Hej, jag funderar lite på hur en brf skulle kunna utjämna sitt energibehov, främst för uppvärmning av fastigheten, och kanske få ner kostnaden för el genom att utnyttja tillfällen med låga eller t.o.m. negativa elpriser och lagra energin "för senare användning" då elpriset överstiger ett accetabelt pris

Den här brf'en har:
- uppvärmning vattenburen via radiatorer
- bergvärme
- solceller
- frånluft med återvinning (tror ftx men jag har inte kollat i detalj)

Min tanke är att om man kunde lagra energin när den är "billig" så skulle den kunna användas för uppvärmning när den blir för dyr om man säger så

Vilket tror ni skulle vara bästa sättet att lagra energin på?
- större välisolerade VV beredare med rejäla elpatroner och värma upp till kanske 90 grader
- batterier med växelriktare för att sedan få ut 230V AC

Om man tittar på nedanstående graf över timpriset så finns även dagsmedelpriset där som en tänkt övre gräns
- när priset är lägre eller negativt tillåt lagring
- när priset är högre använd den ackumulerade energin
- lagring med el från solcellerna tillåts alltid

El från solceller ska alltid användas i största möjliga mån för egen förbrukning men aldrig säljas när elpriset är negativt

Frågan är om man kan lösa detta utan att komforten blir svajig

Jag inser också att det är viktigt att checka hur FTX verkligen fungerar i detta sammanhang för annars värms det friskt för kråkorna

• Graf över elpriser i kWh under ett dygn, med kurvor som visar timvisa och genomsnittliga prisvariationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom en BRF inte hempular rörmokeriet på ett billigt sätt blir det sannolikt omöjligt att få ekonomi i dessa enorma ackumulatortankar. Särskilt i Stockholm där rörmokeri säljs dyrt till just BRFer. Och var ska dessa tankar stå? Är det inte bättre att hyra ut den lokalytan som förråd och på så sätt på in pengar?

Batterier lär väl heller inte betala sig, fortfarande för dyra.

Och sen är frågan om energipriset de närmsta åren (avbetalningstiden, 10 år?) kommer att svänga tillräckligt mycket över de flesta dygn vintertid för att detta koncept alls ska vara värt tankemödan.

• Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Tänker vi oss att det är en relativt nybyggd BRF så har den FTX, det är i princip lagkrav idag. Det går inte att nå upp till miljökraven utan. Sedan har du nog heller inte någon varmvattenberedare utan vattnet cirkuleras genom stammarna och rör sig genom ett värmeelement som konstant värmer det till rätt temperatur, stammarna är i sig själva bufferten, men syftet är ju förutom att det sparar plats att man ska få varmvatten direkt utan att på morgonen behöva spola 100m rör från källaren för att få varmvatten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Bergvärmen skapar vara 55gradigt vatten. Skall du bunkra 90grader med ren el så går du miste om pumpens verkningsgrad.

Det kan kan göra är att buffra värme i betongen kl 04-07 och 13-17 så att duschvattnet kan skapas av värmepumpen utan hjälp av elpatron.

Vill du ducka effektavgift så kan du styra av FTXens elpatron sista kvarten om det ser ut som effektbudget spricker. Har ni elbilar så är det ännu lättare utan komfortpåverkan.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bergvärmen skapar vara 55gradigt vatten. Skall du bunkra 90grader med ren el så går du miste om pumpens verkningsgrad.
Jo det är klart, man måste i så fall spetsa resten med el(patron) och sedan använda vvx på utgående
Det kan kan göra är att buffra värme i betongen kl 04-07 och 13-17 så att duschvattnet kan skapas av värmepumpen utan hjälp av elpatron.
Buffra i betongen? Du menar man över-värmer när det är billigt och hoppas väggar o golv magasinerar?
Vill du ducka effektavgift så kan du styra av FTXens elpatron sista kvarten om det ser ut som effektbudget spricker. Har ni elbilar så är det ännu lättare utan komfortpåverkan.
Ja det med effektavgiften blir det stora problemet att runda, oavsett. Kanske det med att styra FTX vore det som ger hyfsat med rimlig insats. Menar du att köra 3/4 timme för att få ett lägre tim-medelvärde? Det kapar topparna men det kanske påverkar komforten (hinner det påverka så mycket att temperaturerna i lägenheterna hinner svaja och upplevas som obehagligt?)

