54 662 läst ·
218 svar
55k läst
218 svar
Tänt var det här!
Det är väl en fullkomlig självklarhet att en privatperson ska ringa Polisen och GÖRA en anmälan om det kommer minsta lilla sten flygande in på ens fastighet. Sen att det högst troligt är Arbetsmiljöverket som lägger ner mest tid och resurser på utredningen är en annan sak.D Daniel 109 skrev:
Jag blir minst sagt förvånad över ifall Polisen som i Ts fall försöker säga att det inte är deras sak. Vems sak skulle det annars vara?
Det är ju polisen som dessutom ger tillstånd för sprängning i Ts fall.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/sprangning/
Jag vet inte om det framkommit i tråden ifall man sprängt något mer efter olyckan?
Man kan givetvis ringa Arbetsmiljöverket, kontakta ansvariga på bygget, prata med Bas U osv. Men det är verkligen inget man ska behöva göra som privatperson.
Sprängningarna ska upphöra samma sekund som en olycka inträffar och återupptas när utredningen är klar och nytt tillstånd kan ges från POLISEN.
Testa att ringa kommunen. Jag kanske minns fel men jag tror att sprängningar på byggen måste anmälas dit och de måste ha tillstånd. Dessutom ska de ju sätta upp mätare för att säkerställa att sprängningen inte gjort skada. Det låter inte som om företaget är seriöst och dessutom är det inte en olycka man kan acceptera med ett "hoppsan". Det där är farligt på riktigt.Pelleplutt78 skrev:
Uppdatering:
Ringt arbetsmiljöverket, lika intresserade som polisen. Ring företaget eller polisen var deras svar.
Den norska killen var här igen (vet inte om han är arbetsledare), tydligen har sprängaren laddat på för mycket och slarvat med mattorna.
Frågade om de ska spränga mer idag; jodå det ska flyta på som vanligt.
Frågade även hur de ska säkerställa att det inte händer igen, men fick inget bra svar, mest mummel på norska.
Kul kul, ingen hjälp av myndigheter. Känns riktigt bra att betala skatt faktiskt...
Dokumentera noga och ring dessutom föräkringsbolaget.
K
Ps: Får genast rätta mig själv. Polisen ska ha gett tillstånd och där ska det stå precis hur det ska gå till. Där mot kan man ringa kommunen eftersom de måste ha gett bygglov och kanske kan hjälpa till.
Jag har inte läst igenom allt, men detta låter som läge att gå till Media....
/M
/M
Nej, jag skriver inte för att provocera. Det är min åsikt.
Varför skall man gå till media?Mike Gyver skrev:
Det hjälper inte i detta läget.
Media kan man ha som påtryckningsmedel om tex företaget fortsatt med sprängningarna o inte sett till att sköta det bättre.
Det framgår inte att det är så.
Förhoppningsvis har de antingen avvaktat med fortsatt verksamhet eller styrt upp det o sett till att det inte händer igen.
Medlem
· västra götaland
· 93 inlägg
gå upp å ställ dig ivägen där de spränger. om de ringer polis istället har du ju bevis vid ditt husPelleplutt78 skrev:
Tack för visad förståelse och empati, saknas helt hos vissa tydligen!!
Mycket raljerande och generaliserande i denna tråd tyvärr!
Skiter i materiella skador som takpannor och annat trams! Är genuint orolig för personskador. Denna signal ljuder några sekunder innan de skjuter, vilket de som sagt gör 5-10 ggr/dag. Man har inte lång tid på sig inte!
Är väldigt lätt att sitta på kammare i säkerhet och raljera! Har ju tappat förtroendet på sprängaren så att sägs. Hur ska jag som helt oinsatt privatperson göra för att det inte ska hända igen, det är frågan!
"Sånt händer." "Inget mer att orda om." Sällan har jag sett så hjärndöda kommentarer på byggahus som i denna tråd.
Dock inte förvånad över vilka som levererar den typen av kommentarer.
TS, jag hoppas du ser till att få igenom en polisanmälan, både för händelsen i sig och polisens vägran att ta emot en anmälan, och varför inte arbetsmiljöverkets slappa attityd. Säger som du gjorde tidigare i tråden, man undrar varför man betalar skatt...
(Läste de första 45 inläggen, sen orkade jag inte läsa fler hjärndöda låt-gå-kommentarer, kan således ha missat information som kommit senare...)
TS, jag hoppas du ser till att få igenom en polisanmälan, både för händelsen i sig och polisens vägran att ta emot en anmälan, och varför inte arbetsmiljöverkets slappa attityd. Säger som du gjorde tidigare i tråden, man undrar varför man betalar skatt...
(Läste de första 45 inläggen, sen orkade jag inte läsa fler hjärndöda låt-gå-kommentarer, kan således ha missat information som kommit senare...)
Jag blir helt fascinerad av det här... Varför skulle man inte anmäla till polisen? Det är det första jag skulle göra som privatperson. Sen blir det naturligtvis myndigheterna som får hantera alla vidare åtgärder som behövs. Om det innebär att sprängaren ifråga blir åtalad eller inte, om företaget som sprängt åläggs böter osv är inte mitt problem. Det enda jag vore intresserad av i det här fallet är 1) ersättning för eventuella skador och 2) åtgärder för att det inte ska hända igen.
Är man sjuk för att man tycker att folk inte ska överreagera?