Tomture61
Såg ju inte alls så farligt ut , ang sot / aska .
Luften kommer in i övre bakkant + 2 st små hål i nedre bakkant , typ 5 mm hål :thinking:
Insida av en vedspis med sparsam mängd sot och aska, grillgaller synligt och små hål för luftintag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en eldstad med sot och aska samt ventilationsspringor i övre och nedre bakkant.
Skapa konto

Tomture61
Eldar mest spillvirke och asp . Detta sot befann sig i 7,5 m skorsten :surprised:
En stor hög med sot på tidningspapper framför en kaminlucka.
Skapa konto

Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tycker det är fantastisk dålig info om hur man rengör sin kamin , på djupet sas .
Från Contura :rolleyes:
Nu vet jag hur man plockar isär en Contura 26T :geek:
På djupet :D

Tomture61
All denna sot i skorstenen tyder på dålig förbränning .
Brukar sällan köra strypt lufttillförsel .
Hur gör man nu , för att trimma kaminen :thinking:

Tomture61
Brinner som det ska nu (y)
8,5 gr utomhus .

• Gilla
Herm_H och 2 till
  • Laddar…
B
Är det inte när sotet är åt det mer klibbiga hållet (tjära) som man eldat fel? Mindre mängder kol med sot tror jag är ok, i alla fall om jag fattat rätt när sotarn kommenterat min skorsten

Tycker med det ser ut att vara rätt "sot". Kan nämna att jag själv haft svårt att få drag sista tiden. Man måste verkligen tvinga igång draget och elda några ilägg med helöppna spjäll innan det blir självgående. Är nog mest pga årstiden helt enkelt.

Tomture61
B BSOD skrev:
Är det inte när sotet är åt det mer klibbiga hållet (tjära) som man eldat fel? Mindre mängder kol med sot tror jag är ok, i alla fall om jag fattat rätt när sotarn kommenterat min skorsten
Sotet var extremt fluffigt (lätt)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Sotet var extremt fluffigt (lätt)
Det är inget konstigt med den mängden sot, eldar man mycket blir det också rester i skorstenen.
Hade det inte blivit det så hade det inte varit en hel grej om att man måste sota.

Så länge det inte ser klumpigt, blankt och oljigt ut behövs det inte göras några förändringar i hur kaminen eldas.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.