sako skrev:
Jag tapetserade direkt på gammal tapet med tretex under, inga problem. Tycker det är ett väldigt tjat om gips jämt, varför ska allt gipsas? Kör hårt och lycka till!
AMEN! Sätta gips verkar var största hobby n på detta forum hahaha..... helt i onödan i många fall.

• Gilla
Svartkatta
  • Laddar…
alla skillnader som finns på de olika materialen är väl försumbara, alltså det spelar inte så stor roll, förutom att gips blir slätare då... :-)

Tretex kan vara riktigt knivigt då det är ett såpass poröst material så det är svårt att få skarvarna att hålla.. Mitt råd är nog att låta tretexten vara kvar pga ljuddämpning och isolering. Men sätt 6mm renoveringsgips utanpå?

Var rädd om Tretexen -:)
Ett tips vid tapetsering om de gamla tapeterna är tagit bort är att limstryka ytan. Treetex är mycket sugande som underlag.
Tycker personligen att Treetex på väggarna ger ett mer ombonat rum. Instämmer även i fördelarna ovan.

Nackdelen är att det blir lätt hål i tapeten om man stöter emot med hårda föremål. Det räcker att en unge får för sig att trycka in tummen i väggen för att se om det blir hål...... så blir det ett hål.

En annan nackdel (i alla fall i mitt gamla hus) är att avslutet uppåt och nedåt är fult eftersom tretexten sitter utanpå den gamla väggen. Tretexten har därför hamnat utanför listerna i tak o golv. Uppåt blir det en ful smutssamlande kant.

En annan nackdel ( i alla fall i mitt gamla hus) är att fukten sitter kvar länge i tretexten när man värmer upp huset på våren, vilket gör inomhusklimatet både rått o muggigt.

Och varifrån kommer den muggig lukten? Kan det vara mögel i tretexten?

Gips är inget alternativ för mig. En alldeles för platt o livlös yta. Funderar på att ta bort tretexten o putsa o sedan eventuellt sätta upp tapeterna direkt på putsen. Förlorar man mycket i isoleringsvärde då?

De gamla tapeterna i mitt hus hade delvis lossnat från tretexen, så det var bara att riva ner allt. Eftersom jag skulle ha glasfiberväv att måla på blev vi tvungna att spackla ganska så rejält.
Att spackla på tretex är ingen barnlek. Skivhelvetena rörde på sig hela tiden, så de spräckte upp och bulade spacklingen. Många svordomar gick åt och ännu mer tid.

pojoel pojoel skrev:
De gamla tapeterna i mitt hus hade delvis lossnat från tretexen, så det var bara att riva ner allt. Eftersom jag skulle ha glasfiberväv att måla på blev vi tvungna att spackla ganska så rejält.
Att spackla på tretex är ingen barnlek. Skivhelvetena rörde på sig hela tiden, så de spräckte upp och bulade spacklingen. Många svordomar gick åt och ännu mer tid.
Om skivorna hela tiden rör sig är de otillräckligt spikade/skruvade eller så har det slarvats med att sala på under så de har stöd.
Att stryka de delar som ska spacklas med trälim utblandat med vatten och låta det torkaunderlättar också och gör att spacklet sitter bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.