Vi har ett Tanumsfönster på övervåningen som plötsligt inte går att öppna, se film.

Man kan öppna 1-2 millimeter, sen tar det tvärstopp.

Finns det någon tänkbar quick fix för att få upp fönstret (för en som jag, dvs en med begränsade hantverkar-skills och en tämligen oavancerad verktygsarsenal?) - och om det inte finns någon quick fix: Vem kontaktar man i så fall som löser problemet lättast? Fönsterfirma? Snickare?

Det man gör är att öppna handtaget så som du gjort och sedan tvingar man in spanjolettens stag/kolvar sedan kan fönstret öppnas.
Ibland underlättar en luftkil/monteringskudde för att skapa plats nog för att komma åt.

En låssmed, fönstermontör, vissa glasmästare osv bör kunna hjälpa dig men det finns säkert snickare som även fixar det men då är det mer individen än något generellt.

D Dexdor skrev:
[video]
Vi har ett Tanumsfönster på övervåningen som plötsligt inte går att öppna, se film.

Man kan öppna 1-2 millimeter, sen tar det tvärstopp.

Finns det någon tänkbar quick fix för att få upp fönstret (för en som jag, dvs en med begränsade hantverkar-skills och en tämligen oavancerad verktygsarsenal?) - och om det inte finns någon quick fix: Vem kontaktar man i så fall som löser problemet lättast? Fönsterfirma? Snickare?
Hur löste det sig? Jag har exakt samma problem med två stycken såna här fönster. Ena dagen fungerade dem och några dagar senare är bägge fast i låst läge precis så där

solidem solidem skrev:
Hur löste det sig? Jag har exakt samma problem med två stycken såna här fönster. Ena dagen fungerade dem och några dagar senare är bägge fast i låst läge precis så där
Jag tror att det hela - för egen del - löste sig genom våld 🧐

Alltså att jag tog i för kung och fosterland och pushade upp fönstret i en rejäl knuff.

Därefter har det - av och till - varit trögt.

Inte alltid, men ibland.

"Åh nej, är det dags igen" har jag tänkt när fönstereländet verkar ha suttit fast igen...

Men de gångerna har det - hittills - alltid löst sig genom att ta i lite (mycket) extra.

Således har jag ännu inte orkat felsöka mer än så.

I ett hus från 1962 finns ju andra utmaningar (så att det både räcker och blir över...) 😏

D Dexdor skrev:

Alltså att jag tog i för kung och fosterland och pushade upp fönstret i en rejäl knuff.

Inte alltid, men ibland.

"Åh nej, är det dags igen" har jag tänkt när fönstereländet verkar ha suttit fast igen...

Men de gångerna har det - hittills - alltid löst sig genom att ta i lite (mycket) extra.

I ett hus från 1962 finns ju andra utmaningar (så att det både räcker och blir över...) 😏
Tack för svar. jag upplever hela fönster/vägg börja reagera när jag tar i hårdare och hårdare. Känns verkligen som tvärstopp.

Nervös för att ha sönder något.

D Dexdor skrev:

Inte alltid, men ibland.

Förutsägelse:
Det kommer en dag när det inte hjälper med våld.

En till förutsägelse:
Den dagen kommer du att ångra att du inte fixade problemet medans fönstret gick att öppna.

😉

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.