Apteringstång F E Lindström Eskilstuna för sex och åttamillimeters tändhattar.

• IMG_20260429_155104_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Apteringstång F E Lindström Eskilstuna för sex och åttamillimeters tändhattar.
En sådan har jag också efter morfar.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Ändavbitare och avbitartång för kopparkabel från legendariska E A Berg i Eskilstuna från tidigt sextiotal.
Lindströmare
IMG_4381.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Lite blandade tänger, två E A Berg, två hovtänger Stubai och en Lindström.
Sist en ovanlig polygrip där nedre delen är spetsad, har inte kollat vad den är till för men den är bara stämplad Germany.

• IMG_20260501_182149_MFNR~3.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260501_182229_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260501_181904_MFNR_HDR~2.jpg
Lite blandade tänger, två E A Berg, två hovtänger Stubai och en Lindström.
Sist en ovanlig polygrip där nedre delen är spetsad, har inte kollat vad den är till för men den är bara stämplad Germany.
Minst en av hovtängerna ser ut att snarare vara en verktång?

• Gilla
JPTS
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Minst en av hovtängerna ser ut att snarare vara en verktång?
Det kan nog stämma, de var med i ett parti med verktyg jag köpte häromåret och jag har inte kollat upp de så noga. Förresten är det någon som vet vad den undre polygripen används till?
Funderar om det i själva verket är en nötknäppare då greppytorna är lätt skålade och den fungerar utmärkt till att knäcka även de hårdaste nötter.

Redigerat:
IMG_4406.jpeg
Skapa konto

IMG_4408.jpeg
Skapa konto
IMG_4407.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Tänger av olika slag är bra att ha…

IMG_4648.jpeg
Skapa konto

Några luckor i linjen för tillfället (de tänger som saknas här ligger just nu nerpackade i verktygsväskor för insatser på annan ort). Ärvt och köpt om vartannat.
Detta är mitt urval av tänger som passar i min definition av en ”multiverkstad” med tonvikt på trä- och metallarbete — rörtänger och annat som har med husfix att göra bor inte i verkstaden.
Skränktänger och annat obehövligt har jag gjort mig av med.

Dubletter finns det gott om och några ligger i en låda i köket tillsammans med andra verktyg så jag inte ska behöva springa ut i verkstaden varje gång jag behöver en tång till något pyssel.

Men min mest udda tång är tveklöst denna; förmodligen ingen hit för jag har aldrig sett den någon annanstans:

IMG_4639.jpeg
Skapa konto

I originalförpackning. En kabelskalare från förr.

IMG_4641.jpeg
Skapa konto

Toppvy, gjutet aluminium.

IMG_4642.jpeg
Skapa konto

Sidvy ett.

IMG_4643.jpeg
Skapa konto

Bottenvy. Ser tråkigt ut…

IMG_4644.jpeg
Skapa konto

Sidvy två; här ser man bissingarna som ska göra jobbet…

IMG_4645.jpeg
Skapa konto

Arbetsgången verkar vara: lägg i kabeln som ska skalas i passande urtag vid den tandade delen,

IMG_4646.jpeg
Skapa konto

Kläm ihop skänklarna och en klämma åker fram och fixerar kabeln i tångens vänstra del, samtidigt som de vassa delarna i högra delen skär isoleringen, tångens halvor delas och kardelerna är frilagda.
Verkar ju supersmart — undrar varför inte alla tänger för avisolering ser ut så här idag??? 😜

Utan tvekan mitt knäppaste verktyg och jag säljer det mer än gärna eftersom jag inte samlar på verktyg som jag inte har någon nytta av. Vad tror du — finns det någon som kan vara intresserad av den här grunkan?
//Ronnie

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tänger av olika slag är bra att ha…

[bild]

Några luckor i linjen för tillfället (de tänger som saknas här ligger just nu nerpackade i verktygsväskor för insatser på annan ort). Ärvt och köpt om vartannat.
Detta är mitt urval av tänger som passar i min definition av en ”multiverkstad” med tonvikt på trä- och metallarbete — rörtänger och annat som har med husfix att göra bor inte i verkstaden.
Skränktänger och annat obehövligt har jag gjort mig av med.

