Byggahus.se
I mitt kök, och även i resten av huset, från 1938 har man satt upp masonit på brädväggarna för att tapetsera, vilket (gissar jag) kanske var/är(?) standard i trähus.
Jag tänkte kakla köket nu. Har läst igenom forumet och ser att gipsskivor är att föredra framför masonit. Har också läst att masonit från den här tiden kanske var kraftigare och bättre än dagens masonit.
Att riva ner all masonit gör jag gärna, men inte om det inte behövs.
Vad jag däremot behöver göra (gissar jag) är ta bort all tapet? Eller åtminstone riva o slipa ner till riktigt fast underlag på masonitskivan?
Vad skulle ni gjort? Riva bort all masonit eller utgå från masonitgrunden?
 
ullet
Jag hade skruvat på en bit renoveringsgips mellan över- och underskåp innan kaklingen (eller gipsat hela väggen om skåpen ska bytas). Då får du ett dött material som fixet kan fästa mot.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ok, jag gissade att man skulle ta bort masoniten först om man skulle lägga gips på, men det kanske inte behövs?
 
ullet
Nej det behövs inte så länge du inte har det väldigt trångt och behöver den centimetern för att rymma något.
 
Vi har kakel på masonit sedan 1986 så visst går det.
 
Om inte väggarna är fria dvs att köket skall göras om hade jag nog gjort som föreslogs. På med renoveringsgips då det bygger minst.

Annars om det får plats hade jag kört med vanlig gips. Men blir lite tjockare.
 
Med lite tur kan det gå, jag skulle dock aldrig gjort så.
 
Nja, jag tror inte det behövs tur ens... jag har kaklat i fritidshuset på masonit också, för kanske 10 år sedan och det sitter bra med inga spruckna fogar. Där är förhållandena sämre eftersom det kallställs över vintrarna.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det går bra på en liten yta i ett gammalt kök.
Se till att masoniten är tätspikad, inte har lös tapet på sig, och lägg sen på ett flytande membran om du vill.

Vore det ett våtrum med dusch gäller givetvis helt andra rekommendationer.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt det var relativt vanligt förr med kakel på masonit. I många fall fungerar det. Men det är rätt onödigt att chansa. Det går fort att sätta dit renoveringsgips. Då slipper du dessutom jobbet med att få bort tapeten.

Så sätt gips, stryk med primer, och sätt kakel. Primern är viktig för annar sugs för mycket vatten ur fixet in i skivan, så att fixet inte härdar ordentligt just där det skall fästa mot skivan.
 
  • Gilla
Mgns L
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det var relativt vanligt förr med kakel på masonit. I många fall fungerar det. Men det är rätt onödigt att chansa. Det går fort att sätta dit renoveringsgips. Då slipper du dessutom jobbet med att få bort tapeten.

Så sätt gips, stryk med primer, och sätt kakel. Primern är viktig för annar sugs för mycket vatten ur fixet in i skivan, så att fixet inte härdar ordentligt just där det skall fästa mot skivan.
Tack till er som svarat! Väldigt
värdefulla svar för mig.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.