10 365 läst ·
37 svar
10k läst
37 svar
Tända ved-panna med bensin?
Nya favoriten att tända med är gammalt takspån som hamnade i rivningshögen när vi byggde takkupor.
J-sses vad det brinner.
:eek:
Man blir minst sagt betänksam med tanke på att hela taket har ett lager spån. Dock med gips och stenull på ena sidan och plåt på den andra, men i alla fall..
J-sses vad det brinner.
Man blir minst sagt betänksam med tanke på att hela taket har ett lager spån. Dock med gips och stenull på ena sidan och plåt på den andra, men i alla fall..
Tretex brinner inte bra som tände.. Svårt att överhuvud taget elda upp dem.. (De isolerar liksom sig själva när det brinner) möjligen kan de pyra som cigaretter..
Men om man dränker in dem med någon brännbar vätska är de nog bra som veke
Men om man dränker in dem med någon brännbar vätska är de nog bra som veke
Brinner gör tretex nog väldigt bra i typ en eldsvåda förstås (Det gör även färg på betongväggar....).. Men man kan ju spara gamla ljusstumpar, smälta dessa och smula ner tretexskivor och baka ihop det till briketter som säkert skulle bli jättebra som tände.
Blanda spån med gammal motorolja! Det är skitbra att tända med.
Nu gör jag inte det visserligen för min panna är så lättänd ändå, men det funkar kanon.
Jag tänder med en bit wellpapp/kartong och sen lite tidningspapper ovanpå. Funkar varje gång.
Nu gör jag inte det visserligen för min panna är så lättänd ändå, men det funkar kanon.
Jag tänder med en bit wellpapp/kartong och sen lite tidningspapper ovanpå. Funkar varje gång.
gasolbrännare använder jag och det är en effektiv tändning, klart den lindrigaste metoden.