Hejhopp,

Så nu är jag är jag igång med att bygga ett hus helt enkelt. Det mesta sker såklart av ett av de stora byggföretagen men jag har några saker vi ska göra själva. Också självklart sitter jag och spenderar det här ÅRET man får rulla tummarna med att youtuba och googla mig till att bli en, såklart, fullt lärd byggare/murare/snickare osv.
Som man gör.

Min nyaste fetisch verkar vara att jag helt tvunget ska ha en inmurad spis. Ett problem här; Jag har förstått att tänder man eld på saker i sitt hus, även om det är relativt begränsat område, så kan det börja brinna. Who knew.

Så nu till frågorna:

1) När man bygger en platå åt sin insatskamin, är det okej att lägga Leca upp till önskad höjd, platå av kalciumsilikat och sen en skiva av cement som insatsen står på?

2) Om jag förstått det rätt är en rätt bra metod att bygga "ramen" i silikatskivor (5cm) och sen putsa på dem med glasfibernät eller liknande, fungerar detta eller är jag ute och cyklar?

3) Räcker det av att ha ventilationsluckor i "pelaren" man bygger upp till taket, eller måste man bygga kanal för värmen som går upp från spisen för att leda ut den till speciella ventilationsgaller där den kan komma ut i rummet?

Skratt, kritik, tips och tillrättavisningar välkomnas :).

//

Åsa Lund
Låna en bok om detta på biblioteket och kryp upp i bästa fåtöljen med en kopp te och läs?

Börja med att bestämma vilken insats du ska ha, och läs sen monteringsanvisningen som hör till..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Tack för svar.

Angående modellen så blir det en mer eller mindre standard insatskamin. Botten, hålrum med lucka, varm top med lite flänsar, kamin rör.

Är det så att samtliga har lite olika avstånd till brännbart material och så?

L Langostanten skrev:
Tack för svar.

Angående modellen så blir det en mer eller mindre standard insatskamin. Botten, hålrum med lucka, varm top med lite flänsar, kamin rör.

Är det så att samtliga har lite olika avstånd till brännbart material och så?
Tror inte det finns någon standard här..

Visst är avstånden till brännbart material troligen samma, men det är ju surt att planera något och sen upptäcka att det inte passar med monteringsanvisningen...

Okidoki, mailar lite med säljaren av insatsen.

Tackar o bockar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.