Hej, vi går i tankarna att gipsa om, dra spottar och ett element i ett rum. Rummet och den långa väggen är en yttervägg utanför med panel. Den lilla garderoben vätter också mot en yttervägg. Tanken med rummet är att det ska bli ett rum för våra barn där de kan umgås med vänner och leka. I den lilla garderoben är tanken att vi ska få plats med en lite kyl för dricka samt sätta alternativ bygga in en tv. El är nytt i rummet sen tidigare. Min fråga är väl egentligen är det bara till att ta bort gipset och gipsa om? Samtidigt tänkte jag att isolera om när man väl är i farten.
OKM MrHoerlin skrev:
Det enklaste och klimatsmartaste är väl att inte gipsa om. Min tro är att barnen leker precis lika bra ändå. Men förklara gärna hur du kommit fram till att det behöver gipsas om.M MrHoerlin skrev:
Ja förklara gärna oxo vilket problem som skall lösas genom att
Jag förstår inte riktigt syftet. Så det är svårt att ge annat än ett generellt svar.M MrHoerlin skrev:
Generellt sett ser jag inte logiken i att byta ut gips mot gips eller byta isolering mot isolering. Om syftet är att barnen skall kunna umgås och leka förstår jag inte vad det gör för skillnad.
Räcker det inte att möblera passande och sätta in lämplig LED-belysning?
Ska försöka svara så utförligt jag kan. Det drar väldigt mycket i rummet. Det är ett äldre hus från 1969 och ska jag då dra till nya spottar så tänker jag det är väl lika bra att gör det "rätt".Där är ingen värme indraget i rummet idag och där finns rör som går att koppla på till ett nytt element. Sen till den lilla garderoben så har det varit ett rum för sopor förr. Man kan öppna utifrån (de hade sopkärl) där förr) Där hade jag tänkt att bygga in tv idag. Sen tycker jag det är bra med förslag och inte frågor om varför. Frågan är fortfarande hur gör jag detta bäst. Men jag är tacksam för dina frågor och hoppas jag har svarat på dem.O skrev:
OK
Det enklaste och klimatsmartaste är väl att inte gipsa om. Min tro är att barnen leker precis lika bra ändå. Men förklara gärna hur du kommit fram till att det behöver gipsas om.
Ja förklara gärna oxo vilket problem som skall lösas genom att
Jag förstår inte riktigt syftet. Så det är svårt att ge annat än ett generellt svar.
Generellt sett ser jag inte logiken i att byta ut gips mot gips eller byta isolering mot isolering. Om syftet är att barnen skall kunna umgås och leka förstår jag inte vad det gör för skillnad.
Räcker det inte att möblera passande och sätta in lämplig LED-belysning?
Det är det vi tänker att göra då den lilla garderoben har varit ett gammalt sopkärl. Så tanken är att den skall bort och då måste jag gipsa om den delen och tänkte då gör det i hela rummet. Jag är tacksam för ditt svar.anders07 skrev:
Ok, du behöver också då veta hur ytterväggarna är uppbyggd. Invändigt isolerade ytterväggar är sällan en bra konstruktion eftersom det kan leda till att fukt transporteras inåt i väggarna och det kan uppstå köldbryggor och kondens som följd.
Man behöver alltså veta hur ytterväggarna är uppbyggda.
Tänk på att det inte får finnas dold skarvar på värmerören.
Man behöver alltså veta hur ytterväggarna är uppbyggda.
Tänk på att det inte får finnas dold skarvar på värmerören.
Jag vill inte verka nedlåtande. Absolut inte. Jag frågar för att få veta. Precis som du!
Men för att kunna svara vettigt på hur man skall göra måste man veta syftet. Du skriver att du skall "byta gips". Vad är tanken att uppnå med det? Varför duger inte befintligt gips och befintlig isolering?
Utan att veta detta är det svårt att ge bättre svar än: Ta bort gammalt, montera nytt, klart! Och det är ju inte mycket hjälp.
Ang element är det väl egentligen bara att montera en modern radiator som klarar rummets behov. Gärna med en fjärrstyrd termostat, så att ni kan spara energi när rummet inte används. Automatiskt eller mha en rörelsesensor/närvarodetektor.
Jag hänger inte med i hur du menar med TV i garderoben. Men det spelar ingen roll. Det kan ju bli precis så bra som man vill.
Vad är syftet med att sätta upp "spottar"? Menar du inbyggda eller skenmonterade eller lösa flyttbara? Inbyggda gör rummet väldigt statiskt. I ett lekrum vill man ofta kunna vara väldigt flexibel med möblering och då även belysning. Jag skulle inte bygga in spottar någonstans idag. Jag ser inte poängen. Nu när det finns så väldigt många olika LED-ljuskällor att variera med känns inbyggda spottar opraktiskt och omodernt.
Men för att kunna svara vettigt på hur man skall göra måste man veta syftet. Du skriver att du skall "byta gips". Vad är tanken att uppnå med det? Varför duger inte befintligt gips och befintlig isolering?
Utan att veta detta är det svårt att ge bättre svar än: Ta bort gammalt, montera nytt, klart! Och det är ju inte mycket hjälp.
Ang element är det väl egentligen bara att montera en modern radiator som klarar rummets behov. Gärna med en fjärrstyrd termostat, så att ni kan spara energi när rummet inte används. Automatiskt eller mha en rörelsesensor/närvarodetektor.
Jag hänger inte med i hur du menar med TV i garderoben. Men det spelar ingen roll. Det kan ju bli precis så bra som man vill.
Vad är syftet med att sätta upp "spottar"? Menar du inbyggda eller skenmonterade eller lösa flyttbara? Inbyggda gör rummet väldigt statiskt. I ett lekrum vill man ofta kunna vara väldigt flexibel med möblering och då även belysning. Jag skulle inte bygga in spottar någonstans idag. Jag ser inte poängen. Nu när det finns så väldigt många olika LED-ljuskällor att variera med känns inbyggda spottar opraktiskt och omodernt.
Klicka här för att svara