Tyvärr håller jag med kören som sjunger Bauhaus lov här. Om jag gör ett misstag, använder prylen så den inte har sitt värde kvar så tar jag smällen och säljer den på blocket/tradera. Skulle inte falla mig in att låta butiken stå för mina misstag!

EN gång har jag dock gjort en "nobelprisare", köpte en dyr skärm online med upphämtning i butik. Eller två köpte vi, just för att testa och välja den vi gillade bäst. Enligt hemsidan var det fritt fram att testa i 14 dagar enligt distansavtalslagen.

När vi skulle returnera den ena påstod de att upphämtning i butik numera räknas som butiksköp och kunde inte ta emot den. Nya riktlinjer i butikskedjan påstod de, hade inte hunnit få upp informationen på hemsidan bara... Vilket mycket riktigt kom någon vecka senare.

De ursäktade sig så mycket i butiken men kunde inte göra något (annat än att rekommendera mig att köpa en med hemleverans och returnera båda sen). De fick ju ta skiten för huvudkontorets nya regler! Tack vare deras uppriktiga ursäkt behöll vi den ena och gjorde som de tipsat om, hade de bara vägrat hade vi gjort likadant med båda och köpt någon annanstans.

H Hhallden skrev:
Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.

väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.

åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.

men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band

nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.

slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren

är jag orimligt förbannad?
kunde du inte satt på 3 stripes innan du gick tillbaka med den?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
S
Drönaren Drönaren skrev:
Max 10mb (millibyte) är ju ingen stor videofil. Antar att du menar 10 MB (megabyte)
Ja. 10MB är inte heller en stor fil när alla har 4k iPhone-kameror... 10MB är ju vad 2-3 bilder går på idag...

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag hade nog reagerat ungefär som du. Man tycker att det vore enkelt för Bauhaus att sälja slangen du lämnar tillbaka - som du själv skrev - med någon hundralapp i rabatt till en annan kund, i stället för att den ska hamna på en hylla i garaget. Jag köper gärna just sådana produkter, tex hos elgiganten, om jag får chansen. Flera här menar tydligen att man som kund förväntas finläsa websidan innan man handlar, men det borde enligt min mening inte vara nödvändigt. Detta handlar nog mest om riktlinjer från Bauhaus-moderskeppet i Tyskland som skär sig med skandinaviskt "bonnavett". Jag har själv upplevt hur kundbehandlingen hos Bauhaus verkar följa någon bakvänd logik, men har inte ännu upplevt att bli rejält besviken.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
F
Jag måste säga mig vara imponerad av deras kundbemötande. Har köpt klickgolv där vid två tillfällen och vid båda tillfällena fick jag återlämna tillbaka det som blev över ÄVEN ett öppnat paket där jag bara behövt ta en eller två st ur förpackningen. Jag frågade givetvis säljaren innan och det var inga problem. Till stor del beror nog många gånger bemötandet hur man uppträder själv.
Jag anser mig inte alls vara någon "viktig kund" utan en som de lätt skulle klara sig utan...
Kommer fortsätta handla där.

F
Monss Monss skrev:
Jag hade nog reagerat ungefär som du. Man tycker att det vore enkelt för Bauhaus att sälja slangen du lämnar tillbaka - som du själv skrev - med någon hundralapp i rabatt till en annan kund, i stället för att den ska hamna på en hylla i garaget. Jag köper gärna just sådana produkter, tex hos elgiganten, om jag får chansen. Flera här menar tydligen att man som kund förväntas finläsa websidan innan man handlar, men det borde enligt min mening inte vara nödvändigt. Detta handlar nog mest om riktlinjer från Bauhaus-moderskeppet i Tyskland som skär sig med skandinaviskt "bonnavett". Jag har själv upplevt hur kundbehandlingen hos Bauhaus verkar följa någon bakvänd logik, men har inte ännu upplevt att bli rejält besviken.
"Finläsa wesidan.."? Det är väl inte direkt ovanligt att returer hos många företag förutsätter oöppnad och oanvänd vara? Hur svårt kan de va'?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
"Finläsa wesidan.."? Det är väl inte direkt ovanligt att returer hos många företag förutsätter oöppnad och oanvänd vara? Hur svårt kan de va'?
min erfarenhet är precis tvärtemot, upplever alltid att företag försöker på något sätt hitta ett sätt där bägge är nöjda