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
C
Någon sorts ackumulatortank bör väl ändå finnas i en BRF där temperaturen normalt styrs individuellt per lägenhet/rum med termostater?

Annars är utmaningarna med "peak shaving" och bergvärme:
1. Låg temperatur/energidensitet
2. Pumpen/brunnens effekt - hur mycket överproduktion finns det utrymme för utan att tumma alltför mycket på verkningsgraden?
3. Effektavgifter
4. Styrningen

Sammantaget blir det (som vanligt) svårt att få ihop ett "business case" ekonomiskt.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
vattenmelon
K krambriw skrev:
Hej, jag funderar lite på hur en brf skulle kunna utjämna sitt energibehov, främst för uppvärmning av fastigheten, och kanske få ner kostnaden för el genom att utnyttja tillfällen med låga eller t.o.m. negativa elpriser och lagra energin "för senare användning" då elpriset överstiger ett accetabelt pris

Den här brf'en har:
- bergvärme
- solceller

Min tanke är att om man kunde lagra energin när den är "billig" så skulle den kunna användas för uppvärmning när den blir för dyr om man säger så

- större välisolerade VV beredare med rejäla elpatroner och värma upp till kanske 90 grader

Om man tittar på nedanstående graf över timpriset så finns även dagsmedelpriset där som en tänkt övre gräns

El från solceller ska alltid användas i största möjliga mån för egen förbrukning men aldrig säljas när elpriset är negativt

Jag inser också att det är viktigt att checka hur FTX verkligen fungerar i detta sammanhang för annars värms det friskt för kråkorna
Jag tycker din fråga är tekniskt intressant, men inget en bostadsrättsförening bör göra.

Som villaägare står man sig själv närmast och kan välja att prioritera intressant teknik, för att exempelvis sänka kostnader, ge ökad komfort eller annat, och ta eventuella fördelar, nackdelar och risker med sådana investeringar.

En bostadsrättsförening däremot, ska verka för en långsiktighet. Att investera i avancerad/komplicerad teknik för att få en lägre kostnad, innebär också ett ökat ansvar för framtida styrelser. Har framtida styrelser samma utbud av hantverkare för de tekniska lösningar du beskriver? Eller gör du det svårare för framtida styrelser? Hur ser den ekonomiska planen ut för investeringen över tid? Finns risken att framtida styrelser tvingas kasta ut den teknik du vill införa, helt enkelt för att man inte kan hitta företag/tekniker som kan förvalta tekniken? Eller att servicekostnader och arbetsbörda för framtida styrelser blir ett väger tyngre än den eventuella besparing som eventuellt kan göras.

Jag vet att det låter tråkigt, men personligen skulle jag avråda från den typen av optimeringar du frågar om för en bostadsrättsförening.

• Gilla
mrPersson67 och 5 till
  • Laddar…
Jag har inget att säga om själva tekniken, men om man vill spara el som brf kan man ta några promenader på vintern runt husen och kolla hur många som vädrar 😀om många vädrar kan man skruva ner värmen någon grad.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom en BRF inte hempular rörmokeriet på ett billigt sätt blir det sannolikt omöjligt att få ekonomi i dessa enorma ackumulatortankar. Särskilt i Stockholm där rörmokeri säljs dyrt till just BRFer.
Är mycket det här och olika lagar som styr som förhindrar utvecklingen.

Sverige är väl långtifrån ensam att ha knäppa lagar. Var i Spanien där man knappt ser solpaneler och sedan gnäller man om energibrist och har dyr el! 🤦

Nästa grej med moderniteter är att man utnyttjar människor i onödiga abbonemang alltså företagen som då installerar saker och tillverkar saker!

