2 675 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Tappvattenledningar från 2011 läcker
Plastsystemet "Aquatherm" är ju homogent svetsade (hona/hane) så det är ingen skillnad på böj/T-rör/raksträcka rent fysiskt.T Thomas_Blekinge skrev:
Systemet räknas således som skarvfritt.
Det är vad jag vet Retherm Kruge som äger detta varumärket idag.
www.retherm.se
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Hur svetsas de där skarvarna? Svetsningar har en tendens att inte alltid bli bra. I sammanjhang där det "måste" bli bra, så röntgar man svetsningen för kontroll.
H hempularen skrev:
Logga in
Skapa konto
Nu är denna bild från amazon men troligtvis är det ändå så här man gör med små rör i alls fall. Det finns nog en hel del som kan gå fel i verkligheten där allt är mycket mer komplicerat än två lösa delar som ska sättas ihop på en bänk.
Monteringsanvisningen finns här: https://www.rethermkruge.se/wp-content/uploads/2024/06/Aquatherm-green-pipe_SV_2024.pdf
Tyvärr går det inte att förstå hur högt tryck rören tål utan att ha tillgång till ISO 4065. https://www.iso.org/standard/65254.html
Märkligt att de inte vill specificera på ett enkelt och tydligt sätt hur högt tryck plaströren tål.
Tyvärr går det inte att förstå hur högt tryck rören tål utan att ha tillgång till ISO 4065. https://www.iso.org/standard/65254.html
Märkligt att de inte vill specificera på ett enkelt och tydligt sätt hur högt tryck plaströren tål.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Att svetsa plaströr kräver oerhörd noggrannhet och renhet. Metoden är ju inte den vanligaste i Sverige och det kan tänkas att montörerna inte haft nödvändig utbildning/utrustning. Det kan börja med fel rengöringsvätska till fel i uppvärmningsutrustningen. Damm vid arbetsplatsen kan också vara förödande.
Att klassa ett sådan system för "skarvfri" är ju helt groteskt.
Att klassa ett sådan system för "skarvfri" är ju helt groteskt.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Här är en bättre instruktion:
https://aquatherm.com/wp-content/uploads/2019/02/aquatherm_installer_manual.pdf
Mycket som kan gå fel för en slarvpetter.
https://aquatherm.com/wp-content/uploads/2019/02/aquatherm_installer_manual.pdf
Mycket som kan gå fel för en slarvpetter.
Jag ögnade snabbt igenom instruktionen, 128 sidor med massor av detaljer. Det räcker så för att förstå att detta är fel val av produkt.T Thomas_Blekinge skrev:
"
Remember that 1 mm is only 1/25th of an inch
and is difficult to measure. Generally, a bead
is at its 1 mm height when you first see it.
If your final bead (when the connection is all
finished) looks too large, try reducing the size
of your adjustment bead slightly.
"
min fetning i citatet ovan. 😂
Inch och PSI (pounds per square inch) antyder att detta har amerikanskt ursprung.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Men rören har spruckit längs med och inte intill kopplingarna. Låter som materialfel eller någon form av påverkan som försvagar plasten. Hur tillverkas rören, strängsprutas de som en aluminiumprofil? I så fall är de svagare i den riktningen vilket sprickorna indikerar.
Titta på bilden, de har lagat rören flera gånger.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Jag frågade ju detta i #15 men fick inget svar. Jag tror att bilden är feltolkat. Rören har ju längsgående ränder och det är väl det man ser på bilden. En spricka skulle nog inte vara helt rakt tänker jag.Jonas Persson skrev:
Men rören har spruckit längs med och inte intill kopplingarna. Låter som materialfel eller någon form av påverkan som försvagar plasten. Hur tillverkas rören, strängsprutas de som en aluminiumprofil? I så fall är de svagare i den riktningen vilket sprickorna indikerar.
[bild]
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Jag tänker att det är just det den blir. Molekylerna blir också längsgående om rören strängsprutas, därmed blir plasten stark i längsled, men svag längs med omkretsen då molekylerna bara "smälter ihop" och inga långa kedjor bildas radiellt, (längs med omkretsen). Lite som en 3d-sktivare där lagren är starka, men sitter sämre ihop med varandra.
Så om det spricker borde det bli längs med och mer eller mindre spikrakt.
Alla förband man se på bilden tyder på att rören är rejält dåliga, men kostar det 55MSEK att byta är jag inte förvånad att rörisen bara satte dit ett svep till. Det är inte hans problem.
Så om det spricker borde det bli längs med och mer eller mindre spikrakt.
Alla förband man se på bilden tyder på att rören är rejält dåliga, men kostar det 55MSEK att byta är jag inte förvånad att rörisen bara satte dit ett svep till. Det är inte hans problem.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Hittar inget konkret, men det känns troligt att delar av deras system utvecklas i USA.T TommyC skrev:Jag ögnade snabbt igenom instruktionen, 128 sidor med massor av detaljer. Det räcker så för att förstå att detta är fel val av produkt.
"
Remember that 1 mm is only 1/25th of an inch
and is difficult to measure. Generally, a bead
is at its 1 mm height when you first see it.
If your final bead (when the connection is all
finished) looks too large, try reducing the size
of your adjustment bead slightly.
"
min fetning i citatet ovan. 😂
Inch och PSI (pounds per square inch) antyder att detta har amerikanskt ursprung.
Ok, var finns dricksvatten som inte passerar stål eller kopparrör?
"The increase in reported failures of Aquatherm pipe came when the company expanded from Europe and into North America and Australia.
Suddenly, Aquatherm was being used on different continents where different practices were in place."
"Polypropylene reacts badly when coming into contact with water containing too much copper ion.
One of the biggest causes of problems to Aquatherm pipe comes when repairs or reinforcements to it are made using copper or iron pipe. This can lead to different coefficients of thermal expansion and severe cracks appearing – which is bad news, obviously."
https://piperepair.co.uk/2021/01/29...eres-how-to-repair-polypropylene-pipe-anyway/
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Du vet väl att rören är armerade så hur PP-molekylerna hänger ihop spelar ingen roll för hållfastheten. F ö "bildas" inga långa molekylerna vid strängsprutning. Molekylerna bildas vid polymerisering i en reaktor.Jonas Persson skrev:
Min lärobok om extruderade plaströr (utgiven av Borealis) nämner ingenting om olika hållfastigheter i längsled eller omkretsled så jag tror du har fel där. Din jämförelse med 3D-printern haltar för rören extruderas i ett svep, inte lager på lager.