Byggahus.se

Råd kring inkoppling av ackumulatortankar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag ska koppla in en till ackumulatortank som stått oanvänd länge, men funderar om den befintliga verkligen är rätt kopplad.

Högst upp på toppen sitter en R25 med avluftning.
    Nästan i mitten av tanken sitter laddningen med R25 och nästan längst ner sitter returen med R25.
    Sedan finns det en till pluggad R25 längst ner.

Det finns även 3st R15 fördelat höst upp med temp, i mitten med temp och längst ner med avtappning.

Frågan är om det verkligen är klokt att ladda tankarna i mitten?
    Hur skulle ni koppla den?

Jag funderar även på att komplettera med en laddomat MR40.

Tankarna är tomma och vvb sitter i pannan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fil 2015-05-05 10 15 36.jpg

2. G
    Medlem Nivå 1
    Min tanke är att istället koppla laddningen i toppen men låta returen sitta kvar. Vinner man något på det?
    Frågan är då hur det blir med luftningen av tankarna? Det är ett öppet expansionskärl på vinden.

Mycket frågor nu.....

3. J
    Medlem Nivå 8
    Sätt ett T på avluftningen så gör du ju två flugor på smällen. Är det kopplat som du beskriver så nyttjas ju bara halva tanken. Vill man få fullt nyttjande av tankarna skall man koppla tillopp högt och retur lågt, speciellt om det inte är andra värmekällor inblandade och förbrukningsvarmvattnet tas från pannan.

• Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 1
    Ok. Så om jag sätter laddningen högst upp istället så sätter jag ett T på den sista tanken och sätter en avluftning på T kopplingen?

5. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Sen kan du gärna diagonalansluta dom för att få så jämn laddning som möjligt.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Är det samma sak som att seriekoppla dom?

7. J
    Medlem Nivå 8
    Det är samma sak. Min tanke var att sätta t i toppen på bägge tankarna för maximalt nyttjande. Jag föredrar parallellt kopplade tankar. Men då får du tanka till vid inkoppling så du får jämnt tryckfall över tankarna så de fyller och tömmer lika.

8. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Nej det är inte seriekoppling jag menar. Det jag menar är att du ska koppla så att vattnet har lika lång väg att gå i båda tankarna. Om du tex kopplar in laddningen i toppen på ena tanken och sedan t-ar vidare till nästa tank så gör du tvärtom med returen. Dvs går in i tank 2 först innan du t-ar vidare.

9. J
    Medlem Nivå 8
    Helt rätt, eller så sätter man tre t:n, ett på varje tank topp och ett mittemellan som går till pannan. i botten blir det t i mitten till pannan samt anslutning i botten på bägge tankarna.

Usch va rörigt det blev..

10. kulle
    Medlem · Nivå 11
    En bild säger mer än tusen ord :)

11. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för all hjälp. Blir att koppla om tankarna så som ni sagt, men jag tänkte dra ett extra rör och en ventil för att kunna växla mellan seriellt och parallellt. Idag så sitter ju en cirkulationspump som pumpar runt vattnet hela tiden, så jag tänte även investera i en Laddomat 4030 eller en MR-40 (som verkar vara den nya varianten av 4030). Kanske blir att bygga in dom och isolera lite mer oxå eller tjänar man nått på det?