Jag säger dock inte att du har fel och jag håller med dig att det är ibland bättre vara fast i de gamla. Som sagt mycket av de nya kostar onödigt mycket i installation, abbonemang och skatt (de sistnämda är att det anges mer modernt och mer fastighetsskatt mm). Tyvärr!

I Grekland däremot så tar väl samtliga hus och hotell åtminstone varmvatten med solens hjälp! Märkte det på hotell när varmvatten tog slut, men blev inte sur för det tvärtom tyckte jag det var smart av ägaren köra egna lösningar! Plus inte köra fjärrvärme, el från grid eller nån Rysk gas....
....skulle jag bo i ett sådant land där vinter ej finns (åtminstone i den grad som i Norra Sverige) skulle jag köra massa offgridlösningar! T ex AC kan köras då när solen lyser och om man byggt systemet lite större att de produceras mer än det förbrukas så kan AC även köras nattetid från batteri.

Ursäkta för offtopic.
Men jag tänker på alla som är negativa att det ej lönar sig mentalitet. Däremot skulle vi behöva politiskt ändra saker. Men det är kanske här just skon klämmer man vill inte bli för oberoende av vissa länder i rädsla för konflikter. Nu tänker jag mest på Tyskland, Spanien, Italien o dessa länder. Men även Sverige i vissa saker!

Sen den här j***a jantelagen och avundsjukan gör inte saken bättre. Kommer mycket fram i t ex bilar "varför ska du få köra billigt när jag betalar si och så" och nej det gäller inte bara elbilar. Var precis samma visa när man körde med finsk röddiesel. Tillslut blev det lagändring och jantelagen vann och dieselbilen blev värdelös då den fortfarande hade sin höga dieselskatt. Byte till elbil blev det då småningom dock 😁

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K krambriw skrev:

Den här brf'en har:
- bergvärme
- solceller

Det låter som att du övertänker det hela.

Brf:en verkar redan ha ett effektivt värmesystem med bergvärme och FTX.

Sannolikt är systemet så effektivt att det inte finns potential att räkna hem solceller, accumulatortankar, batterier etc. Speciellt om de elpriser vi haft de senaste åren fortsätter.

Njut av att ni har ett energieffektivt värmesystem och försämra inte kalkylerna med diverse ”finesser”.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:

Den här brf'en har:
- bergvärme
- solceller

I mitt hem har jag ett liknande koncept. Jag värmer 2000 liter vatten när elen är billig. Det är en bergvärmepump på 15kw. Beroende på utomhustemperatur så värms vattnet upp mellan 40 och 60 grader. Detta sker automatiskt. Ibland tar faktiskt värmen slut. Men det kan man lösa genom att antingen aktivera bergvärmepumpen på dagen, elda eller ha andra lösningar. I vårt fall så räcker det med en körning om dagen även på vintern.

Varje dag hämtas nordpools priser mellan 13-14. Klockan 14 körs ett skript som identifierar de billigaste timmarna nästa dag. Beroende på minsta temp dagen efter, och månad, så körs bergvärmepumpen 0-1-2-4-6 eller 8 timmar. Diagram över elpriser i SEK/kWh idag och imorgon, visar varierande elpriser per timme med toppar runt kl. 8 och 18 idag, och 9 imorgon.
Skapa konto

I mitt fall har jag en el-vvb så den schemaläggs på samma sätt.
Jag håller koll på värmen sedan och gör justeringar vid behov.
Övre bilden visar ett FTX-system med lufttemperaturer och värmeväxlare; undre bilden visar bergvärmesystemet med temperaturangivelser för brinet och värmetank.
Skapa konto

Den övre bilden visar min ftx. Den undre visar bergvärmesystemet.

Jag använder home assistant för att styra detta.
Har ni utrymme i pannrummet och en stark bergvärmepump så är det egentligen inte svårare än att slänga in en stor ackumulatortank. Men för många lägenheter kan detta bli betydande mycket och inte värt det.

