Hej

Jag håller på att driva den här frågan parallellt med leverantören (Östbergs), men jag kollar även här för att få kunskap. Vi har en FTX-anläggning (Heru 100s) som jag installerade själv för några år sedan, sånär som att en ventilationstekniker hjälpte mig med sista momentet inkl få igång fjärrkontrollen med antenner osv.

Vi får tillbaka begagnad luft i rummens tilluft. Framförallt känns det när någon duschar, då vi får uppenbart parfymerad luft i kontor och sovrum.

Det borde inte kunna vara felkopplat. Alltså, jag menar, man behöver inte vara rymdraketsforskare för att koppla ihop de 4 kanalerna på aggregatet, där två går rakt ut till varsin sida av huset (uteluft och avluft) och de två andra grenar av sig inuti huset (tilluft och frånluft). Alla don som ska vara tilluft sprutar ut luft och alla med frånluft suger ut luft. Allt fungerar bra, förutom att vi märker att det kommer oönskad luft genom rummens tilluft.

Det är 30 meter på utsidan mellan luftintag och utblås. Det är inget fel på filtren, de är nyss bytta. Det är heller inga större fel på filtren på utsidan som tar in uteluft. Det är bra drag där ute.

Finns det några historier ni hört om det här fenomenet och vad det berott på?
Tack!

Det är väl en roterande vv. De lider alltid av viss återgång av gammal luft. Designen är sådan.

Har det alltid varit så, eller har det kommit på senare tid?

Sitter utedonen en bit från varandra eller nära varandra, kanske till och med ett kombidon?

L largab skrev:
Det är väl en roterande vv. De lider alltid av viss återgång av gammal luft. Designen är sådan.
Det ska vara en liten sektion för renblåsning av kanalerna i rotorn, den tar lite uteluft och blåser rakt ut till avluften.

Där kan det i så fall vara att den går åt fel håll.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Normalt är väl ca 3% läckage i en rotor, men läckaget ökar om trycket i uteluft/tilluften är högre i förhållande till trycket i från/avluften

Normalt så brukar fläktarna sitta så att de suger luft genom växlaren, sen ska det vara större flöde på frånluftsfläkten än tilluftsfläkten.
Så om det är läckage i växlaren så ska luften gå från ”tilluft”/”uteluft” till ”frånluft”/”avluft”.

Det är en avvägning mellan återvinningsgrad och olägenhet. Om du absolut inte vill ha genomgång av frånluft till tilluft så kan du sänka trycket i frånluftsidan av VVX. Antingen med nytt spjäll, injustering av befintliga eller öka fläkthastighet. Du tappar naturligtvis värme och ökar driftkostnad.

Demmpa Demmpa skrev:
Har det alltid varit så, eller har det kommit på senare tid?

Sitter utedonen en bit från varandra eller nära varandra, kanske till och med ett kombidon?

Där kan det i så fall vara att den går åt fel håll.
Hej
Tack för svar.
Det har varit så i alla år vi haft den, alltså kanske... 3 eller nåt. Men vi har aldrig gjort en riktig injustering, utan det var lite snabbjobb av en bekant så att det skulle bli "ok". Detta var pga att huset inte var klart och inte hade alla rum på plats än. Vilket det iofs fortfrande inte har, men det går nog ändå att justera idag.

Inget kombidon. 30 meter emellan.

Dock har vi markförlagd ventilation, med 18m rör i backen. Men vi kan växla mellan att använda den och uteluft direkt vid husets yttervägg och vi upplever att det inte påverkar "läckaget".

Tack alla för svar. Ska jag alltså tolka det som att det här är helt normalt?

Vi har ju inte trimmat in anläggningen än trots att det gått några år, annat än lite finlir utan mätinstrument. Så det är möjligt att om detta problem är naturligt så har vi förstorat det pga fel flöden. Jag ville bara veta innan jag köper in dyr injustering för 5000 att vi inte har större problem, såsom trasigt aggregat.

Du måste ha högre tryck på tilluftssidan (p2)än på frånluftsidan (p3). Samt på uteluft(p1)och avuften(p4)
Där trycket p1 skall vara högre än p4 och p1 ska vara högre än p2. Sätter du ett spjäll på frånluften innan det går in i aggregatet och stryper det kommer frnluftsfläkten varva upp och skapa detta undertryck. Kräver dock tryckstyrning på fläkten. Men som någon skrev tidigare så öka frånluftsflödet en aning.

• Schematisk bild av ventilationssystem som visar tryckförhållanden p1, p2, p3, p4, fläktar och spjäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Hej!
Gör en chansning och ser om jag får svar…
Känner igen mig om problemet med ”förbrukad luft” i tilluften….framförallt i ett rum…
Fick ni någon ordning på det hela?
Med vänlig hälsning, Marcus

Nä. Vi tog hit folk som kalibrerade alla don, men tror det blev lite sämre...

T tobbew skrev:
Nä. Vi tog hit folk som kalibrerade alla don, men tror det blev lite sämre...
Ok, tack för svar. Vi har precis haft rengöring av hela systemet av firma…det var då jag upptäckte….de gjorde även ny inställning av alla don…., så märkligt…Jag ska forska vidare och lägger i tråden om jag hittar något…

• Gilla
tobbew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.