Drar du på dig tofflorna när du ska ut och vandra för att någon sagt att det är okej?

0lle skrev:
Silikon innehåller ättika som får plåten att rosta, latexfog ska man ha inomhus. Bättre att hitta rätt produkt än att jämföra märken.

Butyl eller akryl ska du ha.
Skillnaden på latex och akryl är vaddå?

Som sagt ovan, MS-Polymer är det bästa. Tec7 är en sådan som är erkänt mycket bra!

Jösses.
Svara gärna på min fråga istället för att komma med irrelevanta liknelser.

vectrex skrev:
Skillnaden på latex och akryl är vaddå?

Som sagt ovan, MS-Polymer är det bästa. Tec7 är en sådan som är erkänt mycket bra!
Du har rätt alkyd/oljebaserad ska det stå.

Vet inte just något om Tec7, om det inte skadar plåten är det säkert bra.

mexitegel skrev:
Passa också på att bättra på tätningen mellan glaset och alulisten i nederkant. Jag har likadana fönster och med tiden spricker den tätning som är där och vatten på rutan kommer ner i alulisten och rinner ut mot sidorna där alu-listen slutar. Detta får karmarna att ruttna till slut (been there...)
Hur gör jag detta? Räcker det att sätta på någon massa ovanpå eller måste jag dela på något? Jag antar att du menar mellan glaset och alu listen?

Det står att Tec7 är silikon ju? Det var väl detta man skulle undvika vid fönsterbleck?

snowjim skrev:
Hur gör jag detta? Räcker det att sätta på någon massa ovanpå eller måste jag dela på något? Jag antar att du menar mellan glaset och alu listen?
Ja, glaset står ju i ett spår i alulisten i nederkant. I mitt fall hade den befintliga tätningen börjat krackelera så jag petade bort det som satt löst och sedan drog jag på en ny sträng och jämnade till med fingret. Lät torka och skrapade loss ev. överflöd med rakblad.

snowjim skrev:
Det står att Tec7 är silikon ju? Det var väl detta man skulle undvika vid fönsterbleck?
Ja, det är väl lite det som är problemet. Silicon är kanske överlägset men går inte att måla på.

mexitegel skrev:
Ja, det är väl lite det som är problemet. Silikon är kanske överlägset men går inte att måla på.
För mig är det helt okay om det inte går att måla så länge som man kan köpa hyfsat rätt kulör, men Olle sa att man inte skulle använda fog som bestod av silikon?

Tec7 är inte silikon, vart har du fått det ifrån?
http://www.novatech.nu/tec7-1019.aspx

Novatec skrev:
Kan man måla över TEC7?
Ja. Vattenbaserad färg är att rekomendera. Alkydfärg går också bra men ger längre torktid och det rekommenderas därför att vänta 3-5 dagar med övermålning efter att fogen er lagd.

Haha, skön blandning i den tuben isåfall ;). Det är bara en beskrivning på vad den kan användas till är min gissning :). Kolla på tillverkarens hemsida istället.

Det är byggmax, allt som är kladdigt och levereras i tub är silikon i deras värld.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Okay då ska det vara lungt att köra med Tec7 då, frågan är om jag kan använda det även för att täcka igen håligheterna mellan tegel och stumme(trä)? Eller ska jag använda något annat där(Se bild så kan man se att det inte är helt tätt, detta gäller runt fönster och dörrar).

De e fortfarande latexfog man ska använda mellan tak och list inne i huset? Och inte tec7?

Du kan köra Tec7 mellan trä och tegel också.

Inne kör du med latexfog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.