• Gilla
  • Wow
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:

Sverige är väl långtifrån ensam att ha knäppa lagar. Var i Spanien där man knappt ser solpaneler och sedan gnäller man om energibrist och har dyr el! 🤦
Det är väl samma i Spanien som här. Solpaneler ger som mest när man behöver elen som minst. I Sverige har vi haft ”knäppa” regler med subventioner till något som inte går att försvara ekonomiskt.
kisumisu kisumisu skrev:
Nästa grej med moderniteter är att man utnyttjar människor i onödiga abbonemang alltså företagen som då installerar saker och tillverkar saker!
Utnyttja människor i onödiga abbonnemang?
Hurdå?
kisumisu kisumisu skrev:
Jag säger dock inte att du har fel och jag håller med dig att det är ibland bättre vara fast i de gamla. Som sagt mycket av de nya kostar onödigt mycket i installation, abbonemang och skatt (de sistnämda är att det anges mer modernt och mer fastighetsskatt mm). Tyvärr!
Att inte ge sig ut på ekonomiska irrvägar är oftast lika viktigt som att inte förkasta något som är ekonomiskt försvarbart.
kisumisu kisumisu skrev:
I Grekland däremot så tar väl samtliga hus och hotell åtminstone varmvatten med solens hjälp! Märkte det på hotell när varmvatten tog slut, men blev inte sur för det tvärtom tyckte jag det var smart av ägaren köra egna lösningar!
Hur fungerar det om varmvattnet tar slut på kvällen? Får de vänta 12 timmar på att få varmvatten igen då? Halvsmart i så fall…
kisumisu kisumisu skrev:
Plus inte köra fjärrvärme, el från grid eller nån Rysk gas....
Är de två första inte bra menar du? Den tredje är nog alla överens om.
kisumisu kisumisu skrev:
....skulle jag bo i ett sådant land där vinter ej finns (åtminstone i den grad som i Norra Sverige) skulle jag köra massa offgridlösningar!
Ja, det är väl ok, så länge du inte har barn eller andra som drabbas. 😊
kisumisu kisumisu skrev:
T ex AC kan köras då när solen lyser och om man byggt systemet lite större att de produceras mer än det förbrukas så kan AC även köras nattetid från batteri.
Min erfarenhet av att bo i varma länder är att AC:n är viktigast på nätterna, omöjligt att sova i den värmen…
kisumisu kisumisu skrev:
Ursäkta för offtopic.
Men jag tänker på alla som är negativa att det ej lönar sig mentalitet.
Det kan ju vara baserat på fakta. I så fall handlar det inte om att vara negativ, mer att vara realist.
Tex att köra AC endast på dagen när man behöver den som mest på natten är ju bara konstigt.
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot skulle vi behöva politiskt ändra saker. Men det är kanske här just skon klämmer man vill inte bli för oberoende av vissa länder i rädsla för konflikter. Nu tänker jag mest på Tyskland, Spanien, Italien o dessa länder. Men även Sverige i vissa saker!
Ja, som att inte subventionera sådant som är ekonomiskt oförsvarligt när subventionerna tas bort.
kisumisu kisumisu skrev:
Sen den här j***a jantelagen och avundsjukan gör inte saken bättre. Kommer mycket fram i t ex bilar "varför ska du få köra billigt när jag betalar si och så" och nej det gäller inte bara elbilar.
Elbilar är ju inte billiga, har aldrig hört någon vara avundsjuk på dom. Har själv en hybrid och skulle aldrig någonsin skaffa en renodlad elbil eftersom det är hemskt opraktiskt och dyrt. Hybrid är dyr, men väldigt praktisk.
kisumisu kisumisu skrev:
Var precis samma visa när man körde med finsk röddiesel. Tillslut blev det lagändring och jantelagen vann och dieselbilen blev värdelös då den fortfarande hade sin höga dieselskatt.
Gjorde man? Har kört dieselbil, men aldrig någon ”finsk röddiesel”. Har dieselbilar varit värdelösa? Förr hade de kilometerskatt som stämplades ut när man körde utomlands. 😊 Att de har varit vördelösa har jag missat helt. Hade jag vetat det hade jag nog samlat på mig några.
kisumisu kisumisu skrev:
Byte till elbil blev det då småningom dock 😁
Antar att det var av andra än ekonomiska skäl du skaffade elbilen. Billiga är de ju inte. 😊

