Byter ut badkaret mot duschvägg hemma, och då vi har utanpåliggande rör har vi sågat hål för dem i duschväggsprofilen. När vi nu kommer till tätning och silikon av väggen funderar vi på hur man bäst tätar runt hålen. Vatten kommer ju rinna in och hamna mellan profilerna? Ska man försöka täta igen hålet helt (och i så fall hur?) eller se till att vatten både kan rinna in och ut!?

• Ett sågat hål i en vit duschväggsprofil för att passa ett utanpåliggande rör i badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det blir svårt att få till någon tätning.
Rinner inte bara vattnet genom profilen och ner på golvet?

Hade det varit hemma hos mig hade jag dragit om rören ovanför väggen.
En halvlösning är att borra ett tight hål genom profilen, då går det halvbra att täta med silikon.

Protte

• Gilla
Porsvant
  • Laddar…
När jag såg din bild var denna dörrstopp (eller liknande) det första som dök upp i huvudet:

Genomskinlig dörrstopp i plast med hål för fäste och skåra för rörinstallation.
Skapa konto

https://www.byggmax.se/dörrar/dörrt...MIkdmtyIrY3AIVBKaaCh1AEg7rEAQYBiABEgJGbvD_BwE

Om man kunde skära en slits, sätta den på röret och sen trycka dit profilen skulle det kanske funka. Kanske inte den mest konventionella lösningen.

• Gilla
Raiden1983 och 2 till
  • Laddar…
Vattnet ska kunna rinna ut i botten så det är inte ett problem. Du kan pilla in en bottningslist i hålet och silicona över med transparent våtrumssilikon

R
Ska också montera ny duschvägg om nån dag och jag står inför precis samma bekymmer. Finns det inga smidiga brickor eller något?
Känns ju som man inte är ensam i världen med detta.
Har aluminium profil på min duschvägg så om någon har några tips om typ alu brickor eller något sådant hade det varit kanon :)

Är alltid bäst att demontera rören och borra ett hål igenom profilen. Sen tätar man med silikon och monterar täckbrickor. Det är svårt att få det bra när man jackar ur. Det blir till att försöka fylla hålet med silikon.

R
L lordi skrev:
Är alltid bäst att demontera rören och borra ett hål igenom profilen. Sen tätar man med silikon och monterar täckbrickor. Det är svårt att få det bra när man jackar ur. Det blir till att försöka fylla hålet med silikon.
Jag håller med om att borra ett hål är absolut snyggaste och bästa sättet också men jag har så långa rör och böjar så vill helst ha dom kvar där dom sitter.

L lordi skrev:
Här finns lite olika täckbrickor. En dubbel delbar Falu-vulk (RSK 3840393) täcker kanske hålen i detta fall. Fyll med silikon och tryck dit brickan
[länk]
Dom där såg ju perfekta ut! Tack så hemskt mycket :)

P
prototypen prototypen skrev:
Hade det varit hemma hos mig hade jag dragit om rören ovanför väggen.
En halvlösning är att borra ett tight hål genom profilen, då går det halvbra att täta med silikon.

Protte
Rörmokaren hos mig drog rören i taket och ner till duschstången som dessutom fick ett rör neråt så man kan tappa upp vatten i en hink till städning.

R Rickard235 skrev:
Jag håller med om att borra ett hål är absolut snyggaste och bästa sättet också men jag har så långa rör och böjar så vill helst ha dom kvar där dom sitter.

Dom där såg ju perfekta ut! Tack så hemskt mycket :)
Varsågod :)

Man får kapa rören och sätta skarvar om man ska borra hål och dra igenom. Lite bök alltså om rören redan finns där.

Rören finns redan, och därför var det för mycket meck att borra hål för rören, därför slutade det på detta vis istället. Vulk-brickorna var ju ett toppentips, och vi har lagt en beställning på en sådan. Kan uppdatera resultatet när vi är klara :)

R
Blev till att jag borrade för hålen och ångrar mig inte en sekund!
Här är resultatet
Nyligen borrade hål för väggmonterade rör vid badrumsdörr, synligt välarbetat resultat.
Skapa konto

Nyinstallerad glasduschvägg bredvid handfat i badrum, med borrade hål för montering.
Skapa konto

• Gilla
Jan Kappel och 3 till
  • Laddar…
Jag tillverkade egna brickor av en ALU-plåt (0.5mm) från Biltema. Limmade och körde runt med silikon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.