Hej.

Jag håller på att uppgradera min park av snickerimaskiner hemma och har nu kommit till lite av hjärtat i alltihop, sågen.

Idag har jag en såg ala Amerikansk modell 10” ”cabinet saw”. Närmare bestämt den som Jula saluförde i mitten av 00-talet. Den har faktiskt funkat över förväntan till de projekt jag kastat på den hittills. Men den har sina begränsningar. Framförallt två saker. Längden på material när det kommer till kantning av massivträ och bredden på material när det kommer till kapning (pga bordets yta). Detta förutom att jag sen min utbildning (möbelsnickare på gymn) och jobb inom detta gebit, är mer van vid sågar av europeisk typ med justerbord. Klyvanhållet (”Align-a-rip typ. Löper på Alu-skena, samma typ som vissa DUAB-sågar och dylikt) ska jag inte ens nämna. Otaliga timmar har jag stått och svurit och försökt justera detta. Uppmätt med klocka skevar det ca 1.2mm från framkant till bakkant. Tvi fan.

Jag har, som de flesta andra i min situation, sneglat åt Rojek, Moretens, Hammer osv. Men som tvåbarnsfar säger ekonomin ifrån tidigare än i forna dagar.

Ni vet hur de blir. Man ligger och surfar om kvällarna. Söker information. Jämför de få ”reviews” som finns, slaglängder på bord och försöker utrinna hur stadigt ett klyvanhåll kan tänkas vara genom att zooma lite närmare.

Till saken. Jag har senaste dagarna kikat en del på Jet JTS600XL och Bernardos motsvarande modell. Båda dessa med 1600mm slaglängd på justerbord och 610mm klyvbredd. 254mm klinga. Det finns en mindre modell jet jts och en holzmann med 600mm resp 1250mm också men jag vill nog inte ha mindre än 1600mm.

Priset på dessa ligger på runt 17-20k. Tänkt köpa från Tyskland. Frågan är. Tror ni jag kommer bli missnöjd med kvaliten? Kommer de vara sena kvällar av injustering och svajande klyvanhåll? Finns det någon som har erfarenhet av dessa sågar i nån slags mellansegment? Det ser på pappret ut att vara helt okej sågar för de arbeten jag tänkt utföra men är rädd att jag blir stående med ont i huvet och en önskan att jag väntade lite tills jag kunde köpa en av de som nämndes i början av inlägget. Jag har bevakat och följt beg. marknaden också ska sägas. Men antingen så är man (bokstavligen talat) 1 minut sen på bollen eller så hittar man giganter på 600kg.

Alla synpunkter välkomnas. Sett att det finns gott om erfarenheter här ;)

Jag snubblade över det klippet också häromdan. Men jag tror dom uppdaterade modellen efter ett flertal klagomål. Har för mig hans hette något 1250 den jag kikar på heter 1600. Men JET känns som ett bättre val. Den mindre modellen har fått snudd på 5/5 på axminster och bra lovord.

Är just nu inne på att kolla efter en gammal Morten eller EJCA/Luna. Men avsaknaden av justerbordet intill klingan känns lite trist.

Har fler erfarenheter och input så tas det gladeligen emot :)

Hur skulle det vara med en begagnad såg av toppkvalitet?

Rapid eller Ejca eller Stenberg eller Wadkin-Bursgreen eller Manko eller någonting liknande. De brukar kosta mindre än en kinesjustersåg.

• Gilla
Jon Martinsson
  • Laddar…
Hur stor ska den vara? Ligger två altendorf på blocket men de är väl sånna för 600kgs, sen ligger det en Magic i Halmstad för 8k, den ser snäppet mindre ut.

Jag har faktiskt span på en begagnad EJCA just nu. Men 50 mil bort och väger 650kg enligt utsago. Har absolut inget emot lite trivselvikt bortsett från under själva fraktandet :D
Men jag håller ögon och öron öppna.

Har en Morten CS315 på span också men där kommer det ju till kruxet att kanta virke. Inga spår i bordet och justerbordet löper en bit ifrån klingan och har dessvärre 600mm slaglängd.

Jag tänker att den bör kanske vara som en k3 winner eller dylikt. Helt inte större/tyngre för den delen heller.

Nu har jag fått napp på en Scheppach Forsato XXL och det lutar åt köp. Den har 4kW motor, 315-klinga, 2150 i slaglängd med riktigt justerbord och 1150 i klyvbredd. Men.. alla sågbord är tillverkade av aluminium. Jag har varit och känt på sågen och upplevde den betydligt stabilare än vad jag hoppades på på vägen dit. Justerbord glider fint och inget direkt svajande nånstans. Jag har hittat lite info på engelska sidor som talar gott om sågen men tänkte att det är alltid bäst att höra sig för lite här. Kan ju alltid va nån som vet nåt. Är det någon som har erfarenhet av Forsato-modellerna?

Bifogar bild på modellen:

• Scheppach Forsato XXL sågbord i blått och gult med justerbart arbetsbord och sågklinga, placerat på en träpall utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska väl nämna att det står mellan denna eller en begagnad Moreten ps315 i nuläget som är
betydligt längre bort. Men det lockar att den är svensktillverkad och verkar rejäl med allt gjutjärn. Bra tillgång på delar och service osv. Tråkigt med mindre slaglängd (stora bordet 1235mm) men samtidigt har jag i nuläget inte för avsikt att slänga upp fullstora skivor, kan ju komma att vilja såklart men har även en bra sänksåg som skulle kunna komplettera en aning på den punkten.

All typ av input är välkommen. Ju mer man vet desto bättre.

Kan för den nyfikne meddela att det till slut blev en sväng ner till Malmö (70 mil t&r). Kom hem med en EJCA L1500 Profi. Fantastisk maskin. Kvalité rakt igenom!

Nu går jag åter till min jakt på rikt/plan :)

• EJCA L1500 Profi sågning och fräsning maskin i ett verkstadssammanhang med diverse träbearbetningsutrustning.
    Skapa konto
  • Grön EJCA L1500 Profi såg på en pall med landskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
tegelsnickarn och 7 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.