Jag köpte förra året ett hus med, låt oss säga en del renoveringsbehov. Jag har låtit andra fixa tak, dränering och badrum, men nu tänkte jag ge mig på att fixa till hallen själv. Jag har ägt hus tidigare, men då var jag inte ensam ansvarig för underhåll så jag har väl i ärlighetens namn inte så himla mycket egen erfarenhet av bygg/renovering. Men hur svårt kan det vara… hehe.

Jag har tänkt lägga klinkers i hallen, men först måste jag fixa underlaget och det är där jag funderar på hur jag ska gå till väga.

Förutsättningarna är följande: halva hallgolvet består av flytspackel med betong under, och under en del finns också golvvärme från badrummet. Andra halvan är ett stabilt träundergolv, och där trä- och betonggolv möts är det en ca 3 cm hög kant pga flytspacklet. Min tanke är att skruva fast golvgipsplatta på trägolvet och sen flytspackla för att få det i nivå med resten av golvet. Eller är jag helt fel ute?

Trägolv i renoveringsprojekt med synlig nivåskillnad till annat golvmaterial vid en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renoverat hallgolv med flytspackel och träundergolv som möts vid en dörrtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer det bli knas i skarven där betong möter trä eftersom det sen tidigare är betong under flytspacklet, och det kommer vara trä under den del som jag vill ha i nivå med övrigt golv? Jag behöver höja upp tröskeln in mot resten av huset också, för den kommer hamna under golvnivån i hallen annars.

Har ni några tips för en novis som undertecknad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.