Frågan som återstår är ju vad ditt inlägg har med trådens ämne att göra?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
vattenmelon
kisumisu kisumisu skrev:

I Grekland däremot så tar väl samtliga hus och hotell åtminstone varmvatten med solens hjälp! Märkte det på hotell när varmvatten tog slut, men blev inte sur för det tvärtom tyckte jag det var smart av ägaren köra egna lösningar! Plus inte köra fjärrvärme, el från grid eller nån Rysk gas....
....skulle jag bo i ett sådant land där vinter ej finns (åtminstone i den grad som i Norra Sverige) skulle jag köra massa offgridlösningar! T ex AC kan köras då när solen lyser och om man byggt systemet lite större att de produceras mer än det förbrukas så kan AC även köras nattetid från batteri.

Ursäkta för offtopic.
Men jag tänker på alla som är negativa att det ej lönar sig mentalitet. Däremot skulle vi behöva politiskt ändra saker. Men det är kanske här just skon klämmer man vill inte bli för oberoende av vissa länder i rädsla för konflikter. Nu tänker jag mest på Tyskland, Spanien, Italien o dessa länder. Men även Sverige i vissa saker!

Sen den här j***a jantelagen och avundsjukan gör inte saken bättre. Kommer mycket fram i t ex bilar "varför ska du få köra billigt när jag betalar si och så" och nej det gäller inte bara elbilar. Var precis samma visa när man körde med finsk röddiesel. Tillslut blev det lagändring och jantelagen vann och dieselbilen blev värdelös då den fortfarande hade sin höga dieselskatt. Byte till elbil blev det då småningom dock 😁
Ledsen, jag förstår verkligen inte ditt inlägg. Du har säkert en god tanke, men frågan är om du lyckas förmedla den.

Användaren som startade tråden frågade om ett specifikt problem, Claes Sörmland svarade om med ett konkret råd.

Du svarar med ditt missnöje om samhället.

Vad är det för "knäppa lagar" du pratar om som har med tråden att göra?

Vad är det för "onödiga abbonemang" du pratar om som har med tråden att göra?

Vad är det för "det lönar sig ej" mentalitet du pratar om? Det är väl ändå rimligt att en bostadsrättsförening ska göra det bästa för sina medlemmar, och framförallt göra något som även framtida boende och styrelse kan dra nytta av istället?

Jantelag och avundsjuka - vad i tråden fick du in det?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J
Inte läst tidigare kommentarer, men ni har redan ett väldigt bra system med bergvärme och FTX.

Jag hade sett över möjligheter att spara in energi på att t.ex

• Injustera in värme / ventilationssystemet
• Rengöring av ventilation skandaler
• Byta termostaten på radiatorer
• Byta ut äldre produkter, tex fläktar, pumpar
till nyare energieffektivare

Om sådant redan är gjort hade jag varit nöjd med att ha en väldigt energieffektiv BRF

• Gilla
krambriw och 3 till
  • Laddar…
Nissens
J john& skrev:
Inte läst tidigare kommentarer, men ni har redan ett väldigt bra system med bergvärme och FTX.

Jag hade sett över möjligheter att spara in energi på att t.ex

• Injustera in värme / ventilationssystemet
• Rengöring av ventilation skandaler
• Byta termostaten på radiatorer
• Byta ut äldre produkter, tex fläktar, pumpar
till nyare energieffektivare

Om sådant redan är gjort hade jag varit nöjd med att ha en väldigt energieffektiv BRF
Hmm, med bergvärme är ju tanken att alla termostater skall stå på max, då fungerar vp som effektivast. Tror inte att effektförbrukning på fläktar minskat speciellt mycket. Så länge de utför önskat arbete tror hag det inte finns något att vinna på att byta fläktarna… pumpar har däremot blivit mycket smartare på senare år. 😊

Annars håller jag med dig, de verkar ha ett genomtänkt effektivt värmesystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.