Dubletter finns det gott om och några ligger i en låda i köket tillsammans med andra verktyg så jag inte ska behöva springa ut i verkstaden varje gång jag behöver en tång till något pyssel.

Men min mest udda tång är tveklöst denna; förmodligen ingen hit för jag har aldrig sett den någon annanstans:

[bild]

I originalförpackning. En kabelskalare från förr.

[bild]

Toppvy, gjutet aluminium.

[bild]

Sidvy ett.

[bild]

Bottenvy. Ser tråkigt ut…

[bild]

Sidvy två; här ser man bissingarna som ska göra jobbet…

[bild]

Arbetsgången verkar vara: lägg i kabeln som ska skalas i passande urtag vid den tandade delen,

[bild]

Kläm ihop skänklarna och en klämma åker fram och fixerar kabeln i tångens vänstra del, samtidigt som de vassa delarna i högra delen skär isoleringen, tångens halvor delas och kardelerna är frilagda.
Verkar ju supersmart — undrar varför inte alla tänger för avisolering ser ut så här idag??? 😜

Utan tvekan mitt knäppaste verktyg och jag säljer det mer än gärna eftersom jag inte samlar på verktyg som jag inte har någon nytta av. Vad tror du — finns det någon som kan vara intresserad av den här grunkan?
//Ronnie
Det är ju en vanlig konstruktion på automatiska skaltänger?
Eller syftar du på just det här exemplaret?

Två väl använda tänger från min fars verktygslåda.

• IMG_20260506_184634_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det är ju en vanlig konstruktion på automatiska skaltänger?
Eller syftar du på just det här exemplaret?
Njae, min erfarenhet av just skaltänger är extremt begränsad — inser nu att det kanske är så här de ser ut. Visste inte ens att det fanns automatiska skaltänger.
Pappa hade en skaltång med två V-formade spår i fronten så att säga. En liten ställskruv gjorde det möjligt att ställa ”skaldjupet” så att man kunde ta isoleringen utan att skada trådarna.
Kabeln höll man i handen och så nöp man åt om ledarna och drog av isoleringen.
Det är min samlade erfarenhet av skaltänger.

I mina ögon är den här tången lustig på grund av de olika rörliga delarna i mekanismen och hur den beter sig som en liten maskin, that’s it. Men det kanske alla automatiska skaltänger gör; vilket kanske inte är så långsökt heller. Något måste ju hända om man säger så, automatiskt eller inte…

//Ronnie

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Njae, min erfarenhet av just skaltänger är extremt begränsad — inser nu att det kanske är så här de ser ut. Visste inte ens att det fanns automatiska skaltänger.
Pappa hade en skaltång med två V-formade spår i fronten så att säga. En liten ställskruv gjorde det möjligt att ställa ”skaldjupet” så att man kunde ta isoleringen utan att skada trådarna.

I mina ögon är den här tången lustig på grund av de olika rörliga delarna i mekanismen och hur den beter sig som en liten maskin, that’s it. Men det kanske alla automatiska skaltänger gör; vilket kanske inte är så långsökt heller. Något måste ju hända om man säger så, automatiskt eller inte…

//Ronnie
Principen är den samma på nyare tänger även om ditt exemplar är av betydligt bättre kvalitet än vad som säljs på Biltema och Clas Ohlson.
Tror inte det finns så många kvar i originalskick.

• IMG_20260507_055258424~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260507_055409830~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie
Ja alla automatiska fungerar så och är ”enhands” (om kabeln inte var så slapp att man behövde hålla den stilla).

Knipex 1221 är samma konstruktion som den du visar:
https://www.knipex.com/sites/default/files/Product data sheet EN 12 21 180.pdf

Även om jag föredrar Stripax varianten:
https://eshop.weidmueller.com/sv/stripax/p/9005000000

De är väldigt trevliga när man ska skala många tunna ledare, tex vid elektronikbyggen eller kopplingscentraler. Även korta stumpar är enkla eftersom du inte behöver hålla emot.

Tre stycken tänger drygt sextio år gamla och fortfarande oanvända infettade och inlindade i oljat papper.
Fabrikat Knipex Made in Germany.

• IMG_20260513_163704_MFNR.jpg
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.