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
dom flesta stora företag tar retur på öppnat paket och sen packar dom om varan om det inte går om inte säljs det till mindre handlare oftast i stora pallar såg nåt om hur lowes och home depot gör så

Jag tycker att man har ett ansvar som kund att inte öppna förpackningar i onödan. Sen kan man ju som butiksanställd ge lite extra för att göra kunderna nöjda, men vill man försäkra sig om hög kundstatus bör man inte handla i lågprisbutiker. För så får man väl betrakta Bauhaus? Inget att gnälla på i det här fallet tycker jag.

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Själv sitter jag med omvänt problem. Ingen att vara arg på, ingen förlusta av pengar, men två droppslangar i obruten förpackning som jag inte behöver. Någon som vill ha? Finns i Vallentuna.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Svante Svenson och 5 till
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Det var en konstig princip. Ska du måla om en fasad så verkar det rimligt att du får vettiga tips av
personalen som åtminstone på Hornbach förefaller att vara yrkeskunniga.
Samma sak med VVS där det verkar helt naturligt att fråga personalen om detaljer kring montering
istället för att gå in på Youtube eller google lite random efter "så byter du en köksblandare".
Får jag inga vettiga svar på såna frågor är jag på fel ställe.
Det känns som ett manligt syndrom. Typ som att aldrig fråga om vägen även när man kört tokvilse:)
Att inte lita på en säljare trodde jag varje byggare hade i ryggraden men ack så fel. ;) Lite som att fråga personalen i restaurangen vad dom rekommenderar att man skall äta till middag. 9ggr så får du till svar det som kocken sagt för att det finns det mycket utav. Svaret varierar alltså från dag till dag.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Nej, varför orka läsa på förpackningen vad man köper?
Jag har på känn att ts är typen som skrattar åt bruksanvisningar.

-Höhö, det är bara nördar som läser manualen.
5 minuter senare:
-Jävla skitprodukt som inte fungerar, jävla skitbutik som säljer trasiga produkter:rolleyes:

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nej, varför orka läsa på förpackningen vad man köper?
Jag har på känn att ts är typen som skrattar åt bruksanvisningar.

-Höhö, det är bara nördar som läser manualen.
5 minuter senare:
-Jävla skitprodukt som inte fungerar, jävla skitbutik som säljer trasiga produkter:rolleyes:
sök på gardena droppslang. Finns en hel del varianter. Enligt bild på förpackningen ser de ut att göra exakt samma sak.

A atomlab skrev:
Har alltid vart lite nyfiken vad man frågar personalen på byggvaruhuset som visar att dom är så otroligt kunniga. Skulle aldrig få för mig att fråga någon om något betydande oavsett vilken bygghandel det rör sig om.

Den informationen tar jag reda på innan jag åker dit.
Det där är en del av mitt problem med att ingen i butikerna någonsin förstår vad jag pratar om. Antingen är jag påläst och då inser jag efter sådär sju sekunder att den jag just frågat om något vet mindre än jag om svaret. I värsta fall försöker personen då att hjälpa mig ändå och det slutar i princip alltid med att vi båda bara förlorar livstid som vi kunde haft till annat... Ganska ofta är det också så att jag ska ha något från bygghandeln men jag ska använda grejen till något helt annat. I de fallen brukar alla totalt glömma allt de vet och kan eftersom "en toalettflottör är inte gjord för att användas för annat än som toalettflottör osv".

• Gilla
Drönaren och 2 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja. 10MB är inte heller en stor fil när alla har 4k iPhone-kameror... 10MB är ju vad 2-3 bilder går på idag...
Ja visst har du rätt om detta!
Men som gammal fysiklärare är det viktigt tycker jag att skriva rätt prefix, och att skilja på stora och små bokstäver. så lilla m (0.001 = milli) och stora M (1000000 = Mega) skiljer sig med en faktor på hela 1000000000 G (Giga). En ganska stor skillnad, eller hur?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.