Absolut, blankt reklampapper brinner dåligt och lämnar mycket aska efter sig.

fredda skrev:
Jag tycker all papper och kartong lämnar MYCKET aska efter sig. Därför använder jag de inte. Återvinning!

Nya favoriten att tända med är gammalt takspån som hamnade i rivningshögen när vi byggde takkupor.

J-sses vad det brinner. :D:eek:

Man blir minst sagt betänksam med tanke på att hela taket har ett lager spån. Dock med gips och stenull på ena sidan och plåt på den andra, men i alla fall..

Har hört att Tretex-skivor ska vara bra också... våra fick dock sitta kvar på väggarna :D

Tretex brinner inte bra som tände.. Svårt att överhuvud taget elda upp dem.. (De isolerar liksom sig själva när det brinner) möjligen kan de pyra som cigaretter..
Men om man dränker in dem med någon brännbar vätska är de nog bra som veke

Aha... fick höra att gammal Tretex brinner som fnöske men det känns ju bättre om det inte gör det eftersom våra innerväggar är klädda med det :)

Brinner gör tretex nog väldigt bra i typ en eldsvåda förstås (Det gör även färg på betongväggar....).. Men man kan ju spara gamla ljusstumpar, smälta dessa och smula ner tretexskivor och baka ihop det till briketter som säkert skulle bli jättebra som tände.

Varför vill man använda någon tändvätska/tändkloss/gaständare osv överhuvudtaget? Då det är så enkelt att tända utan..

dahl10 skrev:
Själv tänder jag med en gasolbrännare typ den här [länk]
funkar perfekt!
Som jag. Oh då kan man förvärma skorstennen snabbt för att skapa drag. Det har funkat för mig de senaste 3 åren. Perfekt.

Blanda spån med gammal motorolja! Det är skitbra att tända med.

Nu gör jag inte det visserligen för min panna är så lättänd ändå, men det funkar kanon.

Jag tänder med en bit wellpapp/kartong och sen lite tidningspapper ovanpå. Funkar varje gång.

En liten bit näver är allt som jag använder, vid näverbrist använder jag papper. Skulle aldrig få för mig att använda någon brännbar vätska.

fredda skrev:
ja, det är mycket krita i dom blad :) . Jag använder dagstidningen till upptändning. Dom blanka hamnar i åtrevinningen
gaia

Näver eller klyvspill, har alltid en låda med sånt fnas, lite tidningspapper, men aldrig vätska.

gasolbrännare använder jag och det är en effektiv tändning, klart den lindrigaste metoden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.