Jag har en stuga där jag åtgärdat den förskräckliga elen som var gjord av den äldre skolans elektriker där det inte var så noga och enligt mig livsfarligt på sina ställen, så huset är klart med ny fk samt helacon plus snabbklämmor.
Jag hade en EKLK 4G1,5 ut i brunnen som inte klarade ett isoleringstest så den byttes till en N1XV 5G2,5.

Från brunnen så fortsätter det en EKLK 3G1.5 i i klena VP rör/flexslang, dessa kablar klarar av isoleringstest och kontinuitetstest och verkar ok fortfarande vilket är bra då jag inte vill byta denna kabel innan jag gräver upp och åtgärdar avloppet som inte skett då kommunen tar väldans tid på sig med att ge klartecken och jag vet inte när jag får klartecken från kommunen.
Därför vill jag återanvända den gamla EKLK 3G1,5 från brunnen till jordkällare och vidare till lada total längd ca 20m och även från jordkällaren till avloppsbrunn ca 10m, så långt inga konstigheter men det gamla är lite speciellt kopplat då även tändtråd för gårdsbelysning som sitter på både källaren och ladan ligger i samma kabel.
Idag används Biledaren som jord och svart som nolla, blå fas och gul/grön som tändtråd och det gör ont att bara titta på, är det tillåtet att koppla på det sättet och har det varit tillåtet tidigare?
Utöver detta så används biledaren även som nolla i slingan på sina ställen trots att det finns ledig ledare (vilket är lätt att åtgärda).
Jag hade kunnat leva med att tändtråden strömsatte lada och jordkällare men avloppspumpen måste även fungera när gårdsbelysningen är släkt så då faller den tanken.
Vad gör jag åt detta tills jag kan gräva upp gården?

Mikael_L
fixarpelle skrev:
Idag används Biledaren som jord och svart som nolla, blå fas och gul/grön som tändtråd och det gör ont att bara titta på, är det tillåtet att koppla på det sättet och har det varit tillåtet tidigare?
Nej, är inte tillåtet och har aldrig varit heller.
Ända sen gul/grön infördes så har den endast varit avsedd för skyddsjord.

Det finns och framförallt har funnits kablar där skärm/biledare var godkänd som skyddsjord. Men har din kabeln en gul/grön ledare i sig är den troligen inte godkänd att använda skärm som jord.

Hur ser installationen ut? Har du uttag på samma grupp som belysningen? Jag tänker annars att om det bara är belysning så borde bef. 3g1,5 räcka gått och väl med lite omkoppling.

Som sagts. Det är inte tillåtet och har aldrig varit det. Gulgrön är helig.

Mikael_L
Ska du snart göra om så kan du väl överväga att vänta med åtgärd.

(Det tog emot att skriva sådär, jag vet hur lätt det är att provisorium blir permanenta ... :confused:)

Nu är det min tur (som obehörig elektriker) att vara lite besserwisser. Det är fastighetsägarens ansvar att elanläggningen är OK, inte elektrikerns. Så om du ser något skumt så måste du rätta till detta (själv eller en dyr elektriker som kanske kan marginellt mer om just dessa saker än du).

Mikael_L
Du har helt rätt.

Nu har ju TS faktiskt t.o.m meggat sina ledningar, det är 10.000 ggr mer än den genomsnittlige husägaren lägger ner på att kolla sin anläggning. Så här är det tydligen hög svansföring med substans, inte illa. :)

Så det finns ju faktiskt hopp om att detta kommer åtgärdas så fort som det är lämpligt.

Men visst är det som du skriver, om vi ska hårddra det.
Men en och annan husägare hade helt enkelt inte gjort något alls, vare sig meggat ledningarna eller ens kollat och upptäckt felet.
Vilket tycker du är bäst?

Nej, man ska inte sprida panik. Ibland kan det vara bra om man inför restriktioner i familjen (att endast använda dubbelisolerade apparater mm) tills en brist är åtgärdad vid lämpligt tillfälle. Inte helt bra, för då kan åtgärden försummas. Jag har själv dåligt samvete att inte ha installerat JFB tidigare.

Nu så är det fixat, tog bort tändtråden som gick till gårdsbelysningen, är hellre utan gårdsbelysning än ett jordtapp.
Lossade samtliga kopplingspunkter, uttag och lampor och hittade mer som kändes livsfarligt som jag åtgärdade direkt.
Bort med torix då helacon snabbklämmor känns säkrare med tanke på kvaliteten i den installationen och då jag var tvungen att lossa samtliga kopplingar för att kontrollera samt ändrade jag färger så det blev rätt och kopplade om brytare så fasen bryts och inte nollan som det annars hade blivit.
Fast helt klar blev jag inte då jag behöver byta en kopplingsdosa imorgon då den är för liten efter att jag kopplat om och dragit lite ny kabel.
Jag måste även kontrollera utlösningsvillkoret i sista uttaget som även är nytt då det gamla inte hade rätt IP-klassning.
Hittade även enkel isolerade ledare till en brytare så blev lite nya kabel samt ändrade jag en koppling som jag ansåg var feltänkt och skarvad i ett uttag istället för kopplingsdosan som sitter 15cm därifrån vilket gör att jag behöver en större kopplingsdosa.

Det finns uttag på slingan 3st med inget inkopplat permanent utan mest att det ska finnas om något behövs tillfälligt t.ex en borrmaskin eller cirkelsåg, det finns en minimal "verkstad" i ladan som ibland används.
I övrigt så sitter det 3st lampor på slingan så det är ingen större belastning utan den är minimal och det är sällan någon är i utrymmena och använder dem.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om du vill ha tillbaka gårdsbelysnungen kan du ju alltid koppla den via skymningsrelä eller sätta nexamottagare i en kopplingsdosa vid belysningen. Klokt att åtgärda anläggningen direkt.

Jag klarar mig utan gårdsbelysning då jag har utebelysning på huset som borde vara tillräcklig.
Jag bytte även kopplingsdosan igår så nu är allt som det bör.
När jag gräver i framtiden så kommer jag lägga nya rör och kabel mm.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.