Har införskaffat mig ett hus som har en tillbyggnad som har en takterass. såg att där fanns tecken på läckage sedan tidigare där det läcer nedför den tidigare ytterväggen på huset, som numera är innerväggen på tillbyggnaden. då det var sprickor mellan fasaden och tillbyggnaden trodde jag att det var där det läckte och tätade detta.
Men nu under det senaste regnet har det runnit vatten längs med väggen igen.
Har inte hunnit syna konstruktionen helt men vad jag kan se så är det (uppfrån och ned) Betongplattor med troligtvis uttorkad asfalt i fogarna. under det ligger det något svart lager, tippar på takpapp. Sedan vet jag inte förutom att det är hyvlat virke på innertaket där det inte ser ut att vara någon vattenskada.

Även om betongplattorna har lite fall på ytan så misstänker jag att vattnet rinner ner genom fogarna och letar sig ner till väggen mellan tillbyggnad och hus.

Har sett några trådar där folk har tätat med bitumenmatta och sedan lagt trall ovanpå.
Arean här ligger runt 30 kvadrat kanske, så det blir ganska kostsamt att göra en sådan lösning i mina ögon.

Har kollat lite och det verkar finnas lite diverse metoder att täta betongfogar på.
Bentonitremsor, sikaswell, gummiasfalt, expanderbetong, polyuretan injektionsmassor.
Är det någon som har tips och förslag hur man kan få bukt med problemet med en ekonomisk lösning?

• Diagram av en konstruktion med betongplattor, takpapp och innertak. Visar ett läckage mellan fasaden och tillbyggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kormak skrev:
Har införskaffat mig ett hus som har en tillbyggnad som har en takterass. såg att där fanns tecken på läckage sedan tidigare där det läcer nedför den tidigare ytterväggen på huset, som numera är innerväggen på tillbyggnaden. då det var sprickor mellan fasaden och tillbyggnaden trodde jag att det var där det läckte och tätade detta.
Men nu under det senaste regnet har det runnit vatten längs med väggen igen.
Har inte hunnit syna konstruktionen helt men vad jag kan se så är det (uppfrån och ned) Betongplattor med troligtvis uttorkad asfalt i fogarna. under det ligger det något svart lager, tippar på takpapp. Sedan vet jag inte förutom att det är hyvlat virke på innertaket där det inte ser ut att vara någon vattenskada.

Även om betongplattorna har lite fall på ytan så misstänker jag att vattnet rinner ner genom fogarna och letar sig ner till väggen mellan tillbyggnad och hus.

Har sett några trådar där folk har tätat med bitumenmatta och sedan lagt trall ovanpå.
Arean här ligger runt 30 kvadrat kanske, så det blir ganska kostsamt att göra en sådan lösning i mina ögon.

Har kollat lite och det verkar finnas lite diverse metoder att täta betongfogar på.
Bentonitremsor, sikaswell, gummiasfalt, expanderbetong, polyuretan injektionsmassor.
Är det någon som har tips och förslag hur man kan få bukt med problemet med en ekonomisk lösnag
Efter lite övervägning så beslutade jag testa med expanderbetong. Jag sågade och bilade upp alla fogar och sprickor så dom var fria från asfalt. Sedan hällde jag på betongen och slätade ut.
Nu när vattnet inte rinner genom fogarna så ser jag att det finns ställe där det samlas vatten.

Kan man putsa, spackla eller gjuta ett tunnt lager bruk (1-3 cm) eller betong på gammal betong?
Finns inte så mycket information att hitta kring detta. Misstänker att bruk är för sprött för att ha som golv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.