6 593 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Tappar trycket i mitt värmesystem
Hejsan!
Jag har under ett par månader haft problem med mitt slutna värmesystem. Jag har en vedpanna, 3st 500l tankar, elpatron samt expansionskärl på ca 120l (vilket är lite litet men de har funkat bra i 5 år). Det som händer är att jag tappar trycket från ca 1bar -0,3bar på ungefär ett dygn. Problemet uppstår varesig jag eldar eller inte. Var vattnet tar vägen har jag ingen aning om, har synat varenda liten vrå i hela huset samt garaget. Jag har haft lite problem under de 5 åren vi bott i huset så alla säkerhets, påfyllning, avstängning, blandnings och termiska ventiler är utbytta mot nya, har även bytt cirkulationspump.
Häromdagen hade kabeln till shuntventilen lossnat utan att jag märkte något vilket i sin tur ledde till att de inte kom något varmvatten till golvvärmen, de blev kallt som fan inne i huset. De konstiga då var att trycket höll sig stabilt, hur kan de komma sig?
Expansionskärlen håller trycket i blåsan, har kollat flera gånger. Säkerhetsventilen släpper inte ut något vatten( har en hink under skvaller röret).
Jag har haft 3 olika väldigt kunniga personer här som kollat på det och ingen av de har hittat något fel.
Problemet uppstod dagen efter sotarn varit här, kan han ha hittat på nåt dumt?
Vore väldigt tacksam för minsta lilla tips på vad problemet kan vara, hur långsökt de än är.
Mvh Sven
Jag har under ett par månader haft problem med mitt slutna värmesystem. Jag har en vedpanna, 3st 500l tankar, elpatron samt expansionskärl på ca 120l (vilket är lite litet men de har funkat bra i 5 år). Det som händer är att jag tappar trycket från ca 1bar -0,3bar på ungefär ett dygn. Problemet uppstår varesig jag eldar eller inte. Var vattnet tar vägen har jag ingen aning om, har synat varenda liten vrå i hela huset samt garaget. Jag har haft lite problem under de 5 åren vi bott i huset så alla säkerhets, påfyllning, avstängning, blandnings och termiska ventiler är utbytta mot nya, har även bytt cirkulationspump.
Häromdagen hade kabeln till shuntventilen lossnat utan att jag märkte något vilket i sin tur ledde till att de inte kom något varmvatten till golvvärmen, de blev kallt som fan inne i huset. De konstiga då var att trycket höll sig stabilt, hur kan de komma sig?
Expansionskärlen håller trycket i blåsan, har kollat flera gånger. Säkerhetsventilen släpper inte ut något vatten( har en hink under skvaller röret).
Jag har haft 3 olika väldigt kunniga personer här som kollat på det och ingen av de har hittat något fel.
Problemet uppstod dagen efter sotarn varit här, kan han ha hittat på nåt dumt?
Vore väldigt tacksam för minsta lilla tips på vad problemet kan vara, hur långsökt de än är.
Mvh Sven
Om de skulle vara en läcka på golvvärmen bör de väl läcka än fast shunten är "stängd"? Ja började tappa tryck i samma sekund som jag stoppade tillbaka kontakten till shunten. de där med att rören utvidgar sig vid värme och att de då börjar läcka kan omöjligt gå sådär fort.
Jag misstänkte ett läckage i pannan men all aska och allting är torr, sen tappar jag som sagt tryck än fast ja inte eldar så de kan inte förångas heller.L lordi skrev:
Felsökningsordning , några är i dubble men behövs i den ordningenS Svenevald skrev:
1 Sluta elda
2 Stäng av alla pumpar
3 Håll koll på manometern , den indikerar hur allt reagerar
4 Höj trycket till ca 1,2 bar , stiger det snabbt ingen luft i blåsan
5 Ha alltid ca 1,2 bar innan varje prov
6 Tryck lite lätt på luftventilen på kärlet , ska komma luft , trycket ska inte sjunka snabbt
7 Öppna säkerhetsventilen lite snabbt , dyker trycket direkt så är det troligtvis blåsan i kärlet
8 Stäng alla ventiler som finns , vänta ett par timmar
9 Sjunker tycket , kan det vara expspantionskärlet som blåsan är trasig i , finns ingen luft i det , behövs inte många centiliter för att sänka trycket ,, vatten går inte att komprimera
10 Öppna en ventil i taget , se vilken del som trycket sjunker på
Ett läckage i pannan , Tja kan vara möjligt om det är en liten en , går att ha anläggningen i gång med fel på kärlet , men trycket kommer att åka jojo , inget farligt
Lite skvättar från säkerhetsventilen i bland kanske
Klicka här för att svara