Jag fattar inte riktigt frågan. Ska du ha dina tänger till nånting särskilt? Eller samlar du på tänger, ungefär som en filatelist samlar på frimärken?

• Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Jag brukar köra rörtångsteater med mina barn. Så man behöver åtminstånde två rörtänger iallafall.

Rörtänger är tängerna som är enklast att uttrycka sinnesstämning med.

Två rörtänger konverserar som karaktärer i en teaterlek med pratbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
isendahl och 16 till
  • Laddar…
Denna typ av tång kan vara den sämsta inte bra till något??:thumbdown:

Knipex kombinationstång med röda och blå handtag.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Är väl en najtång? Behöver inte va bra på så mycket mer än det den är till för :)

S
Klassisk avbitare är bra till det mesta, även som till saker den inte är optimal som tex hovtång och sax.

Kul med tänger, jo då så att....Orkar bara visa min Knipex samling.

20160408_172154_zpsxcy2a12v.jpg

Sedan beror det ju på vad du skall göra? Denna är ju ganska trevlig om du skall långt ner i ett motorutrymme tex:

20160825_142412_zpso5bqi3pp.jpg

Den här kommer oxå väl till pass ibland:

20160330_162811_zpsajgvb03w.jpg

En sån här är ju ett måste om man mekar med crossar tex:

20150324_181829_zpsvfdchevz.jpg

20150324_204154_zpsxkdzh2wz.jpg

20150324_182009_zps1b5lkfvx.jpg

20150324_205458_zpsdkd1xr73.jpg

Eller så kan man göra egna specialtänger som man behöver:

DSC05487_zps7d91f924.jpg

Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
smilingcopycat skrev:
Kul med tänger, jo då så att....Orkar bara visa min Knipex samling.

[bild]

Sedan beror det ju på vad du skall göra? Denna är ju ganska trevlig om du skall långt ner i ett motorutrymme tex:

[bild]

Den här kommer oxå väl till pass ibland:

[bild]

En sån här är ju ett måste om man mekar med crossar tex:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Eller så kan man göra egna specialtänger som man behöver:

[bild]
Hehe underbart!

Ja crossar eller flyg... :)

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
richardtenggren
Knipex tång bredvid en iPhone på en mörk textilmatta.
Skapa konto

Knipex tång med röda handtag bredvid en iPhone på en mörk textilmatta.
Skapa konto

Fick en lämplig knipex av pappa 🤓

magnlar skrev:
Gillar tänger i allmänt sett, speciellt Knipex. Känns som jag klarar väldigt långt med dom här? Eller har jag missat något viktigt? :-) (Jag vet det är nördigt men så kuul.....)

[bild]
Hörru vad gör skiftnyckeln där? ;)

Jumos skrev:
Vad använder du den till? Jag älskar min 300, men 150'n jag hade åkte raka spåret i skrotlådan eftersom den i mitt tycke är alldeles för liten (då har jag ändå pyttesmå händer). 😊
Jag har en 180 i snickarbyxorna och motsvarande facom i mekbyxorna, tillräckligt små för att alltid vara med!
Hade en större stanley ett tag men där knäckte jag snabbjusteringen så högre utväxling i handtaget är inte bra för mig..
PS. Finns samlingar många verkar ha!

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
knipex cobra är alltid i spikfickan ^^. bachos universaltång&"L"plåtsax samt rörtång. sidavbitare.näpptång.låsringtång.kraftavbitare.2bultsaxar.2svetstänger.popilusstång.gipsexpandertång.. klarar mig mycket bra med dessa

• Gilla
bax
  • Laddar…
Kan förstå att man kan behöva flera olika modeller.(fast så många olika det är lite svårt). Men varför tre fyra av varje sort?. Ni får verkligen ursäkt mig men jag har lite svårt att förstå (säger kanske mera om mig) För mig blir det samling på verktyg inte ett behov vid arbete.
Vist är det att man samlar mera än att arbeta med dom är det helt ok. Det kanske så det är...Hmm

Finns det något fint namn på en som samlar på verktyg:).

pär h skrev:
Finns det något fint namn på en som samlar på verktyg:).
Bra fråga, jag har undrat samma sak men inte hört något uppenbart eller undersökt det närmare. Ska det vara fint så borde det väl härledas ur latinet eller antikens grekiska. Jag har lite svårt att skriva gammel-grekiska på mitt tangentbord så jag håller mig till latin i det fortsatta resonemanget.

Jag menar att detta inte kan vara något nytt, redan de gamla romarna måste väl rimligtvis ha samlat på verktyg. Någon måste ju t.ex. ha använt verktyg för att bygga alla de båtar som sedermera gav upphov till uttryck som "navigare necesse est". Alltså borde det föregås av snickrandets nödvändighet, "fabrilis necesse est".

Lite googling ger att "verktyg" verkar kunna heta "ferramentum" på latin. Baserat på detta så föreslår jag "ferramentalist" som generell term. I denna tråden gäller det ju mer specifikt tänger. Eftersom "tång" verkar heta "forceps" på latin så skulle man kanske kunna tänka sig något av: "forcepsofil", "forceptiker" eller "forceptilist".

Men visst måste det väl finnas någon här på forumet som är lingvistiker eller åtminstonde någon som har tillräckligt mycket klassisk bildning för att kunna ge ett korrekt svar på detta?

• Gilla
bygga_bo och 5 till
  • Laddar…
jac skrev:
Bra fråga, jag har undrat samma sak men inte hört något uppenbart eller undersökt det närmare. Ska det vara fint så borde det väl härledas ur latinet eller antikens grekiska. Jag har lite svårt att skriva gammel-grekiska på mitt tangentbord så jag håller mig till latin i det fortsatta resonemanget.

Jag menar att detta inte kan vara något nytt, redan de gamla romarna måste väl rimligtvis ha samlat på verktyg. Någon måste ju t.ex. ha använt verktyg för att bygga alla de båtar som sedermera gav upphov till uttryck som "navigare necesse est". Alltså borde det föregås av snickrandets nödvändighet, "fabrilis necesse est".

Lite googling ger att "verktyg" verkar kunna heta "ferramentum" på latin. Baserat på detta så föreslår jag "ferramentalist" som generell term. I denna tråden gäller det ju mer specifikt tänger. Eftersom "tång" verkar heta "forceps" på latin så skulle man kanske kunna tänka sig något av: "forcepsofil", "forceptiker" eller "forceptilist".

Men visst måste det väl finnas någon här på forumet som är lingvistiker eller åtminstonde någon som har tillräckligt mycket klassisk bildning för att kunna ge ett korrekt svar på detta?
Jag gillar "ferramentalist". Ferrum är ju vanligen den viktigaste beståndsdelen i verktyg så det passar :thumbup:

Hittat ett svar. Hoarding Disorder :)

Fast egentligen är det för dom som har ett sjukligt beteende när det gäller att samla. Dom som tex har tidningshögar. Liggandes så man knapt kommer fram i sitt hemm.

Men vem bestämmer om det är sjukligt att ha flera av varje sort tex tänger. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.