tommib tommib skrev:
Du tolkar det stycket fel. Det handlar inte om garantin utan att tillverkaren inte längre kan garantera produktsäkerheten (=CE-märkning). Ett exempel är att du klipper bort stickproppen och ansluter jordledaren till fas i väggen. Inte så bra för säkerheten men inget tillverkaren kan göra något åt. Om de däremot har en korrekt stickpropp på sin manick så kan de garantera att produkten kommer fungera som avsett om stickproppen stoppas in i ett korrekt uttag. Det är inte tillverkarens fel om uttaget är felkopplat, då ligger ansvaret hos någon annan.

Inget av detta är relaterat till produktgarantin, som fortsätter gälla om spisen kopplats rätt.
Aha, så om jag klipper av kontakten och kopplar in spisen och allt är rätt kopplat så gäller ändå garantin? Nu är jag visserligen inte behörig, men kan iaf fas, nolla och jord. Har bytt uttag och strömbrytare själv ett antal gånger utan några problem.

tommib
Ja, men det spelar ingen roll. Du bryter mot lagen ändå även om du hart bytt strömbrytare och uttag.

Jag kan givetvis inte lova 100% att du inte får problem med tillverkaren om du tar bort stickproppen men det skulle vara intressant att se ett rättsfall där det blivit så. Jag känner inte till något.

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Jag får nog ändå göra arbetet själv, då jag läst att Trettis installatörer inte är elektriker (de är däremot certifierade). De kopplar däremot bara in utrustning i befintliga uttag. Finns det inte uttag så antar jag att de inte kopplar in något. Värdelös tjänst ju. Hittade dessa: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/MultidosaRotdosaSenildosa-2000035279/

Senildosa låter som ett passande namn. Att få in en dosa om man "glömt" när man byggde? Det verkar vara precis en sådan jag behöver för att sedan kunna fästa ett utanpåliggande Norwesco-uttag i den?

Har du ett sånt här säkringsskåp ?
Gammalt säkringsskåp med tre säkringar och etiketter, typiskt för hyreslägenheter från 50-60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är standard i dom flesta hyreslägenheter från 1950-1960 talet. Är det en mindre lägenhet 1-2 rum brukar det bara vara 3 säkringar.

OBS Spisen skall ha 4 mm² 20A

Det är inga problem att köra en modern lägenhet med extra allt: Induktionshäll, Ugn, Micro, DM, TM, TT, kaffeKokare o.s.v. bara man har disciplin och inte kör all på en gång.

L Leif i Skåne skrev:
Har du ett sånt här säkringsskåp ?
[bild]

Detta är standard i dom flesta hyreslägenheter från 1950-1960 talet. Är det en mindre lägenhet 1-2 rum brukar det bara vara 3 säkringar.

OBS Spisen skall ha 4 mm² 20A

Det är inga problem att köra en modern lägenhet med extra allt: Induktionshäll, Ugn, Micro, DM, TM, TT, kaffeKokare o.s.v. bara man har disciplin och inte kör all på en gång.
Det där är lyxmodellen. Min har ingen lucka framför. Annars ser den mer eller mindre ut exakt så :).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Snart anländer min spis och jag har köpt in lite grejer som gör att jag förmodligen kan få det att funka. Nu funderar jag på om det finns någon standard för Norwesco-kontakter. Jordstift är utmärkt på uttaget, men inte fas och nolla. Spelar det någon roll i detta fall om man växlar fas och nolla, eller finns någon standard? Efter massa googlande så TROR jag att nollan ska ligga på mittenstiftet, men inte helt hundra. Bifogad bild är alltså så som jag TROR det ska vara. Kan det stämma? :)

• Elektrisk kontakt med tre stift markerade "L", "N", och jord, trolig konfiguration för Norwesco-kontakt.
Nej det spelar ingen roll, men det är synd att det inte är utmärkt så att det blir enhetligt. Stickproppen är dock gjord för Norge som har två faser, ingen nolla, så för dem spelar det ingen roll alls.

• Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.