Jag skaffade några begagnade ackumulatortankar på vinst och förlust för att kunna elda lite mer optimalt.
Strömsnäspannan;
1. TS500 m förrådsberedare 120 (2003)
2. TS500 m kamrörsbatteri 4x9,5 m (2003)
3. TS500 "vanlig" acktank (1994)
Det har aldrig funnits i huset från ca -59 då de haft oändligt med ved att elda med.
Åter till min verklighet. Eftersom det är ganska trångt i pannrummet skulle det intilliggande rummet vara bra med minimalt avstånd och med tanke på att läckagevärmen kan tas tillvara. Min idé är att ha en tanken med vvb i pannrummet och de två andra i rummet intill. :p Det lilla(?) problemet är att det inte finns någon golvbrunn där. På vilken skala skulle herrskapet tänka kring det? Ska man installera en länspump? Bygga en mur framför, gå med dykardräkt? Är spill helt ofrånkomligt? Eller bara att glömma... :thinking:

Det är mycket ovanligt med läckage.
I samband med installation så ändrar man till slutet system om det inte redan är ett slutet system.
Slutet system förhindrar att vatten i större mängder kan komma ut då det inte kan komma in luft i systemet.
Dom flesta större system har man pannan med vedförråd i ett rum och acc tankar i angränsande rum och som du påpekade bra att använda spillvärme till att torka kläder och tvätt vilket inte är lämpligt i pannrummet= rök och lukt.
Säkra upp med gott om kulventiler så man kan stänga olika värmeslingor vid service och slipper att tömma systemet.
Var rädd om H2O utan extra syreatomer för då rostar inte element invändigt.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Det är mycket ovanligt med läckage.
I samband med installation så ändrar man till slutet system om det inte redan är ett slutet system.
Slutet system förhindrar att vatten i större mängder kan komma ut då det inte kan komma in luft i systemet.
Dom flesta större system har man pannan med vedförråd i ett rum och acc tankar i angränsande rum och som du påpekade bra att använda spillvärme till att torka kläder och tvätt vilket inte är lämpligt i pannrummet= rök och lukt.
Säkra upp med gott om kulventiler så man kan stänga olika värmeslingor vid service.
Aha, med slutet system menar du expansionskärlet? Jag tänkte vara snål och använda det befintliga exp-kärlet på vinden. ;) Kanske utöka med en extra. Tänkte ha kulventiler för att styra flödet om det blir ojämnt mellan tankarna och för att stänga av på sommaren då man bara vill ha tanken med varmvattenberedaren igång.

S sallad skrev:
ha, med slutet system menar du expansionskärlet
Slutet expansionskärl.
Volym ca 7-10% av totala systemvolymen.

L lat skrev:
Slutet expansionskärl.
Volym ca 7-10% av totala systemvolymen.
Då lutar det åt 1500 liter plus det befintliga i elementen = 1750 liter eller mer, och ett exp-kärl för 3 - 4 tusen. Hade gärna sluppit det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.