ungefär. Frånluftsdon i kök och badrum. Tilluft fönster i 2 x sovrum samt vardagsrum. Kommer så småningom komplettera med frånluft i nedervåningen med, framförallt tvättstuga, fläkten är en systemair EC kanalfläkt som nu går på minfart, så det finns mer kräm att hämta.

Köksfläkten går bara när vi lagar mat (då mek frånluft finns), Fjärråskupan med extern Systemair ec 200 fläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.