Byggahus.se

Tapet eller microlit?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Har försökt orientera mig i alla inlägg angående microlit men ändå har jag en massa funderingar...

Ska ta ställning till om jag vill ha standard tapeter (sätts med överlapp) eller betala extra för att få målade väggar med microlit under. Tillägget för microlit är 80:-/kvm väggyta så ca 20.000 för vårt hus.

Varför inte målat direkt på gipset? Antar microliten ger jämnare yta..?...
    Är det mindre problem med sprickor efter sättningar om jag väljer microlit?
    Hur många gånger kan man måla på microlit?
    Kan man tapetsera direkt över microlit?
    Är ovan pris rimligt?

Tacksam för hjälp!

2. F
    Medlem Nivå 1
    hej! Jag förstår det som att det är ett nybygge du talar om. Varför inte mahognyreglar i innerväggarna också skämt i sido.
    Microlit är till för att armera dåliga underlag som dåligt bundna putsade ytor som exempel.
    Om det är ett nybygt trähus med gipsskivor du talar om, kan jag inte se någon anledning varför man ska sätta microlit för om de spricker så är det inte mitt i gipsskivorna utan i skarvar och hörn, till detta finns godkända remsor.
    Sen finns ju en del folk som tycker att microliten är så vacker, men den är ju faktiskt till för att verka men inte synas.
    Mvh Anders

3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Det är bra med ytarmering (dock ej Microlit) om man har barn som leker. Väggarna tål lättare smällar utan att spricka.